İkna Edici İletişim Dersi 7. Ünite Sorularla Öğrenelim

Sözsüz İletişim Ve İkna

1. Soru

İkincil Jest nedir?

Cevap

Esas olarak anlatıma katkıda bulunmayan ve kendiliğinden refleks olarak ortaya çıkan hareketlere ikincil jest ve mimik adı verilmektedir. Bunları alıştığımız için hatta belirli bir nedeni olmadan yaparız.


2. Soru

Kamusal mesafe nedir?

Cevap

Kamusal mesafe, konuşmacıların dinleyicilerden yaklaşık 4,5-7,5 m. kadar ya da daha fazla uzakta olduğu kamusal konuşma durumlarında sıkça rastlanır. Resmî olmayan ikna, bu gibi durumlarda pek çalışmaz. Resmî bir durumda, resmî olmamayı deneyen iknacılar, küçük bir başarı elde ederler


3. Soru

İkna edici iletişim açısından sözel olmayan iletişim unsurlarını nasıl değerlendirmeliyiz?

Cevap

İkna edici iletişim açısından sözel olmayan iletişimin unsurlarını, aynı sözel iletişimde olduğu gibi; • İknaya ilişkin etki yaratması bakımından, ikna etmemiz gereken kişi ya da kişilere, iknanın gerçekleşeceği ortama; • Ortamdaki şartlara, kullanacağımız araca, ikna yöntemimize göre değerlendirmemiz gerekmektedir.


4. Soru

Sözsüz iletişim sürecinde el hareketleri nasıl yorumlanmaktadır?

Cevap

Sözsüz iletişim sürecinde; • Açık Eller (cömert, sır saklayamayan, olduğu gibi görünen), • Kapalı Eller (cimri, duygu ve düşüncelerini kendine saklayan), • Yarı Açık Eller (ne cimri ne çok cömert, sır saklayabilen, akılcı), • Cansız Eller (dalgın, iyi düşünemeyen), • Canlı Eller (akılcı, kararlı) olarak yorumlanır.


5. Soru

Leather’e göre sözsüz iletişimde en önemli mesaj aktarma bölgesi neresidir?

Cevap

Leather sözsüz iletişimde en önemli mesaj aktarma bölgesinin, yüz olduğunu iddia etmektedir. Yüz ifadeleri belli ve tanıdıktır. Bunlarda ufacık bir değişme algılanan anlamda büyük farklılıklar yaratabilir.


6. Soru

Renklerin öğrenme sürecinde ne tür bir etkisi vardır?

Cevap

Öğrenme, öğretme, sunum ve çalışma materyalinde renklerin, şekillerin ve sembollerin kullanılması, beynin sağ ve sol loblarını bir arada ve dengeli şekilde aktif kıldığı için, belirgin derecede daha etkin ve kalıcı bir öğrenme sağlar; konsantrasyonu ve öğrenme sonrası hatırlamayı kolaylaştırır.


7. Soru

Leathers’ın sesin mesajın ikna boyutuna yönelik olarak belirlediği faktörler hangileridir?

Cevap

Leathers’in tanımladığı faktörler; • Sesin yüksekliği, • Ses perdesi, • Sesin hızı, • Ses kalitesi, • Telaffuzun açık ve net olması, • Vurgu kalıpları ile • Sessizliğin kullanımıdır.


8. Soru

Taklit jesti nedir?

Cevap

Taklit jestleri, insanın rüzgar, köpek gibi olamayacağı bir şeyi taklit ederken kullandığı jest ve mimiklerdir. Genelde eller etkindir.


9. Soru

Stanley Jones ve Elanie Yarborough’a göre tabu olarak değerlendirilebilecek dokunma biçimleri nelerdir?

Cevap

Stanley Jones ve Elanie Yarborough’a göre tabu olarak değerlendirilebilecek dokunma biçimleri şöyle sıralanabilir: • Yabancılara dokunma, • Güneş yanığından dolayı acı çeken birine dokunulduğundaki gibi, birine dokunarak acı çektirmesine neden olma, • Başkalarının konuşmalarını veya çalışmalarını engelleyen dokunma, • Bir şeyin yerini değiştirmeye neden olan dokunma, • Güreşmek gibi, fazla agresif olan şakacı dokunuşlar, • “Sert, el şakası” olarak adlandırılan negatif bir noktayı vurgulayan dokunma (Birinin kilo aldığından bahsederken göbeğine dokunmak gibi).


10. Soru

Sözsüz iletişimin ikna açısından avantaj oluşturan özellikleri nelerdir?

