Medya ve Reklam Dersi 1. Ünite Sorularla Öğrenelim

Medya, Kültür Ve Reklam

1. Soru

Pazarlama ve ikna boyutu kapsamında reklam nasıl tanımlanır?

Cevap

Ürün ve servislerin satışı için yapılan tanıtım; herhangi bir ürün ya da servis için en ikna edici satış mesajını en düşük maliyetle uygun kitleye ulaştırma; kitleleri herhangi bir ürünü satın almaya itmek için o ürün hakkında fikirlerin halka iletilmesidir.


2. Soru

Reklam metinleri hangi tür metin olarak nitelendirilir?

Cevap

Reklam metinleri kapitalimizin ekonomik olarak yeniden üretimi için gerekli olan bir sektör tarafından üretilen metinlerdir.


3. Soru

Reklam endüstrisinin büyük ve küresel bir endüstriye dönüşmesinin nedeni nedir?

Cevap

Küresel medya politikalarıyla özel yayıncılığa geçilmiş, medya–reklam ilişkisi değişmiş ve medyanın reklam gelirlerine olan ihtiyacı artırmıştır. Bu nedenle reklam endüstrisi büyümüş ve küresel olarak iş yapan bir endüstri haline gelmiştir.


4. Soru

Kültür endüstrisi nedir?

Cevap

Kültür endüstrisi kitle iletişim araçlarıyla kitleye dağıtılan bir kültürdür. Kitle iletişimi ulaştığı coğrafi alan açısından büyük ölçekli, iletilerin tek yönlü olarak aktığı, kaynakla alıcı arasında eşitsiz bir ilişki yaratan, anonim, standartlaşmış bir iletişim biçimidir.


5. Soru

Kültür endüstrisi kavramı ilk kez nerede kullanılmıştır?

Cevap

Kültür endüstrisi kavramı ilk kez, eleştirel teoriyi temsil eden Frankfurt Okulu üyelerinden, Adorno ve Horkheimer’ın, Aydınlanmanın Diyalektiği çalışmalarında kullanılmıştır


6. Soru

Kitle kültürü kavramının ilk kullanılış amacı nedir?

Cevap

Kitle kültürü kavramı Ortega Gasset, Raymond Leavis, Gustave Le Bon gibi 19. yüzyılın tutucu düşünürleri tarafından, sanayileşme ve kentleşmeyle birlikte, kentlerde toplanmaya başlayan geniş kitlelerin, kültürel pratiklerini eleştirme amacıyla kullanılmıştır.


7. Soru

Kitle kültürünün ortaya çıkmasına neden olan gelişmeler nelerdir?

Cevap

Kitle kültürünün ortaya çıkmasına neden olan gelişmeler sanayileşme ve kentleşmedir.


8. Soru

Frankfurt Okulu’nun kitle kültürü kavramına olumsuz yaklaşmasının temel nedeni nedir?

Cevap

Frankfurt Okulu’nun kitle kültürü kavramına olumsuz yaklaşmasının temel nedeni, Avrupa’da yükselen faşist hareketler ve iktidarların kültür endüstrilerini kullanarak, kitleleri kolayca yönlendirebilmelerini gözlemlemeleridir.


9. Soru

Adorno ve Horkheimer’in kültür endüstrileri konusunda özellikle dikkat çekmek istediği noktalar nelerdir?

Cevap

Adorno ve Horkheimer’in kültür endüstrileri konusunda özellikle dikkat çekmek istediği birinci nokta kültür endüstrilerinin gittikçe egemen bir konuma gelerek, geleneksel toplumsallaşma kurumlarının yerini almasıdır. İkinci nokta ise, kültürel ürünlerin m


10. Soru

Kültür endüstrisi kavramındaki endüstri sözcüğü hangi amaçla kullanılmaktadır?

Cevap

Kültür endüstrisi kavramındaki endüstri sözcüğü, kültürel bir ürünün standardizasyonunu ve dağıtım tekniklerinin rasyonelleştirilmesini anlatmak amacıyla kullanılmaktadır.


