Web Grafik Tasarımı Dersi 8. Ünite Sorularla Öğrenelim

Açık Kaynak Kodlu Web Grafik Tasarım Araçları

1. Soru

Açık kaynak kodlu programları açıklayınız?

Cevap

Bilgisayarlarımızda ve programlayabildiğimiz cihazlarda kullandığımız tüm programlar, bir kişi ya da grup tarafından, bir programlama dili kullanılarak yazılır. Her programın kendine özgü komutları ve bu komutların yazım kuralları vardır. Programlama konusunda uzman kişi(ler), bu kurallar çerçevesinde programları kodlarlar. Hatalarını düzeltip sorunsuz çalıştığından emin olduktan sonra da bizlerin kullanımına sunarlar.
Bizlerin kullanımına sunulan ve ihtiyacımız olan programları farklı şekillerde ediniriz. Eğer program, ticari amaç güdülerek hazırlandıysa, bir başka ifadeyle kullanıcılara satılmak üzere yazıldıysa, yüksek ihtimalle kodları kapalıdır. Bunun anlamı, programı oluşturan kod satırlarını ve komutları göremeyiz. Bu komutlar üzerinde herhangi bir değişiklik yapamayız. Bu tür kodları kapalı yazılımlar için yapabileceğimiz, sorun yaşadığımızda ya da başka fonksiyonlara ihtiyaç duyduğumuzda, lisans sahibi kişi ya da kuruluşa bunları aktarmaktır.
Kullanıcılardan gelen istekler doğrultusunda kodların sahibi kişi ya da kuruluş gerekli güncellemeleri yapar. Programı kullanıcıların istediği şekilde yeniden kodlar.


2. Soru

Açık kaynak kod yöntemini bir uygulama geliştirme yöntemi çerçevesinden açıklayınız.

Cevap

Açık kaynak kod, ürünün kaynağına rahatça erişebilme imkanı sunan bir uygulama geliştirme yöntemidir. Açık Kaynak kod bildirgesinde de belirtildiği gibi; “Açık kaynak kodlu yazılımlar tasarruf ve güvenliğin ötesinde de bir ülke ekonomisi için önemlidir. Açık kaynak ortamları, teknoloji üretebilecek gençleri yetiştirmenin etkin yollarından biridir. İthal hazır çözümler yerine, ülke insanına güvenmek, ona yatırım demektir. Açık kaynak, kendi okullarında gereksinimlerine göre uyarlanmış, güvenli, sağlam ve
ucuz çözümler demektir. Açık kaynak yazılımlar, mütevazı donanımları etkin kullanabilmek demektir. Tüm üretim ve servis sektörlerinde bilişim maliyeti gittikçe artmaktadır. Açık kaynak yazılımlar, en başta lisanslar nedeniyle bu maliyetleri düşürerek, yerli sanayici ve bilişimciye destek demektir, ülkenin rekabet yeteneği artırmak demektir.


3. Soru

Açık kaynak kodlu yazılımların ayırt edici özelliği nedir açıklayınız.

Cevap

Açık kaynak kodlu yazılımların ayırt edici özelliği, kullanıcıya yazılımı değiştirme özgürlüğü sunmasıdır. Uyarlanabilir, sağlam, hızlı ve güvenlidir. insanlığın ortak malıdır. Bu yazılımlar, ülkelerin bilgi toplumu stratejisinde önemli rol oynamaktadır. Türkiye’de açık kaynak kodlu yazılımlar Bilgi Toplumu Stratejisi (2006–2010)’nde yer almış ve kamu kurumlarında teşvik edileceği belirtilmiştir. Buna rağmen Türkiye’de üniversiteler başta olmak üzere kamu kurumlarında açık kaynak kodlu yazılımların sınırlı ölçüde kullanıldığı görülmektedir. Bunun temel nedeni de, kullanıcıların kullanım alışkanlıklarından vazgeçmek istememeleridir. Oysa bugün dünyada birçok ülkede özellikle milli
savunma, emniyet, parlamento, jandarma gibi kurumlarda açık kaynak kodlu yazılımlara dayanan Linux tabanlı işletim sistemleri yaygın ve zorunlu olarak kullanılmaktadır.


4. Soru

GNU işletim sistemi kavramını açıklayınız?

Cevap

GNU Projesi, Richard Matthew Stallman’ın 1980’lerde başlattığı, özgür bir işletim sistemi ve bunun çevresindeki özgür yazılımları içeren bir projedir.“GNU’s not Unix” gibi tekrarlanan bir isme sahip olan GNU, Unix benzeri bir işletim sistemidir ancak Unix’ten hiçbir kod barındırmayan, tamamen açık kaynak kodlu ve özgür bir yazılımdır. Bu işletim sisteminin desteklediği açık kaynak kodlu ve ücretsiz yazılımların geliştirilmesine devam edilmektedir.


5. Soru

GIMP kavramı nedir, açıklayınız?