Cevap

Sözsüz iletişimin ikna açısından avantaj oluşturan özellikleri şöyle sıralanabilir: • İletişim yokluğunu olanaksız kılma, • Duygu ve coşkuları yetkin biçimde dile getirme, • Kişiler arasındaki ilişkileri tanımlama ve belirleme, • Sözlü iletişimin içeriği hakkında bilgi verme, • Güvenilir iletiler sağlama, • Kültüre göre biçimleme.


11. Soru

Etkileşimsel susma nedir?

Cevap

Etkileşimsel susma; birbirini yeni tanıyan kimselerin ilk kim konuşacak diye bekleme süresi ya da üst alt ilişkisi olan kimselerin konuşmaya başlamak için bekleme süresi veya bir kişi konuşurken onu dinleme, anlama ve daha sonra cevap vermek üzere geçen zaman olarak tanımlanmaktadır


12. Soru

Bireysel ya da resmi olmayan mesafe nedir?

Cevap

İki mesai arkadaşı, ortak ilgileri olan bir konuyu tartışırken, bu uzaklığı kullanabilirler. Oda arkadaşları da, bir dersi ya da ortak bir sorunlarını konuşurken bu mesafeyi kullanırlar. Bu durumlarda, iletişim, resmî durumdakinden daha az planlanmıştır; iknacı da hedef kitlesi de rahat ve karşılıklı etkileşim içindedirler, kanıt sunarlar ve delillere karşı gelirler ya da açıklama isterler. Kültürümüzde, resmî olmayan mesafe, ortalama 50 cm. ya da 1 m. arasındadır. Öğretmen kürsüsünün köşesine oturduğunuzda, kürsünün karşısına oturursanız yarattığınız resmi mesafenin aksine, göz göze mesafesi yaratmış olursunuz.


13. Soru

Anlatım jestleri nelerdir?

Cevap

Anlatım jestleri, hayvanlarla da ortak olan biyolojik kökenli jestlerimizdir. Bunlar altı tanedir: • Mutluluk, • Korku, • Öfke, • Hayret, • Üzüntü, • Tiksinti. Bu jestler bireye değil, türe özgü olduğu için kültürden bağımsızdır.


14. Soru

İnsanların sahip oldukları veya etraflarını çevreleyen eşyaların ikna ve iletişim açısından önemi nedir?

Cevap

İnsanların sahip oldukları ve onları çevreleyen eşyalar ikna için bir mesaj niteliği taşır. Örneğin halk önünde yapılacak konuşmalarda bayraklar, süsler ve flamalar ikna edici birer etkendir. Giyinmek de sahip olunan, kişisel bir şeydir. İnsanların giydikleri onlar hakkında fikir edinmemize yardımcı olur; neleri severler, nelere inanırlar ya da nelere ilgi duyarlar.


15. Soru

İkna edici iletişimde karşımızdakine güvenip güvenmeyeceğimizi belirleyen unsurlar nelerdir?

Cevap

Özellikle iknacının görünür olduğu durumlarda; • Ses tonları, • Konuşma hızları, • El, kol hareketleri, • Yüz ve yüzdeki organların hareketleri ile • Ağızdan çıkan sözleri birlikte değerlendirerek iknacıya güvenip güvenmeyeceğimize karar veririz.


16. Soru

Jest ve mimik nedir?

Cevap

Jestler ve mimikler diğer kişilerin görsel sinyaller gönderen hareketleridir. Yüz kaslarının anlatım amaçlı kullanımı mimikleri; baş,el, kol, ayak, bacak ve bedenin kullanımı da jestleri oluşturmaktadır.


17. Soru

Sosyal ya da resmi mesafe nedir?

Cevap

Sosyal ya da Resmî mesafe, resmî fakat kamusal olmayan durumlarda, örneğin görüşme ve komite haberlerinde kullanılır. İknacı, bu durumlarda tarz olarak resmîyse de, güzel konuşma sanatını kullanma gereksinimi duymaz. Resmî mesafede, iknacı ve hedef kitlesi arasında, yaklaşık 2-3,5 m. arasında bir uzaklık bulunur. Bu tür durumlarda, iknacılar, asla samimi olmaz, bir “konuşma” bile yapmazlar


18. Soru

Edward T. Hall’a göre yakınlık iletişimini oluşturan kaç tür mesafeden söz edilebilir?

Cevap

Edward T. Hall, Sessiz Dil adlı kitabında, yakınlık iletişimini oluşturan, dört tür mesafe tanımlamıştır. Bunlar; • Kamusal mesafe, • Sosyal ya da resmi mesafe, • Bireysel ya da resmi olmayan mesafe ve • Samimi mesafedir.