11. Soru

Frankfurt Okulu’nun, kültür endüstrisi kavramsallaştırmasıyla, sanayileşme sonrası kültür hayatı ve kültürel ürünlerle ilgili yaptığı tespitler nelerdir?

Cevap

• Kültür endüstrisi aracılığıyla üretilen ürünler bireyin var olan düzeni kabullenmesini ve onunla özdeşleşmesini sağlayarak, tahakküm altına almaktadır. Bunun temelinde kültür endüstrilerinin oluşturduğu kitlesel tüketim aracılığı ile, bireyin sürekli olarak sahte ihtiyaçların boyunduruğu altına alınması yatmaktadır. • Kültür endüstrisi, tüketicisini eleştirel düşünceye yöneltmez. Tersine ona dünyanın hazır yorumlarını sunar. Hayallerimiz, imgelemlerimiz bile bu endüstri tarafından belirlenir hale gelir. • Kültür endüstrileri, insanlara hitap eden farklı kültürel alanları homojenleştirir. Yüksek kültür, eğlence kültürü ve otantik halk kültürüne ait ürünlerin hepsi, popüler kültüre karıştırılarak kitlesel ve ticari bir hale dönüştürülmüştür. • Kültür endüstrisi, toplumdaki eşitsizlikleri onaylar ve kişiye ancak kurulu düzenin işleyişine engel olmayan son derece dar bir alanda farklılaşma imkanı tanınmaktadır.


12. Soru

Yöndeşme nedir?

Cevap

3G teknolojisi olarak isimlendirilen karasal yayıncılık, uydu yayıncılığı ve telekominükasyon ağının; teknolojik, ekonomik ve yönetsel birleşimlerine verilen isimdir.


13. Soru

Reklam endüstrisinin en temel hedefi nedir?

Cevap

Reklam endüstrisinin en temel hedefi, üretilen ürünlere talep yaratılmasını sağlamaktır.


14. Soru

Reklam endüstrisi üretilen ürünlere talep yaratmak için başvurduğu yollar nelerdir?

Cevap

• Tüketiciyi ürünü denemeye ikna etme • Ürünün kullanımını artırma • Ürün imajını tüketicinin zihnine yerleştirme • Ürünü satacak olan aracı kuruluşları çoğaltma • Marka bağımlılığı yaratma • Tüketicinin tutum ve davranışlarını istenilen yönde değiştirme


15. Soru

Reklam endüstrisinin temel aktörleri nelerdir?

Cevap

Reklam endüstrisinin temel aktörleri; • Reklamverenler • Reklam ajansları • Medya kuruluşları • Destekleyici/tedarikçi kuruluşlar • Mesleki örgütlenmeler.


16. Soru

Reklamveren nasıl tanımlanır?

Cevap

Reklamveren, belirli bir mal ve hizmetin üreticisi, dağıtıcısı, satıcısı ve reklamveren pazarlama iletişimini başlatan kaynaktır.


17. Soru

Reklam ajansı nasıl tanımlanır?

Cevap

Reklam ajansı reklam işini yapmak üzere örgütlenmiş işletmeler, reklamverenin işletme/pazarlama amaçlarına uygun ve paralel olarak reklamını yaptırmak üzere işbirliğine girdiği kuruluşlar olarak tanımlanır.


18. Soru

Reklamverenler yol haritası olarak hazırlanan brieflerde hangi konuları belirtir?

Cevap

• Kampanyasından beklentilerini • Seslenmek istediği tüketici kitlesini • Ürünün niteliklerini • Pazarda karşı karşıya bulunduğu sorunları ve fırsatları • İzleyeceği strateji ve zamanlamayı


19. Soru

Reklam ajansları verdikleri hizmetlere göre nasıl sınıflandırılır?

Cevap

Reklam ajansları verdikleri hizmetlere göre; • tam hizmet ajansı, • butik ajans, • ala carte ajans olarak sınıflandırılmaktadır.


20. Soru

Tam hizmet ajansı nedir?