Cevap

GIMP’in orijinal adı General Image Manipulation Program’dır. İlk sürümü, 1995 yılında Peter Mattis ve Spencer Kimball tarafından, California Üniversitesi’nde proje ödevi olarak geliştirilmiştir. Mattis ve Kimball 1997’de mezun olduktan ve GNU projesinin resmi bir parçası olduktansonra, programın adı GNU Image Manipulation Program olarak değiştirilmiştir. Adından da anlaşılacağı gibi, açık kaynak kodlu ve ücretsiz bir resim işleme programıdır. Açık kaynak kodlu yazılımlar arasında, Photoshop programına alternatif olarak gösterilen yazılımlardan biri olarak bilinir. Kullanıcılar ve yazılımcılar sonraki sürümler için çokça destek vermiş, programın gelişimine önemli katkılarda
bulunmuşlardır.
Linux dünyasının iki önemli grafiksel arayüz geliştirme kütüphanelerinden biri olan GTK+, ilk olarak GIMP’in geliştirilmesi için yazılmıştır. GIMP; Linux, Windows ve Mac OS işletim sistemleri altında çalışabilmektedir. Programın dosya uzantısı .XCF’dir. Görüntü içindeki katmanları, seçimlik alanları, renk kanalları, şeffaflık, yolları ve kılavuzları saklama özelliklerine sahiptir. Ancak, PSD uzantılı dosya formatları gibi, dosya içinde geriye dönük halleri saklamamaktadır. .XCF uzantılı dosyaları destekleyen birçok yazılım mevcuttur. Bunlar: CinePaint, DigiKam, Gwenview, Imagine, Inkscape ve Krita’dır.


6. Soru

GIMP programının genel özelliklerini maddeler halinde sıralayınız?

Cevap

• Piksel tabanlı çalışan bir görüntü işleme programıdır.
• Hazır logo, desen, site tuşları ve reklam alanları oluşturabilmeye imkân tanır.
• Gelişmiş seçim, çizim, kesme, döndürme ve fırça araçları mevcuttur.
• XCF, SVG, TIFF, PDF, JPEG, PNG, GIF PostScript belgeleri (PS, EPS ya da sıkıştırılmış .ps, .gz), BMP, Paintshop Pro dosyaları (PSP ya da TUB), Adobe Photoshop dosyaları (PSD) gibi çok sayıda dosya formatı desteği vardır.
• Çok sayıda efekt aracı ile çalışabilme olanağı sunar.
• Katmanlar, kanallar ve yollarla çalışabilmektedir.
• EXIF bilgilerini düzenleyebilir.
• Grafik tablet desteği mevcuttur.
GIMP’in önemli özelliklerinden biri de eklentileriyle zenginleştirilebilir olmasıdır. İçeriğe duyarlı ölçekleme, siyah beyaz fotoğra arı renklendirme, CMYK desteği, katman efektleri, internet için kaydetme, droste efekti gibi çok sayıda eklentisi mevcuttur. Örneğin Enviromap eklentisi, özellikle oyunlarda yansıma özelliği bulunan objelere sahte yansıma etkisi kazandırabilmek için farklı renk tonlarını karıştırarak bir yansıma haritası oluşturur. Bu yansıma haritası üç ve iki boyutlu sahnelerin arka planında da kullanılabilir.


7. Soru

CMYK kavramını açıklayınız

Cevap

CMYK (Cyan, Magenda, Yellow, Key), camgöbeği, galibarda, sarı ve siyah olan bu renkler ile renkli baskılama işlemleri yapılır. Kısaltmadaki K harfi key anlamında kullanılır. Anahtar renktir. Bu nedenle iyi bir tasarımcı CMYK’yı çok iyi bilmeli, 3 ana renkten yardım alarak ara renkleri elde edilebilmektedir.


8. Soru

G’MIC kavramını açıklayınız.

Cevap

GIMP’in etkileyici ve kolaylaştırıcı eklentilerinden bir diğeri de G’MIC’dir. Bu eklenti yardımıyla resimler değişik biçimlerde tekrarlattırılabilir, renkleriyle oynanabilir, çerçeve eklenebilir, renklere göre resimlerin belli bölgeleri kesilebilir.


9. Soru

Gimp Animasyon Paketi ve UFRaw nedir açıklayınız.

Cevap

Bir başka GIMP eklentisi ise GAP (Gimp Animasyon Paketi)’tır. Bu eklenti sayesinde, GIMP ile hareketli görüntüler ve animasyonlar oluşturulabilir. UFRaw, sayısal kameralardan alınan ham verileri okumak ve işlemek için kullanılan GIMP eklentisidir. Yukarıda birkaçından bahsettiğimiz çok sayıda eklenti ile GIMP programı, web tasarımı, grafik tasarımı yapanlar ve programcılar için hayal güçlerini zorlayacak özellikleri kapsamakta ve hayalleri gerçekleştirme fırsatı sunmaktadır.


10. Soru

GIMP’İN eklentilerini özellikleri ile birlikte açıklayınız.

Cevap

• Resynthesize eklentisi, GIMP’in çok kullanılan eklentilerinden biridir. Bir resimden veya dokudan belli bir bölge çıkarmak istendiğinde bu bölge seçilir ve arka plan çok fazla ayrıntı içermiyorsa bu işlem birkaç rötuşla tamamlanabilmektedir.
• GIMP’in etkileyici ve kolaylaştırıcı eklentilerinden bir diğeri de G’MIC’dir. Bu eklenti yardımıyla resimler değişik biçimlerde tekrarlattırılabilir, renkleriyle oynanabilir, çerçeve eklenebilir, renklere göre resimlerin belli bölgeleri kesilebilir.
• Bir başka GIMP eklentisi ise GAP (Gimp Animasyon Paketi)’tır. Bu eklenti sayesinde, GIMP ile hareketli görüntüler ve animasyonlar oluşturulabilir.
• UFRaw, sayısal kameralardan alınan ham verileri okumak ve işlemek için kullanılan GIMP eklentisidir. Yukarıda birkaçından bahsettiğimiz çok sayıda eklenti ile GIMP programı, web tasarımı, grafik tasarımı yapanlar ve programcılar için hayal güçlerini zorlayacak özellikleri kapsamakta ve hayalleri gerçekleştirme fırsatı sunmaktadır.