19. Soru

Esas jestler kaça ayrılmaktadır?

Cevap

Esas jestler; • Anlatım, • Sosyal ve • Mimik olmak üzere üçe ayrılmaktadır.


20. Soru

Denetim kurma amacıyla susma nedir?

Cevap

Denetim kurma amacıyla susma; dikkati çekmek ya da otoriteyi gerçekleştirmek için yapılır. Bu tip susma biraz sonra verilecek iletinin önemini vurgulamak için gerçekleştirilebileceği gibi, kişinin kendi önemini ve gücünü hissettirmek için baş vurabileceği sessiz yollardan biridir


21. Soru

Akıl yürütme ile ilgili susma nedir?

Cevap

Akıl yürütme ile ilgili susma; hedefin, kaynağın söylediklerini anlamaya ve yorumlamaya, amacını kavramaya yönelik sessizliğidir.


22. Soru

Leather’ın yüz ifadelerini topladığı genel kategoriler hangileridir?

Cevap

Leather’ın yüz ifadelerini topladığı sekiz genel kategori şöyle sıralanabilir: • Tiksinti, • Mutluluk, • İlgi, • Üzgün olma, • Şaşkınlık, • Kararlılık, • Sinirlilik, • Korku


23. Soru

Sosyal jest nedir?

Cevap

Sosyal jest, bulunduğumuz ortama uymak için, bulunduğumuz durumdan daha farklı bir yüz ifadesini takınmaktır. Bir toplantıda kötü durumda olsak bile mutlu gözükmeye çalışmamız buna örnektir.


24. Soru

Sosyo Kültürel susma nedir?

Cevap

Sosyo kültürel susma, iletişimde bulunan kişilerle değil, iletişimin içinde gerçekleştiği toplum ve kültürle ilgilidir. Bu nedenle kişisel tepkilerin boyutunu aşar. Geleneksel toplumlarda kadının erkekler meclisinde, küçüklerin büyüklerin yanında susması ve hatta kendilerine soru sorulduğunda bile sessiz kalmaları töresel suskunluk biçimine örnek oluşturabilir.


25. Soru

Psiko linguistik susma nedir?

Cevap

Psiko Linguistik susma; dilin gramatik yapısının getirdiği susmadır (birine bir şey anlatırken yavaş yavaş anlatma ve gerekli yerlerde duraklama). Psiko Linguistik susma; • Kısa süreli susma ve • Uzun süreli susma olmak üzere iki türlü gerçekleşir.


26. Soru

Güçlü ve güçsüz iknacıların iletişim biçimleri nasıl tarif edilebilir?

Cevap

Güçlü iknacılar, bedensel ve algısal olarak dinleyicilerinin “üstünde” olmak isterler. Onlar, vücutlarını rahatlamış ama dik tutar; güçlü mimikler, iyi göz teması, ses tonlarındaki değişimi sergilerler. Güçsüz iknacılar, daha uysal davranırlar ve gerginlik sergilerler, az oranda doğrudan göz teması kurarlar, “kapalı” jestler (örneğin bacak ve kolların çaprazlanması) ve birkaç jest kullanırlar.


27. Soru

Duruş/Postür nedir?

Cevap

Duruş/Postür, iknacının otururken ya da ayaktayken, hareketliyken ya da hareketsizken, bedeninin aldığı şekildir.


29. Soru

Karar verme ile ilgili susma nedir?

Cevap

Karar verme ile ilgili susma, konuşmaya kimin başlayacağının iletiye nasıl tepki verileceğinin bilinmemesi gibi belirsiz durumlarda ortaya çıkar. Çoğu kez tarafların birbirini tanımaması ya da aralarındaki statü farkının büyük olması bu tür susmaya yol açar.


30. Soru

Sözsüz iletişim kurabileceğimiz unsurlar nelerdir?

Cevap

İletişim araştırmacısı Dale G.Leathers, sözsüz iletişim için dokuz adet kanal/unsur belirtmektedir. Bunlar; • Yüz ifadeleri, • Göz hareketleri, • Gövde hareketleri, • Mesafe (alanın kullanılması), • Kişisel görünüm, • Sessel faktörler, • Sesin şiddeti, • Sesin tonu ve • Dokunma/temas, şeklinde ifade edilmektedir.


31. Soru

Tiyatroya özgü jest ve mimikler nedir?

Cevap

Tiyatroya özgü jest ve mimikler izleyicileri hoşnut etmek için oyuncuların kullandıkları jestler ve mimiklerdir. Özellikle pantomim sanatçıları bu mimiklerle sanatlarını icra ederler.


32. Soru

Mimik jesti nedir?