Cevap

Tam hizmet ajansı, reklam kampanyasının ve pazarlama iletişiminin tüm aşamalarını yürüten ajanslardır.


21. Soru

Butik ajans nedir?

Cevap

Butik ajans, reklam yazarı ve sanat yönetmeni gibi reklam sürecinin yaratıcı bölümünü içeren hizmetleri sunan reklam ajanslarıdır.


22. Soru

A la carte ajans nedir?

Cevap

A la carte ajans müşteriye istediği hizmeti ayrı ayrı satın alma hakkı tanıyan ajanslardır.


23. Soru

Reklam endüstrisinin destekleyicileri/tedarikçileri kimdir?

Cevap

Reklam endüstrisinin destekleyicileri/tedarikçileri; araştırma şirketleri, film yapım şirketleri, halkla ilişkiler ajansları gibi uzmanlaşmış kuruluşlar ile fotoğrafçı, renk ayrımcı ve matbaa gibi reklamın son halinin oluşmasında rolü olan birimlerdir.


24. Soru

Türkiye’de reklam endüstrisinin başlayıp geliştiği yer neresidir?

Cevap

Türkiye’de reklam endüstrisinin başlayıp geliştiği yer İstanbul merkezli olarak bilinir.


25. Soru

Reklamverenlerin bütünleşik pazarlama iletişimi, promosyon, sponsorluk ve yeni medyalara yönelmelerinin sebebi nasıl açıklanabilir?

Cevap

1980 sonrası reklam endüstrisinin büyümesiyle birlikte, üretilen ve sunulan reklam sayısı da artmıştır. Reklam sayısının artması, reklamların etkisinin de azalmasına neden olmaktadır. Bu nedenle reklamverenler reklamın etkisini artırmak için, bütünleşik pazarlama iletişimi, promosyon, sponsorluk ve yeni medyalara yönelmektedir.


26. Soru

Türkiye’de reklam endüstrisini temsil eden başlıca örgütler nelerdir?

Cevap

Türkiye’de reklam endüstrisini temsil eden başlıca örgütler; • Reklamcılar Derneği, • Reklamcılar Vakfı, • Reklam Yaratıcıları Derneği, • Araştırmacılar Derneği, • Açıkhava Reklamcılar Derneği, • Reklam Özdenetim Kurulu.


27. Soru

Küreselleşme nedir?

Cevap

Küreselleşme tanım olarak ürünlerin, sermayenin, enformasyonun, kültürel değerlerin, fikirlerin, sistemlerin, kuralların, standartların ulus devlet sınırlarını aşarak dünya çapında yaygınlaşması ve bütünleşmesidir.


28. Soru

Küreselleşme sürecinde reklam endüstrisinde küresel networklerin ortaya çıkmasıyla birlikte hangi değişiklikler gerçekleşmiştir?

Cevap

• Reklamverenlerde değişim • Reklam ajanslarında değişim (uluslararasılaşma, hizmet çeşidinde artış, organizasyon yapısındaki değişiklikler, ücretlendirme koşullarındaki değişiklikler) • Reklam üretim sürecinde değişim (küresel ve bölgesel reklam kampanyaları) • Mecralardaki değişim • Araştırma sektöründeki değişim • Tüketicilerdeki değişim • Yasal düzenlemelerdeki değişim • Mesleki örgütlenmelerdeki değişim


29. Soru

Reklam ajanslarının organizasyon yapısında ne gibi değişiklikler yaşanmıştır?

Cevap

Reklam ajanslarının organizasyon yapısına bakıldığında, networklerin artık büyük ölçekli tam hizmet ajansı yerine, kendi alanlarında uzmanlaşmış, küçük ölçekli ajanslarla hizmet verdikleri görülmektedir. Böyle bir yapılanmayla değişen piyasa koşullarına daha çabuk yanıt verilmesi hedeflenmiştir. Ayrıca reklam ajanslarındaki yaratıcı grubun, muhasebe müdürlerinin ve medya planlamacılarının, bir marka etrafında ekip olarak çalışması küreselleşme sürecinde reklam endüstrisinde ortaya çıkan önemli değişikliklerden birisidir.