11. Soru

GIMP programının temel alanlarını açıklayınız.

Cevap

• 1 nolu alan Ana Araç Kutusu’dur. Varsayılan olarak, ön ve arka plan renklerini ve diğer araçları seçmek için kullanılan ikonları içerir. İstendiğinde farklı ikonlar da eklenebilir.
• 2 nolu alan, Araç Seçenekleri’dir. Ana araç kutusunun altında yer alır. O an etkin olan araçla ilgili seçenekleri gösterir. Örneğin yukarıdaki ara yüzde Move aracı etkin olarak görülmektedir.
• 3 nolu alan Görüntü Penceresi’dir. GIMP’te açılan her bir görüntü, ekranda ayrı pencerelerde görülür. Aynı anda birden çok görüntü de açılabilir. GIMP kullanmaya başlamadan önce en az bir tane görüntü penceresi açılmalıdır. Bir görüntü, görüntü penceresinden daha büyük olabilir. Bu durumda zoom özelliği kullanılarak görüntü belli boyutlarda küçültülebilir. Ya da ekranda beliren kaydırma çubukları ile görüntü kaydırılarak ekranda görülebilir.
• 4 nolu alan, Katmanlar, Kanallar, Yollar olarak isimlendirilir. Resim 8.7’de katmanlar sekmesi açıktır. Mevcut resmin katman yapısını gösterir.
• 5 nolu alan ise, Fırçalar, Desenler, Renk Geçişleri alanıdır. Katmanlar alanının altında yer alır. Fırça, desen ve renk geçişleri işlemlerine ait sekmeleri içermektedir.


12. Soru

GEGL kavramını açıklayınız?

Cevap

GEGL (Generic Graphics Library), görüntü işleme uygulamaları için geliştirilen, XML tabanlı bir programlama kütüphanesidir. Asıl olarak GIMP için geliştirilmiş olup, yüksek bit derinliğine sahip görüntülerin desteklenmesini ve çok sayıda düzenlemenin yapılması amaçlanmıştır. GIMP 2.6 ‘da kısmen tamamlanmış olan GEGL, GIMP 2.10 versiyonunda bütünüyle kullanılabilir hale getirilmiştir. Bu haliyle GEGL, başka yazılımlar tarafından da kullanılır durumdadır. GEGL ile, bir grafikte node (düğüm) olarak temsil edilen görüntü işleme işlemlerini birbirine ekleyebilirsiniz. Ayrıca GEGL, görüntülerin yüklenmesi ve saklanması, renklerin ayarlanması, farklı şekillerde filtreleme, görüntülerin dönüştürülmesi ve birleştirilmesi gibi işlemleri rahatlıkla yapabilmenizi sağlar. GEGL aynı zamanda yüksek bit derinliği olan görüntülerin, ICC profillerinin ve görüntü parçalarının paralel olarak işlenmesine de olanak tanır. Geleneksel görüntü işlemelerde iş akışı bitiminde nihai sonuç kaydedilirken, GEGL’de bütün iş akışı (bütün
orijinal görüntüler, gerçekleştirilen işlemler, son çıktı vb.) kaydedilir. Bu sayede baştan sona tüm işlem adımları ve görseller için geriye dönük bilgiler alınabilir. Çok uzak olmayan bir gelecekte, GIMP’deki bir çok görüntü işleme görevlerinin yerine kullanılması beklenmektedir.


13. Soru

ICC profili kavramını açıklayınız.

Cevap

ICC profili, dijital kamera ve tarayıcı gibi girdi aygıtları ve ekran, yazıcı gibi çıktı aygıtları arasında renk uyumu sağlamak için ayrı ayrı aygıtların renk yeniden üretme özelliklerini tanımlayan bir veri dosyasıdır.


14. Soru

GEGL, kullanıcıların çeşitli şekillerde görüntü üretmesine olanak sağlar. Bunun için gerekli adımları sıralayınız?

Cevap

• Önce GIMP açılır.
• Ardından, herhangi bir görüntü dosyası açılır.
• Şimdi, GEGL aracına ulaşmak için iki yöntemden biri kullanılır. Birinci yöntemde Tools (Araçlar) menüsü altında yer alan GEGL Operation komutu tıklanır. İkinci yöntemde ise Colors (Renkler) menüsü altındaki Use GEGL (GEGL kullan) satırı aktif hale getirilir.
• GEGL aracının içinde 25 civarında işlem seçeneği yer almaktadır.
• Bu seçeneklerden bir tanesi listeden seçilir. Örneğin, görüntü üzerinde uygulamak için boxblur seçeneğini işaretleyelim.
• Daha sonra etki alanı seçilir. Gerekirse önizleme de yapılır.
• Son olarak OK butonuna tıklanır.
• Artık, belirlediğimiz seçenek resim üzerinde uygulanmıştır.


15. Soru

GEGL aracının içinde 25 civarında işlem seçeneği yer almaktadır. Bu seçenekleri sıralayınız.