Cevap

Mimik jestleri, bir objeyi ya da hareketi kusursuz taklit etmek için kullandığımız jestlerdir. Bu jestler; • Tiyatro, • Taklit ve • Şematik olmak üzere üçe ayrılır.


33. Soru

Sözsüz iletişimin tüm iletişim eylemi içindeki oranı nedir?

Cevap

İnsanlar günlük hayatlarında yüzlerce hatta binlerce sözlü ya da sözsüz mesajla iletişim kurmaktadır. Araştırmacı Albert Mehrabian’ın ifade ettiğine göre, yüz ifadelerinin ve ses tonu, hız gibi ses özelliklerinin doğru kullanılması durumunda, sözel iletişim, yani sözcükler kullanarak; konuşarak gerçekleştirilen iletişimin oranı %7, geri kalan %93’lük kısımda ise, tamamen sözsüz etmenler kanalıyla iletişim sağlanmaktadır.


34. Soru

Samimi mesafe nedir?

Cevap

İnsanlar, söylendiklerinde ya da sevgiyle fısıldaştıklarında, başkalarının kulak misafiri olmasını istemediklerinde bu mesafeyi kullanırlar. Bu örneklerde, ikna bulunsun ya da bulunmasın, ileti, genellikle alıcı tarafından sorgulanmaz -bay ya da bayan-, uzlaşır, verilen önerileri izler ya da sorulan soruları yanıtlar. İki iletişimci, bu tür yakın ilişkide olduğunda, amaçları da muhtemelen benzerdir. Samimi mesafe, 15-45 cm. arasında olur.


35. Soru

Esas ve ikincil jestler nasıl ayırt edilmektedir?

Cevap

Esas jestlerle, ikincil jestleri ayırt etmek için kendi kendimize şu soruyu sorabiliriz: Eğer ben yalnız olsaydım bu hareketi yapacak mıydım? Cevabımız; • Hayır ise esas, • Evet ise ikincil jesttir


41. Soru

İkna edici iletişimde mesaj nasıl oluşmaktadır?

Cevap

Sözsüz ve sözel mesajlar bir bütün halinde, ikna mesajını oluşturmaktadır. Ses tonu, üzerlerindeki giysi ve aksesuarlarla, fiziksel özellikleriyle birlikte genel görüntüleri, jest ve mimikler, vurgulamalar olmadan, karşımızdakinin söyledikleri bir anlam ifade etmeyebilir.


43. Soru

Zaman zaman kullandığımız duruş şekilleri ve onlara yüklenmiş anlamlar neler olabilir?

Cevap

Duruş şekilleri ve onlara yüklenmiş olan anlamlar şöyle sıralanabilir: • Gözleri kısarak bakma: Şüphe, • Gözleri açarak bakma: Merak, • Başla onaylama: İlgi bakışı, • Derin bakışlar: İlgi, • Eğik bakışlar: Üzüntü, • Baş biraz aşağıda: Tehdit yaratma, • Kollar iki yanda, eller belde: Meydan okumaya, rekabete hazır, • Kalem tutma: Söylenenlere anlam katar, Tüm dikkat kaleme kilitlenir, • Omuzları dik tutma: Kendine güveni vurgulama Dosya ve kitaplara sarılma: Arada mesafe/Duvar oluşturma, • Bacak bacak üstüne atma: Savunma amaçlıdır (Duygusal olarak daha yakına doğru atılır), • Düşük omuzlar: Kaybetmenin işaretidir, • Kol kavuşturma: Karşısındaki kişi ile arasına mesafe koyma, iletişimi olumsuz etkiler, • Ellerin kolları sıkıca tutması: Kolayca kırılamayacak bir savunmayı gösterir, • Çok hafif tokalaşmak: Kişisel güvensizlik, İletişim kurmama isteği, • Çok kuvvetli tokalaşmak: Olumsuzluk; Hayal kırıklığı, • Eller arkada birleşik: Meydan okuma; Saklayacak/korkacak bir şeyi yok, • Eller önde birleşik: Savunma


48. Soru

Beden dilini iyi kullanarak bir kişiyi ikna etmek için yapılması gerekenler nelerdir?