30. Soru

Reklam üretim sürecinde yaşanan değişiklikler nelerdir?

Cevap

Reklam üretim sürecinde öncelikle hedef kitlenin analizi konusunda uzmanlaşma artmıştır. Hedef kitle analizinde yaş, cinsiyet, sınıf gibi demografik değişkenlerin yanı sıra, yaşam tarzı araştırmalarından da yararlanılmaktadır. Reklamın üretim sürecini, medya planlaması ve satın almayla birleştiren bütünleşik pazarlama iletişimi önem kazanmıştır. Küresel reklam networkleri tarafından oluşturulan küresel ve bölgesel reklam kampanyalarında, ulusal ve bölgesel farklılıklardan ziyade benzerlikler üzerine odaklanılması sonucu reklam kampanyaları standartlaşmaktadır. Farklı bölgelerdeki reklam çalışanlarının, küresel reklam networklerinin merkezlerinde ortak eğitimler alması yoluna gidilmektedir.


31. Soru

Yeni bilgi toplama teknikleri nelerdir?

Cevap

Yeni bilgi toplama teknikleri şunlardır: Hedef kitlenin kredi kartı ve internet kullanımı bilgisi ve cep telefonlarıyla oluşturulan bilgi bankası. Bilgi bankalarında tüketicilerin hangi alışveriş merkezini ne kadar sıklıkla ziyaret ettiği, hangi ürünleri hangi sıklıkla satın aldığına dair bilgiler depolanmaktadır.


32. Soru

Küreselleşme sürecinde hangi alanlarda ülkelerin genellikle reklam endüstrisini doğrudan veya dolaylı olarak etkileyen yasal düzenlemelere gidilmektedir?

Cevap

Yabancı sermaye girişine izin verilmesi, rekabet hukuku, reklamların içeriği/süresi, tüketicinin korunması, reklam ithali ve sektörler ile ilgili reklamlara dair (sağlık, sigara, alkollü içeceklerin reklamı) düzenlemelerdir.


33. Soru

Mesleki örgütlenmeler tarafından sektördeki kuruluşların çıkarlarını ulusal ve uluslararası platformlarda temsil etme ve yasal düzenlemeleri yapan kesimleri etkilemeye yönelik yapılan lobi faaliyetlerinden öne çıkanlar hangileridir?

Cevap

Reklama yasal olarak kapalı alanların sınırlarının daraltılması, özellikle tütün ürünleri ve alkollü içecekler başta olmak üzere bazı ürünlerin reklamına yönelik yasaklamaların kaldırılması ya da kısıtlamaların azaltılması, reklamların vergilendirilmesi, mecraların ölçümlenmesi, reklamın içeriğine ve süresine yönelik kurallar, reklamveren-reklam ajansı ilişkilerini düzenlemek için örnek sözleşmelerin hazırlanması.


34. Soru

Tüketim toplumunun oluşumuna yönelik genel eğilim nasıl ifade edilmektedir?

Cevap

Genel eğilim 1945 sonrası Amerikan toplumunda oluştuğu yönündedir. Tüketim kültürünün savaş sonrası oluşan toplumsal refah, 1929 ekonomik bunalımını tekrarlamamak için tercih edilen ve toplam talebi artırmayı hedefleyen Keynesyan ekonomi politikaları ve fordist üretim tarzı sonucu Amerikan toplumunda oluştuğu ve diğer batılı ülkelere yayıldığı kabul gören bir yaklaşımdır.


35. Soru

Bilgi verici reklam neyi ifade etmektedir?

Cevap

Bilgi verici reklam tüketiciye ürün hakkında bilgi veren reklam türüdür.


36. Soru

Dönüştürücü reklamlar nasıl bir içeriğe sahiptir?