Cevap

• Bilateral-filter
• Box-flur
• Brightness-contrast
• C2g
• Color
• Color-temperature
• Constrast-curve,
• difference-of-gaussians,
• fractal-explorer,
• gaussian-blur,
• grey,
• invert,
• levels,
• mblur,
• mono-mixer,
• perlin-noise,
• remap,
• snn-mean,
• stretch-contrast,
• threshold,
• tonemap,
• unsharp-mask,
• value-invert,
• whitebalance


16. Soru

Inkspace kavramını açıklayınız?

Cevap

Inkscape, vektör tabanlı çizim ve tasarım için kullanılabilen, açık kaynak kodlu ve ücretsiz bir grafik tasarım programıdır. Piyasada ticari amaçlı üretilen bir çok vektör tabanlı çizim programının sahip olduğu özelliklerin çoğuna sahiptir. Vektör tabanlı çizimler yapılabilen açık kaynak kodlu yazılımlar içinde en çok tercih edilenlerden biri de
Inkscape’dir. Adobe Illustrator, Corel Draw, Freehand, Xara X gibi yazılımların birçok özelliğine sahiptir. Basitten karmaşığa farklı formatlarda şekiller ve grafikler üzerinde çalışmaya izin vermektedir. Bitmap resimler, fotoğra ar, vektörel grafikler, logo tasarımı, metin içeren resimler, web grafikleri, teknik çizimler gibi uygulamaları Inkscape ile rahatlıkla gerçekleştirmek mümkündür. Inkscape kısaca, vektör tabanlı çizim ve tasarım için kullanılabilen, açık kaynak kodlu ve ücretsiz bir grafik tasarım programıdır. Piyasada ticari amaçlı üretilen bir çok vektör tabanlı çizim programının sahip olduğu özelliklerin çoğuna sahiptir.


17. Soru

Inkspace ölçekleme kavramını açıklayınız?

Cevap

Inkscape programı, W3C standardında ölçeklenebilir. .SVG (Scalable Vector Graphics /Ölçeklenebilir Vektörel Grafikler) dosya biçimini kullanmaktadır. Bu grafik türü, XML tabanlı web grafikleri için WWW konsorsiyumunun hazırladığı yeni bir dildir. Günümüzde bir çok vektör editörü SVG’yi dışa aktarabilmekte, kayıt edebilmekte ve herhangi bir
eklentiye gerek duymaksızın doğrudan bir internet gözgezdiricide görüntüleyebilmektedir. Ölçeklenebilir grafik formatı ile çizilen grafik ve resimler, sonsuz büyüklüğe ölçeklenseler bile kalitelerini kaybetmezler ve bozulmazlar. Ayrıca, Inkscape içerisine herhangi bir bitmap resim eklenebildiği gibi, eklenen bu resimler üzerinde, Inkscape içerisindeki diğer nesnelere uygulanabilen hareket ettirme, döndürme, kırpma, filtre uygulama gibi işlemler yapılabilmektedir.
Programın desteklediği dosya formatları arasında; .SVGZ, .PNG, .PDF, .PS, .EMF, .TEX, .POV, .ODG, . DXF ve .GPL sıralanabilir.


18. Soru

W3C kavramını açıklayınız.

Cevap

W3C (World Wide Web Consortium) açılımı Dünya Çapında Ağ Birliği anlamına gelmektedir. Bu birliğin amacı; tarayıcılar arasındaki görüntü farkını ortadan kaldırmaktır. W3C standartları, W3C birliği tarafından html, css gibi web tasarımda kullanılan kodların her tarayıcı ile aynı uyum içerisinde çalışması için belirlenen kurallar olarak tanımlanabilir. Web site tasarlarken herhangi bir sorun ile karşılaşmamak adına, W3C standartları göz önünde bulundurulmalıdır. W3C standartları stabil kodlardan oluştuğu için, bu standartlara göre hazırlanan web siteleri içerisindeki sayfa geçişleri, ana sayfanın açılış hızı artmaktadır. Bu da sitemizi hızlandıran en önemli etkenlerden biridir.


19. Soru

Inkscape, kullanıcıların işlerini kolaylaştırıcı bazı özelliklere sahiptir. Bu özellikleri sıralayınız.

Cevap

• Nesne Oluşturma: Düz çizgiler, eğriler, kaligrafik çizimler yapılabilir. Dikdörtgen, köşeleri ovalleştirilmiş dikdörtgen, 3D kutular, elips, yıldız, çokgenler, daireler ve yaylar
oluşturulabilir. Gömülü bitmapler kullanılabilir.
• Nesne İşleme: Hareketlendirme, döndürme, ölçeklendirme gibi dönüşümler etkileşimli olarak ve sayısal değerleri belirtilerek gerçekleştirilebilir. Ayrıca nesneler gruplandırılabilir. Katmanlar kilitlenebilir, gizlenebilir ya da tekrar düzenlenebilir. Bu sayede katmanlar hiyerarşik bir ağaç yapısı oluşturabilir. Hizalama ve dağıtım komutları
kullanılabilir. Nesneler üzerinde kes, kopyala ve yapıştır komutları uygulanabilir.
• Nesneleri Biçimlendirme: Renk seçici (RGB, HSL, CMYK renk çarkı, CMS gibi), renk toplayıcı aracı, kopyala/yapıştır stili, bitmap ya da vektörel desen doldurma, donuk görünüm oluşturulabilir. Ayrıca dış hat çizgi stilleri, önceden tanımlanmış fırça desenleri ile fırça dokunuşları yapılabilir.
• Yol İşlemleri: Düğümleri hareketlendirme, hizalama, dağıtma, metin nesneleri ve şekiller için dönüştürme ve sadeleştirme, bu işlemlerden bazılarıdır.
• Metin Aracı: Çok satırlı metinler oluşturma, önceden yüklenmiş anahat yazı tiplerini kullanma, karakter/harf/satır aralığı ayarlamalarını yapma, yazı tipi boyutu ayarlama,
şekil içinde metin kullanımı, metin desteği anlamında karşımıza çıkan özelliklerden en dikkat çekici olanlardır.