Cevap

Beden dilini iyi kullanarak bir kişiyi ikna etmek için yapılması gerekenler şöyle sıralanabilir: • Alıcı ya da hedef kitle ile göz teması kurulmalıdır. • Kaynak somurtkan, üzgün, havai bir surat ifadesi değil; yerine tebessüm eden bir yüz ifadesi taşımalıdır. • Kaynak, yeri geldiğinde, karşısında konuşanı dinlediğini belli eden, başı onaylar şekilde hareket ettirmek gibi hareketler yaparak; ilgisini görünür kılmalıdır. • Özellikle, bireylerarası yüz yüze iletişimlerde, kaynağın, kültürel koşullara göre düzenleme yaparak, alıcıyla arasındaki mesafeyi yakın hale getirmelidir. • Kaynak, saçları, temizliği, giyim kuşamıyla, sağlıklı, özenli ve temiz bir görünüm sergileyecek şekilde, kendinize özen göstermelidir. • Jest ve mimikleri, amaca yönelik olarak kullanmaya özen göstermelidir. Ancak, jest ve mimikler, gözü yormayacak ve olumsuz bir algılama yaratmayacak şekilde kullanılmalıdır. Eğer kaynağın, herhangi bir jest ya da mimiği olumsuz algılanıyorsa, kişi çalışarak jest ve mimiklerini düzenleyebilir. • Konuşma hızı, monotonluk yaratmayacak ve algılamayı zorlaştırmayacak bir hızda, ne hızlı ne de yavaş olmalıdır. Sesin tonu ve yüksekliğinde de, ölçülü olunmalıdır. • Kaynak, ayaktaysa duruyorsa, omurgası ve omuzları ile canlı, sağlıklı bir duruş sergilemeli; yine monotonluk yaratmamak için konumunda ufak değişiklikler yaparak iletişim kurmalıdır. • Kaynak, oturur konumdaysa, oturduğu yerde de, özensiz, yorgun, ilgisiz, saygısız bir algı yaratmayacak şekilde, oturma şekline dikkat etmelidir.


49. Soru

Başlıca yüz ifadeleri nelerdir?

Cevap

Başlıca yüz ifadeleri; • Alın, • Dudaklar, • Kaş ve • Göz hareketlerinden oluşmaktadır


50. Soru

İkna edici sözsüz iletişim nelerdir?

Cevap

• Beden Dili
a. Baş/Kafa Hareketi
b. Yüz/Surat İfadeleri/Mimikler: Yüz bölgesindeki kaslar kullanılır. Göz, kaş, alın, dudaklar
ile sözsüz mesajlar yaratılmakta ve yansıtılmaktadır.
c. Gövde Hareketleri: Baş hariç, eller, parmaklar, kollar, omuz, sırt, bacaklar, ayaklar;
gövdenin hareketleri ile iletişim kurulmasıdır.
• İknada Ses Kullanımı
• Sesin kullanımı: Kişinin kendi sesinin rengi, yüksekliği şiddeti, tonu, ritminde düzenlemeler
yaparak yansıttığı anlamları içermektedir.
• İknada Sessizliğin Kullanımı
• Sessel faktörler
• Dinleme ve Susma
• Kişisel görünüm; Giyim/Kuşam
• Dokunma/Temas iletişimi’dir. Kişinin, kendi saçına, çenesine, şakağına, alnına, yanağına eliyle
ya da parmaklarıyla temas etmesi; ellerini beline koyması, elinde kalem ya da tespih tutması,
ellerini cebine sokması gibi unsurları içermektedir.
• İknada Kişisel Eşyalar
• Zamanın Kullanımı/Kronomiks


52. Soru

Pazarlama ve reklam iletişimi açısından renklerin önemi nedir?

Cevap

Pazarlama ve reklam stratejilerinin temel hedefleri; • Tüketicinin dikkatini çekmek, • Aklında kalmak ve • Belirli ürün ve markalara karşı istenilen tutum ve davranışları yaratmaktır. Ambalajda, tanıtım standında ve reklamlarda kullanılan renkler, bu hedefler doğrultusunda en önemli ve en etkili araçlardandır


56. Soru

Beden dilimizle taşıdığımız mesajların ortak amaçları nelerdir?

Cevap

Beden dilimizle taşıdığımız mesajların ortak amaçları şunlardır: • İnsanlar üzerinde olumlu bir etki yaratarak, güven ve hoşlanma yaratarak, iknayı başarılı kılmak. • Karşımızdakileri daha iyi anlayarak etkili bir iletişim kurmak. • Kendi beden hareketlerimizi denetleyerek, sosyal ortamlara daha çabuk uyum sağlamak. • Başkalarının gerçekte ne söylemek istediğini anlamak için beden dilimizi kullanırız.


57. Soru

Leather yüz ifadelerini sekiz genel kategoride toplamıştır. Bunlar nelerdir?

Cevap

Leather yüz ifadelerini sekiz genel kategoride toplamıştır: tiksinti, mutluluk, ilgi, üzgün olma, şaşkınlık, kararlılık, sinirlilik, korku.