Cevap

Dönüştürücü reklamlarda marka adı, tüketim tarzı, yaşam tarzı, kişisel ve toplumsal başarı gibi tutumların sunumlarını kapsamaktadır.


37. Soru

Reklam formatı açısından I. dönem nasıl bir özelliğe sahiptir?

Cevap

Bu dönem reklamcılığın ürün merkezli olduğu dönemdir. Reklam iletileri rasyoneldir ve neden ürünün kullanılması gerektiğini açıklar. Yazılı metin reklam metninin esas kısmını oluşturur. Reklam metninde ürün işlevi, fiyatı ve faydalarından bahsedilir.


38. Soru

Reklam formatı açısından II. dönem nasıl bir özelliğe sahiptir?

Cevap

Bu dönem ürün sembollerinin kullanıldığı dönemdir. Reklam metni rasyonel değildir, ürün ve kullanım merkezli değildir. Ürünü satmak için statü, endişelerin giderilmesi, mutlu aile gibi semboller kullanılmıştır. Bu dönemde reklamın toplumsal bağlamı ve güçlü marka imajı ön plana çıkarılmıştır. Bu dönemin hakim sorusu Bu ürünü kullanmak ne işe yarar? Ürün tüketici için ne anlama gelir? şeklindedir.


39. Soru

Reklam formatı açısından III. dönem nasıl bir özelliğe sahiptir?

Cevap

Bu dönem reklamlarında insan kişiliği ve buna bağlı psikolojik kavramlar ön plana çıkar. Bireylerin ürünle kurdukları ilişki sonucu yaşayacağı duygular işlenir. Ürüne sahip olmanın verdiği gurur, ürünü kullanmamanın verdiği endişe ve tüketimle gelen doyum önem kazanır. Bu dönem reklam metinlerinde hakim soruları Bu ürünün tüketilmesi ile tüketiciler ne gibi duygular yaşar? Tüketici bu tüketim ile nasıl mutlu olur? şeklindedir.


40. Soru

Reklam formatı açısından IV. dönem nasıl bir özelliğe sahiptir?

Cevap

İçinde yaşanılan zamanı da kapsayan bu dönem reklam metinlerinde yaşam tarzı sunumuna yönelik reklamların ağırlıkta olduğu görülmektedir. Belli bir ürün ile belli bir yaşam tarzı arasında bağlantı kurulur. Bu dönemde pazar ayrışması ve tüketici gruplarının farklılaşması başlar ve ürünün toplumsal anlamı ön plana çıkarılır. Bu dönemde reklam metinlerinde hakim olan sorular şöyledir: Bu tüketim süreci sonucu ben kim olacağım? Aynı ürünü tüketen diğer tüketiciler kimlerdir?


42. Soru

Reklam metinlerinde kimlik ve aidiyet oluşturmaya yönelik imajlar ve yaşam tarzları hangi dönemde sunulmaya başlamıştır?

Cevap

Reklam metinlerinde kimlik ve aidiyet oluşturmaya yönelik imajlar ve yaşam tarzları 1965 yılından sonra sunulmaya başlamıştır.


43. Soru

Fordizm neyi ifade etmektedir?

Cevap

Fordizm kavramı genel olarak Amerika’da Henry Ford tarafından geliştirilen ve daha çok kapitalist endüstriyel üretim sürecinde uygulanan ilkeleri tanımlamak için kullanılmıştır. Öncelikle Gramsci tarafından Amerikan endüstriyel yaşam biçimini belirtirken kullanılmış; daha sonra kapitalist endüstrileşmenin II. Dünya Savaşı sonrası başlayıp 1970’lere kadar süren dönemini tanımlamak için kullanılmıştır.


44. Soru

Fordizmi anlatan temel unsurlar nelerdir?

Cevap

• Üretimin standartlaştırılması • Otomasyon yolu ile kitlesel üretim yapılması • Sosyal refah devletinin düzenleyici ve kontrol edici rolü • Üretimde merkezi örgütlenme ve Taylorist yönetim anlayışı • Vasıfsız işçilerin büyük ölçekli işletmelerde yoğunlaşması.