20. Soru

Dağıtım kavramı nedir açıklayınız?

Cevap

Dağıtım, Linux çekirdeği temeli üzerine çeşitli yazılımlar eklenerek tam bir işletim sistemi olarak çalışır hale gelmiş bir özgür yazılım projeleri topluluğudur. Dağıtım kavramı, özgür yazılım felsefesinin çok alternatifli dünyasının bir sonucu olarak ortaya çıkmış, Linux’a özgü bir terimdir. Kullanım yaygınlıkları ve GNU/Linux dünyasına katkılarıyla öne çıkan bazı dağıtımlar vardır: Debian, Red Hat, Fedora, Ubuntu, Slackware, SUSE bunlardan bazılarıdır.


21. Soru

Inkspace arayüzündeki yardımcı araçları sıralayınız.

Cevap

Inkscape arayüz penceresinde, standart pencerelerde gördüğümüz başlık çubuğu, menü çubuğu ve araç çubuklarının yanı sıra, sol tarafta bazı işlem kısayol butonlarının yer aldığı ayrı bir araç çubuğu görülebilir. Bu çubuk üzerinde yer alan seçim butonu, düğüm butonu, şekil çizme butonları, çizgi butonları ve gradient/dereceli doldurma butonu en sık kullanılan yardımcı araçlardır.


22. Soru

Inkspace arayüz penceresini açıklayınız?

Cevap

Inkscape arayüz penceresinde, standart pencerelerde gördüğümüz başlık çubuğu, menü çubuğu ve araç çubuklarının yanı sıra, sol tarafta bazı işlem kısayol butonlarının yer aldığı ayrı bir araç çubuğu görülebilir.
• Seçim butonu; işlem yapmak üzere kullanmak istediğiniz herhangi bir araç için seçme işlemi yapmanıza yardımcı olur.
• Düğüm butonu; bir nesne vektör tabanlı olarak çizildikten sonra, çizimin düğümleri üzerinde her türlü işlemin yapılarak, nesneye istenilen şeklin verilmesini sağlar.
• Şekil çizme butonları ise; dikdörtgen, daire, çokgen, yıldız ve sarmal şekillerinde çizimlere olanak verir.
• Çizgi butonları; Bezier çizimi, serbest çizim ve yazı çizimi yapmaya olanak sağlayan üç buton olarak karşımıza çıkmaktadır.


23. Soru

Inkspace’in sürümleri hakkında bilgi veriniz.

Cevap

Inkscape’in son sürümü, 28.01.2015 tarihinde yayınlanan 0.91 sürümüdür. Arayüzde yer alan çok sayıda araç kutusu ve komut yardımıyla, Inkscape programı kendini web grafik tasarımı konusunda geliştirmek isteyen herkese ücretsiz ve özgür bir çalışma alanı sunmaktadır. Program, gönüllü yazılımcılar ve kullanıcılar sayesinde sürekli ve hızlı bir şekilde gelişmeye devam etmektedir.


24. Soru

Bilgisayarlarımızda ve programlayabildiğimiz cihazlarda kullandığımız tüm programlar nasıl yazılır?

Cevap

Bilgisayarlarımızda ve programlayabildiğimiz cihazlarda kullandığımız tüm programlar, bir kişi ya da grup tarafından, bir programlama dili kullanılarak yazılır. Her programın kendine özgü komutları ve bu komutların yazım kuralları vardır. Programlama konusunda uzman kişi(ler), bu kurallar çerçevesinde programları kodlarlar. Hatalarını düzeltip sorunsuz çalıştığından emin olduktan sonra da bizlerin kullanımına sunarlar.


25. Soru

Kullanımımıza sunulan ve ihtiyacımız olan programları nasıl ediniriz?

Cevap

Bizlerin kullanımına sunulan ve ihtiyacımız olan programları farklı şekillerde ediniriz. Eğer program, ticari amaç güdülerek hazırlandıysa, bir başka ifadeyle kullanıcılara satılmak üzere yazıldıysa, yüksek ihtimalle kodları kapalıdır. Bunun anlamı, programı oluşturan kod satırlarını ve komutları göremeyiz. Bu komutlar üzerinde herhangi bir değişiklik yapamayız. Bu tür kodları kapalı yazılımlar için yapabileceğimiz, sorun yaşadığımızda ya da başka fonksiyonlara ihtiyaç duyduğumuzda, lisans sahibi kişi ya da kuruluşa bunları aktarmaktır. Kullanıcılardan gelen istekler doğrultusunda kodların sahibi kişi ya da kuruluş gerekli güncellemeleri yapar. Programı kullanıcıların istediği şekilde yeniden kodlar.
Bazı programlar ise, lisansı olmaksızın bizlerin kullanımına sunulur. Bu tür programların bir kısmının kod satırları, yazılıma meraklı ve kodlama yeteneği olan kişilerin erişimine açılır. Burada amaç, mevcut programın geliştirilmesini ve güncellenmesini hızlandırarak, kullanıcıların isteklerine kısa zamanda özgün çözümler bulabilmektir. Açık kaynak kodlu yazılımların büyük kısmında, kodlar kapatılır ve satılmasına engel olunur. Bu nedenle, açık kaynak kodlu programlar sonsuz özgürlükte kullanılabilen ücretsiz programlar olarak
algılanmamalıdır.