58. Soru

Psiko Linguistik susma nedir ve kaça ayrılır?

Cevap

Psiko Linguistik susma; dilin gramatik yapısının getirdiği susmadır. (birine bir şey anlatırken yavaş yavaş anlatma ve gerekli yerlerde duraklama). İkiye ayrılır:
a. Kısa süreli susma
b. Uzun süreli susma


59. Soru

Bazı dokunuşlar tabudur. Bunlar nelerdir?

Cevap

• yabancılara dokunma;
• güneş yanığından dolayı acı çeken birine dokunulduğundaki gibi, birine dokunarak acı çektirmesine neden olma
• başkalarının konuşmalarını veya çalışmalarını engelleyen dokunma; 
• Bir şeyin yerini değiştirmeye neden olan dokunma;
• güreşmek gibi, fazla agresif olan şakacı dokunuşlar ve
• “sert, el şakası” olarak adlandırılan negatif bir noktayı vurgulayan dokunma.


60. Soru

Sözsüz iletişimde beden dilini oluşturan etmenler nelerdir?

Cevap

Sözsüz iletişimde, beden dilini oluşturan etmenler; • Yüz ifadeleri (göz, dudak, kaş hareketleri), mimikler, • Kol ve el hareketleri, • Bacak ve Ayak Hareketleri, • Duruş (Postür) ve Nefes Alma, şeklinde de sıralanabilir.


65. Soru

Şematik jest nedir?

Cevap

Şematik jestler, kısaltma veya özetlemeyle ilgili taklitlerdir. Bir durumu en göze çarpan yönüyle ifade etmektir. Olmayan sigarayı içmek, elle ateş etmek bunlara örnektir.


66. Soru

Leather'a göre sözsüz iletişimde en önemli mesaj aktarma bölgesi neresidir?

Cevap

Leather sözsüz iletişimde en önemli mesaj aktarma bölgesinin, yüz olduğunu iddia etmektedir.


71. Soru

İkincil jestler nedir?

Cevap

Esas olarak anlatıma katkıda bulunmayan ve kendiliğinden refleks olarak ortaya çıkan bu hareketlere ikincil jest ve mimik adı verilmektedir.


72. Soru

Beden dilini iyi kullanarak bir kişiyi ikna etmek için kaynağın yapmak için çaba sarf etmesi ya da kaçınması gereken hareketler nelerdir?

Cevap

.Alıcı ya da hedef kitle ile göz teması kurulmalıdır.
• Kaynak somurtkan, üzgün, havai bir surat ifadesi değil; yerine tebessüm eden bir yüz ifadesi taşımalıdır.
• Kaynak, yeri geldiğinde, karşısında konuşanı dinlediğini belli eden, başı onaylar şekilde hareket ettirmek gibi hareketler yaparak; ilgisini görünür kılmalıdır.
• Özellikle, bireylerarası yüz yüze iletişimlerde, kaynağın, kültürel koşullara göre düzenleme yaparak, alıcıyla arasındaki mesafeyi yakın hale getirmelidir.
• Kaynak, saçları, temizliği, giyim kuşamıyla, sağlıklı, özenli ve temiz bir görünüm sergileyecek şekilde, kendinize özen göstermelidir.
• Jest ve mimikleri, amaca yönelik olarak kullanmaya özen göstermelidir. Ancak, jest ve mimikler, gözü yormayacak ve olumsuz bir algılama yaratmayacak şekilde kullanılmalıdır. Eğer kaynağın, herhangi bir jest ya da mimiği olumsuz algılanıyorsa, kişi çalışarak jest ve mimiklerini düzenleyebilir.
• Konuşma hızı, monotonluk yaratmayacak ve algılamayı zorlaştırmayacak bir hızda, ne hızlı ne de yavaş olmalıdır. Sesin tonu ve yüksekliğinde de, ölçülü olunmalıdır.
• Kaynak, ayaktaysa duruyorsa, omurgası ve omuzları ile canlı, sağlıklı bir duruş sergilemeli; yine monotonluk yaratmamak için konumunda ufak değişiklikler yaparak iletişim kurmalıdır.
• Kaynak, oturur konumdaysa, oturduğu yer de de, özensiz, yorgun, ilgisiz, saygısız bir algı yaratmayacak şekilde, oturma şekline dikkat etmelidir.


75. Soru

Yalan söylediğini belirten beden dili ipuçları nelerdir?