45. Soru

Fordist dönemin tüketim eğilimleri nasıl açıklanabilir?

Cevap

Öncelikle tüketim kitleseldir ve otomobil ve dayanıklı tüketim malları gibi oldukça maddi şeyler tüketilmektedir. Sosyolojik olarak fordist dönemin tüketim grupları sınıf, cinsiyet, yaş gibi geniş demografik değişkenlerle ifade edilir ve temel tüketim birimi ailedir.


46. Soru

Fordist dönemin tüketim reklam metinlerinin içeriği nasıldır?

Cevap

Fordist dönemin reklam metinlerinde psikolojik tatminler, doyumlar ve bilinçaltına hitap eden içerikler hakimdir. Bireylerin ürünle kurdukları ilişki sonucu yaşayacağı duygular işlenir. Reklam metinlerinde ürüne sahip olmanın verdiği gurur, ürünü kullanamamanın yaratacağı endişe ve reklamı yapılan ürünün tüketimiyle oluşacak doyum duygularının altı çizilir.


47. Soru

Postfordist kavramı neyi ifade etmektedir?

Cevap

Postfordizm kavramı ile, üretimin bazı sektörlerde (gıda, çimento, seramik, lastik gibi) kitlesel gerçekleştiği ve fordizmle birlikte yürüdüğü; diğer sektörlerde ise üretimde ve taleplerde farklılaşmanın yaşandığı; esnek istihdam ve küçük ölçekli üretimle yürüyen ve tüketimin bireyselleştiği dönem tanımlanmaktadır.


48. Soru

Postfordist üretim biçiminin temel özellikleri nelerdir?

Cevap

• Taleplerde farklılaşma • Üretimde farklılaşma • Esnek üretim • Küçük ölçekli üretim • Üretim sürecinde yatay iş bölümü ve yönetsel ademi merkezileşme • İş ve işgücü istihdamı esnekliği.


49. Soru

Postfordist dönemdeki tüketim eğilimleri nasıl açıklanabilir?

Cevap

Postfordist dönemdeki tüketim eğilimleri incelendiğinde tüketimin kitlesel olmadığı ve pazarın ayrıştığı görülmektedir. Temel tüketim birimi ise bireydir. Sosyolojik olarak tüketim grupları sınıf, cinsiyet, yaş gibi demografik değişkenlerle değil, yaşam tarzı grupları tarafından ifade edilir.


50. Soru

Postfordist dönemin en belirgin özelliği nedir?

Cevap

Postfordist dönemde tüketim kültürü ve reklamın toplumsallaştırıcı rolü açısından en belirgin özelliği; tüketim ve reklamın bireysel kimliklerin belirlenmesinde çok büyük bir rol oynamasıdır.


51. Soru

Postfordist dönemin reklam metinleri nasıl bir içeriğe sahiptir?

Cevap

Postfordist dönemin reklam metinlerinde yaşam tarzı sunumları ağırlıklı olarak yer almaktadır.


52. Soru

Reklam kavramı nasıl tanımlanabilir? 

Cevap

Reklam kavramı genellikle ''ürün ve servislerin satışı için yapılan tanıtım; herhangi bir ürün ya da servis için en ikna edici satış mesajını en düşük maliyetle uygun kitleye ulaştırma, kitleleri herhangi bir ürünü satın almaya itmek için o ürün hakkında fikirlerin halkla iletilmesi'' olarak tanımlanmaktadır. 


53. Soru

Kültür Endüstrisi kavramı ilk olarak kim tarafından kullanılmıştır? 

Cevap

Kültür endüstrisi kavramı ilk olarak Frankfurt Okulu üyelerinden Adorno ve Horkheimer tarafından ''Aydınlanmanın Diyalektiği'' isimli çalışmada kullanılmıştır. 


54. Soru

Kitle kültürü ilk olarak hangi amaçla kullanılmıştır? 