26. Soru

GNU Projesi nedir?

Cevap

GNU Projesi, Richard Matthew Stallman’ın 1980’lerde başlattığı, özgür bir işletim sistemi ve bunun çevresindeki özgür yazılımları içeren bir projedir. “GNU’s not Unix” gibi tekrarlanan bir isme sahip olan GNU, Unix benzeri bir işletim sistemidir ancak Unix’ten hiçbir kod barındırmayan, tamamen açık kaynak kodlu ve özgür bir yazılımdır. Bu işletim sisteminin desteklediği açık kaynak kodlu ve ücretsiz yazılımların geliştirilmesine devam edilmektedir. Piyasada işletim sisteminden uygulama yazılımlarına kadar büyük bir yelpazede açık kaynak kodlu yazılımlara rastlamak mümkündür.


27. Soru

GIMP nedir?

Cevap

GIMP’in orijinal adı General Image Manipulation Program’dır. İlk sürümü, 1995 yılında Peter Mattis ve Spencer Kimball tarafından, California Üniversitesi’nde proje ödevi olarak geliştirilmiştir. Mattis ve Kimball 1997’de mezun olduktan ve GNU projesinin resmi bir parçası olduktan sonra, programın adı GNU Image Manipulation Program olarak değiştirilmiştir. Adından da anlaşılacağı gibi, açık kaynak kodlu ve ücretsiz bir resim işleme programıdır. Açık kaynak kodlu yazılımlar arasında, Photoshop programına alternatif olarak gösterilen yazılımlardan biri olarak bilinir. Kullanıcılar ve yazılımcılar sonraki sürümler için çokça destek vermiş, programın gelişimine önemli katkılarda bulunmuşlardır. Linux dünyasının iki önemli grafiksel arayüz geliştirme kütüphanelerinden biri olan GTK+, ilk olarak GIMP’in geliştirilmesi için yazılmıştır. GIMP; Linux, Windows ve Mac OS işletim sistemleri altında çalışabilmektedir. Programın dosya uzantısı .XCF’dir. Görüntü içindeki katmanları, seçimlik alanları, renk kanalları, şeffaflık, yolları ve kılavuzları saklama özelliklerine sahiptir. Ancak, PSD uzantılı dosya formatları gibi, dosya içinde geriye dönük halleri saklamamaktadır. .XCF uzantılı dosyaları destekleyen birçok yazılım mevcuttur. Bunlar: CinePaint, DigiKam, Gwenview, Imagine, Inkscape ve Krita’dır.


28. Soru

GIMP programının genel özellikleri nelerdir?

Cevap

GIMP programının genel özelliklerini maddeler halinde sıralamak gerekirse:

  • Piksel tabanlı çalışan bir görüntü işleme programıdır.
  • Hazır logo, desen, site tuşları ve reklam alanları oluşturabilmeye imkân tanır.
  • Gelişmiş seçim, çizim, kesme, döndürme ve fırça araçları mevcuttur.
  • XCF, SVG, TIFF, PDF, JPEG, PNG, GIF PostScript belgeleri (PS, EPS ya da sıkıştırılmış .ps, .gz), BMP, Paintshop Pro dosyaları (PSP ya da TUB), Adobe Photoshop dosyaları (PSD) gibi çok sayıda dosya formatı desteği vardır.
  • Çok sayıda efekt aracı ile çalışabilme olanağı sunar.
  • Katmanlar, kanallar ve yollarla çalışabilmektedir.
  • EXIF bilgilerini düzenleyebilir.
  • Grafik tablet desteği mevcuttur.

GIMP’in önemli özelliklerinden biri de eklentileriyle zenginleştirilebilir olmasıdır. İçeriğe duyarlı ölçekleme, siyah beyaz fotoğrafları renklendirme, CMYK desteği, katman efektleri, internet için kaydetme, droste efekti gibi çok sayıda eklentisi mevcuttur.


29. Soru

GAP (Gimp Animasyon Paketi) nedir?

Cevap

GAP (Gimp Animasyon Paketi) bir başka  GIMP eklentisidir. Bu eklenti sayesinde, GIMP ile hareketli görüntüler ve animasyonlar oluşturulabilir. UFRaw, sayısal kameralardan alınan ham verileri okumak ve işlemek için kullanılan GIMP eklentisidir. GIMP programı, web tasarımı, grafik tasarımı yapanlar ve programcılar için hayal güçlerini zorlayacak özellikleri kapsamakta ve hayalleri gerçekleştirme fırsatı sunmaktadır.


30. Soru

GEGL (Generic Graphics Library) nedir?