Cevap

• Yalan söyleyen kişi göz temasında bulunmamaya çalışır, göz göze gelmemek için elinden geleni yapar.
• Yalan söyleyen ya da bir gerçeği saklayan kişi, ellerini ve kollarını daha az kullanır.
• Genellikle yalan söyleyen kişinin sırtı dik pozisyonda değildir.
• Kendisini itham eden insandan uzaklaşmak isteğiyle muhtemelen bakışlarını kapıya doğru çevirir.
• İşaret parmağını ikna etmek istediği kişiye yöneltmez.
• Karşısındaki kişi anlattığı hikâyeye inanana kadar fazladan bilgi vermeye devam eder.
• Sorulara asla doğrudan cevap vermez, dolaylı olarak ima eder.
• Yalan söyleyen kişi, ‘ben, biz ve bizim’ gibi zamirleri ya çok az kullanır ya da hiç kullanmaz.
• Kullandığı kelimeler açık ve net olmayabilir.
• Sorulan soruya oranla aşırı bir tepki gösterir.
• Bütün sorularınıza cevap verebilir ama kendisi size soru sormaz.
• Konu değiştirildiğinde rahatlar ve gerginliği azalır.
• Soruyu önceden düşünmüş ve cevabı hazırlamıştır.
• Sorunuzu tekrar etmenizi ister ya da soruya soruyla karşılık verir.
• Konuşmasına, ‘yanlış anlamanı istemem ama’ gibi bir cümleyle başlar.
• İlginizi dağıtmak için şaka yapar ya da dalga geçer.


76. Soru

Jest ve mimikler kaça ayrılmaktadır?

Cevap

Jest ve mimiklerin; • Esas ve • İkincil olmak üzere iki türü bulunmaktadır.


77. Soru

İknada mesafe ve zaman nedir?

Cevap

Yakınlık iletişimi ya da iletişim etkinliğinde bulunurken, kaynak ya da alıcılardan birisinin, aralarındaki fiziksel mesafeyi nasıl kullandığı ile ilgilidir.


80. Soru

Sözsüz iletişimin, ikna açısından avantaj oluşturan özellikleri nelerdir?

Cevap

• İletişim yokluğunu olanaksız kılma,
• duygu ve coşkuları yetkin biçimde dile getirme,
• kişiler arasındaki ilişkileri tanımlama ve belirleme,
• sözlü iletişimin içeriği hakkında bilgi verme,
• güvenilir iletiler sağlama,
• kültüre göre biçimlemedir.


86. Soru

Mesafe sınırları ikna edici iletişimde nasıl kullanılabilir?

Cevap

İnsanlar iletişim içinde oldukları kişilerin konumlarına ve iletişim kurulan ortamın durumuna ya da iletişimin amacına göre bir mesafe seçmek durumundadırlar. Örneğin bir araba galerisinde gelen müşterileri gereğinden fazla bir samimiyetle karşılayan bir satıcının müşterilerini ikna etmesi kolay olmayacaktır.


87. Soru

Sözsüz anlamda iletişim kurabileceğimiz kanallar nelerdir?

Cevap

• Yüz ifadeleri;
• Göz hareketleri;
• Gövde hareketleri;
• Mesafe (alanın kullanılması);
• Kişisel görünüm;
• Sessel faktörler;
• Sesin şiddeti,
• Tonu ve son olarak
• Dokunma/temas


89. Soru

İknanın sözsüz olarak gerçekleştiği iletişimde, beden dilini oluşturan etmenler nelerdir?

Cevap

• Yüz ifadeleri (göz, dudak, kaş hareketleri), mimikler
• Kol ve el hareketleri.
• Bacak ve Ayak Hareketleri
• Duruş (Postür) ve Nefes Alma.


91. Soru

Jestler ve mimikler nedir?

Cevap

Jestler ve mimikler diğer kişilerin görsel sinyaller gönderen hareketleridir. Jest ve mimiklerimizin anlamını doldurması için duygu ve düşüncelerimiz ile ilgili değer taşıması gerekmektedir. Yüz kaslarının anlatım amaçlı kullanımı mimikleri; baş, el, kol, ayak, bacak ve bedenin kullanımı da jestleri oluşturmaktadır.


93. Soru

Jest ve mimiklerin kaç türü vardır?

Cevap

Jest ve mimiklerin esas ve ikincil olmak üzere iki türü bulunmaktadır.


96. Soru

Hayvanlarla da ortak olan biyolojik kökenli jestlerimiz hangisidir.

Cevap

Anlatım jestleridir. Hayvanlarla da ortak olan biyolojik kökenli jestlerimizdir ve altı tanedir; mutluluk, korku, öfke, hayret, üzüntü, tiksinti. Bu jestler bireye değil, türe özgü olduğu için kültürden bağımsızdır.