Cevap

Kitle kültürü kavramı Ortega Gasset, Raymond Levis ve Gusteve Le Bon gibi 19. yüzyıl tutucu düşünürleri tarafından sanayileşme ve kentleşmeyle birlikte, kentlerde toplanmaya başlayan geniş kitlelerin kültürel pratiklerini eleştirme amacıyla kullanılmıştır. 


55. Soru

Kültür endüstrisi kavramındaki endüstri sözcüğü ne anlamda kullanılmıştır? 

Cevap

Kültür endüstrisi kavramındaki endüstri sözcüğü; kültürel bir ürünün standardizasyonunu ve dağıtım tekniklerinin rasyonelleştirilmesini anlatmak amacıyla kullanılmaktadır. Üretilen bu kültürel veya sanatsal ürünler, kapitalist birikim ve kâr elde amaçlarına uygun olarak kitlelerin tüketimi için hazırlanmıştır. 


56. Soru

Marcuse ''tek boyutluluk'' ile neyi kastetmektedir? 

Cevap

Marcuse'a göre standartlaşmış ve metalaşmış kültür endüstrisi ürünleri, herkese benzer bir yaşam biçimi sunarak onları tek boyutlu hale getirmektedir. Bireysellik yerine tüketimcilik ideolojisini topluma yerleştirmektedir. Ayrıca kültür endüstrisi ile toplumda sürekli olarak sahte ihtiyaçlar yaratılmaktadır. 


57. Soru

Yöndeşme kavramı nasıl tanımlanabilir? 

Cevap

Yöndeşme (convergence) 3G teknolojisi olarak isimlendirilen karasal yayıncılık, uydu yayıncılığı ve telekomünikasyon ağının; teknolojik, ekonomik ve yönetsel birleşimlerine verilen isimdir. 


58. Soru

Reklam endüstrisi talep yaratmak için hangi yollara başvurmaktadır? 

Cevap

Reklam endüstrisi talep yaratmak için; tüketiciyi ürünü denemeye ikna etme, ürünün kullanımını artırma, ürün imajını tüketicinin zihnine yerleştirme, ürünü satacak olan aracı kuruluşları çoğaltma, marka bağımlılığı yaratma, tüketicinin tutum ve davranışlarını istenilen yönde değiştirme gibi yolları kullanmaktadır. 


59. Soru

Reklam endüstrisinin temel faktörleri nelerdir? 

Cevap

Temel faktörler şu şekilde sıralanabilir; Reklamverenler, reklam ajansları, medya kuruluşları, destekleyici/tedarikçi kuruluşlar ve mesleki örgütlenmeler. 


60. Soru

Reklam dünyasında brief olarak bilinen yol haritası neleri kapsamaktadır? 

Cevap

Brief, yani özet reklamverenin kampanyadan beklentilerini, seslenmek istediği tüketici kitlesini, ürünün niteliklerini, pazarda karşı karşıya bulunulan sorun ve fırsatları, izlenecek strateji ve zamanlamayı içermektedir. 


61. Soru

Butik ajans kavramını tanımlayınız. 

Cevap

Butik ajans; reklam yazarı ve sanat yönetmeni gibi reklam sürecinin yaratıcı bölümünü içeren hizmetleri sunan reklam ajanslarıdır. 


62. Soru

Reklam endüstrisinin destekleyicileri/tedarikçileri kimlerdir? 

Cevap

Reklam endüstrisinin destekleyicileri/tedarikçileri; araştırma şirketleri, film yapım şirketleri, halkla ilişkiler ajansları gibi uzmanlaşmış kuruluşlar ve fotoğrafçı, renk ayrımcı ve matbaa gibi reklamın son halinin oluşmasına katkı veren birimlerdir. Destekleyiciler ve tedarikçiler sürekli olarak değişmekte ve dönüşmektedir. 


63. Soru

Küreselleşme kavramı nasıl tanımlanabilir? 

Cevap

Küreselleşme tanım olarak; ürünlerin, sermayenin, enformasyonun, kültürel değerlerin, fikirlerin, sistemlerin, kuralların, standartların ulus-devlet sınırlarını aşarak dünya çapında yaygınlaşması ve bütünleşmesidir. 