Cevap

GEGL (Generic Graphics Library), görüntü işleme uygulamaları için geliştirilen, XML tabanlı bir programlama kütüphanesidir. Asıl olarak GIMP için geliştirilmiş olup, yüksek bit derinliğine sahip görüntülerin desteklenmesini ve çok sayıda düzenlemenin yapılması amaçlanmıştır. GIMP 2.6 ‘da kısmen tamamlanmış olan GEGL, GIMP 2.10 versiyonunda bütünüyle kullanılabilir hale getirilmiştir. Bu haliyle GEGL, başka yazılımlar tarafından da kullanılır durumdadır. GEGL ile,bir grafikte node (düğüm) olarak temsil edilen görüntü
işleme işlemlerini birbirine ekleyebilirsiniz. Ayrıca GEGL, görüntülerin yüklenmesi ve saklanması, renklerin ayarlanması, farklı şekillerde filtreleme, görüntülerin dönüştürülmesi ve birleştirilmesi gibi işlemleri rahatlıkla yapabilmenizi sağlar. GEGL aynı zamanda yüksek bit derinliği olan görüntülerin, ICC profillerinin ve görüntü parçalarının paralel olarak işlenmesine de olanak tanır. Geleneksel görüntü işlemelerde iş akışı bitiminde nihai sonuç kaydedilirken, GEGL’de bütün iş akışı (bütün orijinal görüntüler, gerçekleştirilen işlemler, son çıktı vb.) kaydedilir. Bu sayede baştan sona tüm işlem adımları ve görseller için geriye dönük bilgiler alınabilir. Çok uzak olmayan bir gelecekte, GIMP’deki bir çok görüntü işleme görevlerinin yerine kullanılması beklenmektedir.


31. Soru

Kullanıcılar, GEGL programı ile nasıl görüntü üretirler?

Cevap

GEGL, kullanıcıların çeşitli şekillerde görüntü üretmesine olanak sağlar. Bunun için;

  • Önce GIMP açılır.
  • Ardından, herhangi bir görüntü dosyası açılır.
  • Şimdi, GEGL aracına ulaşmak için iki yöntemden biri kullanılır. Birinci yöntemde Tools (Araçlar) menüsü altında yer alan GEGL Operation komutu tıklanır. İkinci yöntemde ise Colors (Renkler) menüsü altındaki Use GEGL (GEGL kullan) satırı aktif hale getirilir.
  • Bu yöntemlerden biri kullanıldıktan sonra ekranda GEGL Operation penceresi görüntülenir.
  • GEGL aracının içinde 25 civarında işlem seçeneği yer almaktadır.
  • Bu seçeneklerden bir tanesi listeden seçilir. Örneğin, görüntü üzerinde uygulamak için box-blur seçeneğini işaretleyelim.
  • Daha sonra etki alanı seçilir. Gerekirse önizleme de yapılır.
  • Son olarak OK butonuna tıklanır.
  • Artık, belirlediğimiz seçenek resim üzerinde uygulanmıştır.

32. Soru

Inkscape nasıl bir programdır?

Cevap

Vektör tabanlı çizimler yapılabilen açık kaynak kodlu yazılımlar içinde en çok tercih edilenlerden biri de Inkscape’dir. Adobe Illustrator, Corel Draw, Freehand, Xara X gibi yazılımların birçok özelliğine sahiptir. Basitten karmaşığa farklı formatlarda şekiller ve grafikler üzerinde çalışmaya izin vermektedir. Bitmap resimler, fotoğraflar, vektörel grafikler, logo tasarımı, metin içeren resimler, web grafikleri, teknik çizimler gibi uygulamaları Inkscape ile rahatlıkla gerçekleştirmek mümkündür. Inkscape programı, W3C standardında ölçeklenebilir. .SVG (Scalable Vector Graphics /Ölçeklenebilir Vektörel Grafikler) dosya biçimini kullanmaktadır. Bu grafik türü, XML tabanlı web grafikleri için WWW konsorsiyumunun hazırladığı yeni bir dildir. Günümüzde bir çok vektör editörü SVG’yi dışa aktarabilmekte, kayıt edebilmekte ve herhangi bir eklentiye gerek duymaksızın doğrudan bir internet gözgezdiricide görüntüleyebilmektedir. Ölçeklenebilir grafik formatı ile çizilen grafik ve resimler, sonsuz büyüklüğe ölçeklenseler bile kalitelerini kaybetmezler ve bozulmazlar. Ayrıca, Inkscape içerisine herhangi bir bitmap resim eklenebildiği gibi, eklenen bu resimler üzerinde, Inkscape içerisindeki diğer nesnelere uygulanabilen hareket ettirme, döndürme, kırpma, filtre uygulama gibi işlemler yapılabilmektedir.


33. Soru

Inkscape programının desteklediği formatlar nelerdir?

Cevap

Programın desteklediği dosya formatları arasında; .SVGZ, .PNG, .PDF, .PS, .EMF, .TEX, .POV, .ODG, . DXF ve .GPL sıralanabilir.


34. Soru

W3C açılımı nedir?

Cevap

W3C (World Wide Web Consortium) açılımı Dünya Çapında Ağ Birliği anlamına gelmektedir. Bu birliğin amacı; tarayıcılar arasındaki görüntü farkını ortadan kaldırmaktır. W3C standartları, W3C birliği tarafından html, css gibi web tasarımda kullanılan kodların her tarayıcı ile aynı uyum içerisinde çalışması için belirlenen kurallar olarak tanımlanabilir. Web site tasarlarken herhangi bir sorun ile karşılaşmamak adına, W3C standartları göz önünde bulundurulmalıdır. W3C standartları stabil kodlardan oluştuğu için, bu standartlara göre hazırlanan web siteleri içerisindeki sayfa geçişleri, ana sayfanın açılış hızı artmaktadır. Bu da sitemizi hızlandıran en önemli etkenlerden biridir.