97. Soru

Bulunduğumuz ortama uymak için, bulunduğumuz durumdan daha farklı bir yüz ifadesini takınmaktır. Bir toplantıda kötü durumda olsak bile mutlu gözükmeye çalışmamız buna örnektir. Bu jest hangisidir?

Cevap

Sosyal jestlerdir.


98. Soru

İnsanların renklere verdiği duygusal tepkiler nereden kaynaklanmaktadır?

Cevap

İnsanın, renklere verdiği duygusal tepkilerin belirgin bir kısmı doğuştan gelir ve bilinçdışı süreçlerde gelişirken; bir kısmı da yaşanan deneyimler ve öğrenmeler sonucu şekillenir.


99. Soru

Yakınlık iletişimini oluşturan, dört tür mesafe nelerdir?

Cevap

Bunlar: Kamusal mesafe, sosyal ya da resmi mesafe, bireysel ya da resmi olmayan mesafe ve samimi mesafe”dir


100. Soru

Esas jestlerle, ikincil jestleri nasıl ayırt edebiliriz?

Cevap

Esas jestlerle, ikincil jestleri ayırt etmek için kendi kendimize şu soruyu sorabiliriz: Eğer ben yalnız olsaydım bu hareketi yapacak mıydım? Cevabımız hayır ise esas, evet ise ikincil jesttir.


101. Soru

Esas jestler nelerdir?

Cevap

Anlatım, sosyal ve mimik olmak üzere üç adet esas jest bulunmaktadır.


102. Soru

Leathers (1986), sesin ikna edenin mesajına nasıl karşılık verdiğimizi etkileyen anlambilim boyutu olduğunu belirtmiştir. Leathers’in tanımladığı faktörlerden bazıları nelerdir?

Cevap

Sesin yüksekliği, ses perdesi, sesin hızı, ses kalitesi, telaffuzun açık ve net olması, vurgu kalıpları ve sessizliğin kullanımı.


103. Soru

İki mesai arkadaşı, ortak ilgileri olan bir konuyu tartışırken, hangi mesafe türünü kullanırlar?

Cevap

Bireysel ya da Resmî Olmayan Mesafe: İki mesai arkadaşı, ortak ilgileri olan bir konuyu tartışırken, bu uzaklığı kullanabilirler.


104. Soru

Kronomiksin anlamı nedir?

Cevap

Zamanın kullanımıdır.


107. Soru

Murray iş elbiseleri için nasıl bir sınıflama yapmıştır?

Cevap

Murray, iş elbiselerini üç kategoriye sokar: • Toplu giysiler (genelde bankacılar, dava vekilleri ve yöneticiler tarafından kullanılır), • İletişim elbisesi (çoğunlukla pazarlamacılar, eğitimciler, personel veya yeni hızlı büyüyen endüstrilerdeki insanlar tarafından kullanılır) ve • Yaratıcı elbise (genellikle iç dekoratörler, ticari oyuncular, reklamlardaki insanlar, butik sahipleri gibi perakendeciler ve giriş imciler giyerler).


115. Soru

Beden dilimizle taşıdığımız mesajların ortak amaçları nelerdir?

Cevap

1. İnsanlar üzerinde olumlu bir etki yaratarak, güven ve hoşlanma yaratarak, iknayı başarılı kılmak,
2. Karşımızdakileri daha iyi anlayarak etkili bir iletişim kurmak.
3. Kendi beden hareketlerimizi denetleyerek, sosyal ortamlara daha çabuk uyum sağlamak.
4. Başkalarının gerçekte ne söylemek istediğini anlamak için beden dilimizi kullanırız.


116. Soru

Mimik jestleri nedir ve kaça ayrılır?

Cevap

Mimik jestleri: Bu jestler bir objeyi ya da hareketi kusursuz taklit etmek için kullandığımız jestlerdir. Tiyatro, taklit ve şematik olmak üzere üçe ayrılır.


117. Soru

Duruş / Postür nedir?

Cevap

İknacının otururken ya da ayaktayken, hareketliyken ya da hareketsizken, bedeninin aldığı şekildir.


118. Soru

Renkler iletişimde niçin kullanılır?

Cevap

Renkler; belli bir algı ve duygu yaratmak için, bir anlam ve bir çağrışımı sembolize etmek için, dikkat çekmek, akılda kalmak, etkilemek ve yön vermek için, farklılaşmak, fark edilmek ya da fark edilmemek için, tutum ve davranışları yönlendirmek için, rahatlamak, rahatlatmak ya da heyecanlandırmak için kullanılabilir.


Güz Dönemi Dönem Sonu Sınavı
18 Ocak 2025 Cumartesi
v