64. Soru

Post-modern çağda reklam önceki dönemlere göre nasıl farklılaşmıştır? 

Cevap

1980 ve 90'larda, daha önceki dönemlerden farklı olarak reklamlarda, tüketiciye sunulan yaşam tarzı ön plana çıkmaya başlamıştır. Yani bilgi veren reklamdan, tüketim tarzı, yaşam tarzı, kişisel ve toplumsal başarı gibi unsurları içeren reklamlar ön plana çıkmıştır. 


65. Soru

Pollay reklam metinlerinin formatı açısından I. dönem olarak ortaya koyduğu ürün-bilgi formatını nasıl açıklamaktadır? 

Cevap

Pollay'a göre bu dönem (1880-1925) reklamcılığın ürün merkezli olduğu bir dönemdir. Reklam iletileri rasyoneldir ve neden bir ürünün kullanılması gerektiğini açıklamaktadır. Yazılı metin reklam metninin esas kısmını oluşturmaktadır. Reklam metninde ürünün işlevi, fiyatı ve faydalarından bahsedilmektedir. 


66. Soru

Fordizmi anlatan temel unsurlar nelerdir? 

Cevap

Fordizmi anlatan temel unsurlar; üretimin standartlaştırılması, otomasyon yolu ile kitlesel üretim yapılması, sosyal refah devletinin düzenleyici ve kontrol edici rolü, üretimde merkezi örgütlenme ve Taylorist yönetim anlayışı ve vasıfsız işçilerin büyük ölçekli işletmelerde yoğunlaşmasıdır. 


67. Soru

Fordist dönemin reklam metinlerinde hangi temalar ve içerikler bulunmaktadır? 

Cevap

Bu dönemde psikolojik tatminler, doyumlar ve bilinçaltına hitap eden içerikler hakimdir. Bireylerin ürünle kurdukları ilişki sonucu yaşayacağı duygular işlenir. Reklam metinlerinde ürüne sahip olmanın verdiği gurur, ürünü kullanmamanın vereceği endişe ve reklamı yapılan ürünün tüketimiyle oluşacak doyum duygularının altı çizilir. 


68. Soru

Postfordist üretim biçiminin temel özellikleri nelerdir? 

Cevap

Bu özellikler şu şekilde sıralanabilir; taleplerde farklılaşma, üretimde farklılaşma, esnek üretim, küçük ölçekli üretim, üretim sürecinde yatay iş bölümü ve yönetsel ademi merkezileşme, iş ve işgücü istihdamı esnekliğidir. 


69. Soru

Postfordist dönemdeki tüketim eğilimleri neleri içermektedir? 

Cevap

Bu dönemin eğilimlerine bakıldığında tüketimin kitlesel olmadığı ve pazarın ayrıştığı görülmektedir. Temel tüketim birimi ise bireydir. Sosyolojik olarak tüketim grupları sınıf, cinsiyet, yaş gibi demografik değişkenlerle değil, yaşam tarzı grupları tarafından ifade edilmektedir. 


70. Soru

Yaşam tarzı kavramı nasıl tanımlanabilir? 

Cevap

Yaşam tarzı; bir kimsenin bedeni, giysileri, konuşması, boş zamanını kullanma şekl, yiyecek-içecek tercihleri, ev, otomobil ve tatil seçimleri vb. gibi tüketicinin beğeni üslubunun bireysel işaretleri olarak tanımlanabilmektedir. 


71. Soru

Postfordist dönemin reklam metinleri neleri içermektedir? 

Cevap

Kimliklerin oluşumunda ve tanınmasında yaşam tarzı ön plana çıktığı için postfordist dönemin reklam metinlerinde de yaşam tarzı sunumları ağırlıklı olarak yer almaktadır. Bu dönemde pazar ayrışmış ve tüketici grupları farklılaşmıştır. 


Güz Dönemi Ara Sınavı
7 Aralık 2024 Cumartesi
v