Eleştiri Kuramları Dersi 1. Ünite Sorularla Öğrenelim

Eleştirinin Doğuşu Ve Gelişimi

1. Soru

İlkçağda yetişen üç büyük eleştirmenin adı nedir?

Cevap

İlkçağda yetişen eleştirmenlerin en meşhurları, Sokrat, Platon ve Aristoteles’tir.


2. Soru

Edebiyatı ilk defa sistemli ve bilimsel bir şekilde inceleyen, şiir sanatı ve ifade sanatının nitelikleri hakkında üzerinde hâlâ düşünülüp tartışılan felsefî ve derin fikirler geliştiren eleştirmen kimdir?

Cevap

Aristoteles “Poétique” ve “Rhétorique” (Şiir sanatı ve İfade Sanatı) adlı kitaplarında edebiyatı ilk defa sistemli ve bilimsel
bir şekilde incelemiş, şiir sanatı ve ifade sanatının nitelikleri hakkında üzerinde hâlâ düşünülüp tartışılan felsefî ve derin fikirler geliştirmiştir.


3. Soru

Sanatın bir taklit olduğu görüşünde birleşen eleştirmenler kimlerdir?

Cevap

Platon ve Aristoteles, sanatın bir taklit olduğu görüşünde birleşirler, fakat taklidin niteliği konusundaki görüşleri farklıdır.


4. Soru

Felsefesinde İdea kavramının önemli bir yere sahip olduğu düşünür kimdir?

Cevap

Platon’un felsefesinde biçimler, fikirler (İdea) kavramı önemli bir yere sahiptir. “İdea”, duyularla kavranabilen şeylerin tamamen zihnî, mükemmel ve ebedî olan özüdür.


5. Soru

Platon'un mimesis kavramını açıklayınız.

Cevap

Mimesis: Asıl olan, biçimler dünyasıdır. Duyularımızla kavradığımız çevremizdeki dünya, yıldızlar, dağlar, denizler, ağaçlar, insanlar, kendilerine ait olan biçimlerin birer kopyası, birer taklididir.


6. Soru

Sanat ve edebiyat üzerine yazılmış ilk önemli ve sistemli eser hangisidir?

Cevap

Sanat ve edebiyat üzerine yazılmış ilk önemli ve sistemli eser Aristoteles’in Poetika’sıdır.


7. Soru

Tabiatı ve olayları aynen taklit etmenin bir anlamı ve imkânının olmadığını; bir tragedya kahramanının yaptığı her şeyi anlatmanın âdeta imkansız ve gereksiz olduğunu söyleyen düşünür kimdir?

Cevap

Aristoteles


8. Soru

Aristoteles, Poetika'sında tarih türü ile hikâye ve tragedya arasındaki ayırt edici farkı nasıl ifade etmiştir?

Cevap

Aristoteles tarih türü ile hikâye ve tragedya arasındaki temel farkı, temel karşıtlığı gösterir:

  • Tarih, daha çok özeli, edebî eser daha çok geneli anlatır.
  • Tarih, olanı; hikâye ve tragedya ise daha çok olabilir olanı ifade eder.

9. Soru

Aristoteles’e göre yazarın ister özeli anlatsın ister geneli anlatsın, olguların tasvirinde zorunlu olarak uyacağı üç yöntem nedir?

Cevap

Aristoteles’e göre yazarın ister özeli anlatsın ister geneli anlatsın, olguların tasvirinde zorunlu olarak uyacağı üç yöntem vardır:
Sanatçı nesneleri:

  1. Ya nasıl idiyseler veya nasılsalar,
  2. Ya insanların inançlarına veya mitoslara (mythos) göre,
  3. Ya da nasıl olmaları gerekiyorsa öyle anlatabilir.

10. Soru

Platon’un ve Aristoteles’in felsefî görüşlerine dayanmakla birlikte esas olarak dil bilgisi ağırlıklı, yani dil ve kültür öğeleri üzerinde derin, sistemli görüşler geliştiren ve  bütün ilkçağın en meşhur eleştirmen ve gramercilerinden sayılan düşünür kimdir?

Cevap

Aristarque


11. Soru

Ortaçağda metin eleştirisi (critique textuel) biliminin doğuşunu açıklayınız.

Cevap

Ortaçağda dinî metinlerin yorumlanması, yani tefsir çalışmaları görülür. Yorumlanacak metinlerin doğru nüshalarının saptanması için çeşitli el yazması kitaplar incelenir ve doğru metinler elde etme çalışmaları görülür. Doğru bir eleştiri, ancak doğru bir metne dayanılarak yapılabileceği için, daha Ortaçağda metin eleştirisi (critique textuel) bilimi doğmuş ve bu bilim dalı sonraki yüzyıllarda gelişimini sürdürmüştür.


12. Soru

Descartes, Metot Üzerine Konuşma (1637) adlı eseriyle hangi akımın fikrî temelini oluşturmuştur?

Cevap

Klasisizm


13. Soru

Klasisizm akımının kuramları hangi eserle ortaya konmuştur?

Cevap

Boileau, Şiir Sanatı (Art Poétique) adlı kitabında bu akımın kuramlarını ortaya koymuş, Descartes’ın etkisiyle aklı, tabiatı, sağduyuyu sanatın hareket noktası olarak ilan etmişti.


14. Soru

Sözlü eleştirinin doğuşu nasıl olmuştur?

Cevap

XVII. yüzyılda zengin ve soylu kişiler, aydınları konaklarına, salonlarına, otellere davet ederek; bu toplantılarda yazılan ve basılan yeni eserler üzerinde sohbet ediyorlar, sözlü tartışmalar yapıyorlardı. Böylece sözlü bir eleştiri başlamıştır.


15. Soru

XVII. ve XVIII. yüzyıl Fransız edebiyatında eleştiri anlayışı nasıldır?

Cevap

XVII. ve XVIII. yüzyılda Fransız edebiyatında idealist ya da kuramsal (teorik) bir eleştiri anlayışı vardır.


16. Soru

Estetikçiler ve kuramcılara göre, edebî eser veren sanatçılarda bulunması gereken temel nitelikler nelerdir?

Cevap

Temel nitelikler; zihinsel güç, duyarlılık, hayal ve zevktir.


17. Soru

Sanatçıların ve eserlerin değerlendirilmesinde genellikle göz önünde bulundurulan kavramlar nelerdir?

Cevap

Zihin, Duyarlılık, Hayal, Zevk


18. Soru

Sanatçıların ve eserlerin değerlendirilmesinde göz önünde bulundurulan ve kişinin duyularının ve duygularının kuvvetli, duyarlı, hassas olmasını ifade eden kavram nedir?

Cevap

Duyarlılık (sensibilité)


19. Soru

Üslubun genel nitelikleri nelerdir?

Cevap

Açıklık (clarté)

Saflık (düzgün ifade; pureté, correction)

Tabiîlik (doğallık; naturel)

Vecizlik (kesinlik; précision)

Asalet (noblesse)

Ahenk (harmonie)

Çeşitlilik (variété)

Uygunluk (convenance)


20. Soru

Auguste Comte’a göre insanlık tarihinin sosyolojik olarak ve bilginin gelişimi açısından ayrıldığı evreler nelerdir?

Cevap

Tanrıbilimsel Dönem

Metafizik Dönem

Pozitif Dönem


Bahar Dönemi Dönem Sonu Sınavı
25 Mayıs 2024 Cumartesi