35. Soru

Inkscape programının, kullanıcıların işlerini kolaylaştırıcı özellikleri nelerdir?

Cevap

Inkscape, kullanıcıların işlerini kolaylaştırıcı bazı özelliklere sahiptir:

  • Nesne Oluşturma: Düz çizgiler, eğriler, kaligrafik çizimler yapılabilir. Dikdörtgen, köşeleri ovalleştirilmiş dikdörtgen, 3D kutular, elips, yıldız, çokgenler, daireler ve yaylar oluşturulabilir. Gömülü bitmapler kullanılabilir.
  • Nesne İşleme: Hareketlendirme, döndürme, ölçeklendirme gibi dönüşümler etkileşimli olarak ve sayısal değerleri belirtilerek gerçekleştirilebilir. Ayrıca nesneler gruplandırılabilir. Katmanlar kilitlenebilir, gizlenebilir ya da tekrar düzenlenebilir. Bu sayede katmanlar hiyerarşik bir ağaç yapısı oluşturabilir. Hizalama ve dağıtım komutları kullanılabilir. Nesneler üzerinde kes, kopyala ve yapıştır komutları uygulanabilir.
  • Nesneleri Biçimlendirme: Renk seçici (RGB, HSL, CMYK renk çarkı, CMS gibi), renk toplayıcı aracı, kopyala/yapıştır stili, bitmap ya da vektörel desen doldurma, donuk görünüm oluşturulabilir. Ayrıca dış hat çizgi stilleri, önceden tanımlanmış fırça desenleri ile fırça dokunuşları yapılabilir.
  • Yol İşlemleri: Düğümleri hareketlendirme, hizalama, dağıtma, metin nesneleri ve şekiller için dönüştürme ve sadeleştirme, bu işlemlerden bazılarıdır.
  • Metin Aracı: Çok satırlı metinler oluşturma, önceden yüklenmiş anahat yazı tiplerini kullanma, karakter/harf/satır aralığı ayarlamalarını yapma, yazı tipi boyutu ayarlama, şekil içinde metin kullanımı, metin desteği anlamında karşımıza çıkan özelliklerden en dikkat çekici olanlardır.

36. Soru

Inkscape programının birlikte çalışabildiği işletim sistemleri nelerdir?

Cevap

Inkscape programının birlikte çalışabildiği işletim sistemleri arasında Mac OS X, Pardus, Ubuntu gibi Linux dağıtımlarının yanı sıra, Windows sayılabilir.


37. Soru

Inkscape arayüz penceresinde en sık kullanılan yardımcı araçlar nelerdir?

Cevap

Inkscape arayüz penceresinde, standart pencerelerde gördüğümüz başlık çubuğu, menü çubuğu ve araç çubuklarının yanı sıra, sol tarafta bazı işlem kısayol butonlarının yer aldığı ayrı bir araç çubuğu görülebilir. Bu çubuk üzerinde yer alan seçim butonu, düğüm butonu, şekil çizme butonları, çizgi butonları ve gradiant/dereceli doldurma butonu, en sık kullanılan yardımcı araçlardır.


38. Soru

Inkscape arayüz penceresinde kullanılan yardımcı araçlardan Seçim Butonunun görevi nedir?

Cevap

Seçim butonu; işlem yapmak üzere kullanmak istediğiniz herhangi bir araç için seçme işlemi yapmanıza yardımcı olur.


39. Soru

Inkscape arayüz penceresinde kullanılan yardımcı araçlardan Düğüm Butonunun görevi nedir?

Cevap

Düğüm butonu; bir nesne vektör tabanlı olarak çizildikten sonra, çizimin düğümleri üzerinde her türlü işlemin yapılarak, nesneye istenilen şeklin verilmesini sağlar.


40. Soru

Inkscape arayüz penceresinde kullanılan yardımcı araçlardan Şekil çizme butonlarının görevi nedir?

Cevap

Şekil çizme butonları; dikdörtgen, daire, çokgen, yıldız ve sarmal şekillerinde çizimlere olanak verir.


41. Soru

Inkscape arayüz penceresinde kullanılan yardımcı araçlardan Çizgi butonlarının görevi nedir?

Cevap

Çizgi butonları; Bezier çizimi, serbest çizim ve yazı çizimi yapmaya olanak sağlayan üç buton olarak karşımıza çıkmaktadır.


42. Soru

Inkscape arayüz penceresinde kullanılan yardımcı araçlardan Gradiant butonunun görevi nedir?

Cevap

Gradiant ya da başka bir ifadeyle dereceli doldurma aracı, grafiklerin çizimi ve şekillendirilmesinde oldukça kolaylaştırıcı bir işleve sahiptir.


43. Soru

Inkscape program arayüz penceresinde renk paleti nerede yer alır, işlevi nedir?

Cevap

Inkscape program arayüz penceresinin en altında renk paleti yer alır. Renk paleti ile nesne ve çizimler üzerinde renklendirme işlemleri gerçekleştirilir. Bu işlem renk çarkı aracı ile de yapılabilir. Eğer kullanıcı renk kodlarını biliyorsa, renk çarkında istenilen tüm renkler kolaylıkla elde edilebilir.


Güz Dönemi Dönem Sonu Sınavı
18 Ocak 2025 Cumartesi
v