Din Psikolojisi Dersi 1. Ünite Sorularla Öğrenelim

Din Psikolojisi Bilimi

1. Soru

Din Psikolojisi çalışmalarında, başlıca hangi sosyal bilimlerin çalışmaları dikkate alınır ve onlardan yararlanılır?

Cevap

? Psikoloji ? Tarih ? Dilbilim ? Sosyoloji ? Antropoloji.


2. Soru

Din sosyologları ile din psikologları arasındaki fark nedir?

Cevap

Din psikologları dinî olguları bireysel açıdan ele alırken, din sosyologları toplumsal açıdan ele alırlar.


3. Soru

İlk olarak hangi din psikologları gençlere çeşitli anketler uygulayarak, onlardaki dini değişimi ortaya çıkarmaya çalışmalardır?

Cevap

Starbuck ve Halley gibi öncü din psikologları gençlere çeşitli anketler uygulayarak, onlardaki dinî değişimi ortaya çıkarmaya çalışmışlardır. Halen anket çalışmaları en çok gençlere yönelik olarak kullanılmaktadır.


4. Soru

Tecrübî bir bilim olarak Din Psikolojisi neleri açığa çıkarmaya çalışır?

Cevap

Tecrübî bir bilim olarak Din Psikolojisi, dini tutumun, dindarlık yaşantısının içindeki psikolojik faktörleri ve yapıları açığa çıkarmaya çalışır.


5. Soru

Din Psikolojisi nasıl bir disiplindir?

Cevap

Din Psikolojisi, bireylerin kutsal kabul ettikleri varlık(ya da varlıklar)la ilişki çerçevesinde ortaya koydukları her türlü söz, tecrübe ve davranışı tecrübî (emprik) yöntemle araştıran bir disiplindir.


6. Soru

Din Psikolojisinin temel ilgi alanı nedir?

Cevap

Bireylerin ruhsal yaşantıları ve davranışları içerisinde ortaya çıkan “dinî olgular” Din Psikolojisinin temel ilgi alanıdır.


7. Soru

Din Psikolojisi nasıl bir bilim dalıdır ve diğer din bilimlerinden nasıl ayrılır?

Cevap

Din Psikolojisi, bireylerin yaşadıkları dinî hayatı oluşum, yapı, gelişim şartları ve süreçleri, sonuçları ve etkileri açısından ele alan bir bilim dalıdır. Din olgusunu insan bilincindeki yapılanması, ruhsal tecrübe ve davranış olarak kendini ifade edişini çok çeşitli yönleriyle tespit ve tasvir etmeye çalışır. Daha sonra da, bunların en doğru yorumlarına ulaşılmaya çalışılır. Dindar bireyi ya da grubu içten, ruhsal yönüyle anlama gayreti içerisinde olan din psikolojisi, kendine ait bakış açısıyla diğer din bilimlerinden ayrılır.


8. Soru

Tutum ölçekleri hangi amaçla geliştirilmiş ölçme araçlarıdır?

Cevap

Turum ölçekleri, dinî inanç ve davranışların yönünü (olumlu-olumsuz) ve şiddet derecesini ( güçlü, zayıf, kararsız) anlamak için geliştirilen ölçme araçlarıdır.


9. Soru

Din Psikolojisi ile aynı sınır üzerinde yer alan ve dinî olguları tecrübî yöntemlerle inceleyen bir dizi bilim dalı olan Din Bilimleri denilen alanların başlıca olanları hangileridir?

Cevap

? Din Sosyolojisi ? Din Fenomenolojisi ? Din Antropolojisi ? Din Felsefesi ? Dinler Tarihi.


10. Soru

Dinî eğitim-öğretim, dinî irşat, dinî danışmanlık ve rehberlik, dinî iletişim çalışmaları nasıl ileriye götürülebilir?

Cevap

Dinî eğitim-öğretim, dinî irşat, dinî danışmanlık ve rehberlik, dinî iletişim çalışmaları, ancak din psikolojisinin bulgu ve tespitlerini dikkate alarak ileriye götürülebilir.


11. Soru

Modern bir bilim olarak Din Psikolojisi, Batı dünyasında ne zaman gelişmeye başlamıştır?

Cevap

Modern bir bilim olarak Din Psikolojisi, psikoloji biliminin bağımsız bir disiplin olmaya başladığı yılların hemen sonrasında gelişmiştir. Gerek A.B.D. ve gerekse Avrupa kıtasında 19. yüzyılın sonlarından itibaren bilimsel psikolojinin ilk kurucuları aynı zamanda dinî olaylara da ilgi duymuşlar ve bu konudaki çalışmaları da başlatmışlardır.


12. Soru

İlk din psikologlarından W. James hangi yolla yaptığı incelemeler sonucu bu bilimin temellerini atmıştır?

Cevap

Bireyin din hayatına ışık tutan ve başkaları tarafından yazılan ( biyografi), ya da bizzat kendisinin yazdığı hayat hikâyesi (otobiyografi), hâtıra kaydı, arşiv belgeleri, mektuplar, seyahatnameler, kişisel eşyalar, bu kişilerin iç dünyasını anlamada önemli ipuçları oluşturur. İlk din psikologlarından W. James, önemli dinî şahsiyetler üzerinde bu yolla yaptığı incelemeler sonucu, bu bilimin temellerini atmıştır.


13. Soru

Gazzâli, psikoloji ile din psikolojisine neler katmıştır ve bu konudaki eserleri nelerdir?

Cevap

Büyük İslam bilgini Gazzâli (öl.505/1111), sistemli iç gözlem ve davranış tahliline dayalı yaklaşımlarıyla pek çok yeni görüşler dile getirmiştir. Onun büyük eseri İhyâu Ulûmi’d-Din, psikolojik kavramlaştırmalar, tahliller ve tasnifler yönünden oldukça zengindir. Bu kitabın özellikle üçüncü cildinin başında yer alan “Acâibü’l-Kalb” bölümünde, sistemli davranış tahlillerine dayalı dinî ve ahlâkî çıkarımlar yer almaktadır. el-Munkizu mine’d-Dalâl/Dalaletten Kurtuluş Gazzâli’nin otobiyografisi olup, bu kitabında fikri gelişimi, yaşadığı bazı bunalımlar, manevî/tasavvufî tecrübeleri hakkındaki şahsî gözlem ve değerlendirmeleri yer alır.


14. Soru

Din psikolojinin modern zamanlardaki asıl kurucusu ve atası kimdir?

Cevap

W. James (1842-1910), bu bilim dalının modern zamanlardaki asıl kurucusu ve atası olarak kabul edilir.


15. Soru

Din psikolojisi, her şeyden önce dinî tecrübeler, dinî inanç ve tasavvurlar, dinî tutumların sistemli araştırılmasıdır. Bunları gözlemler, analiz eder, bütün psikoloji çalışmalarında kendisine başvurulan tekniklerden yararlanır. Bu araştırma yöntem ve tekniklerinden başlıcaları nelerdir?

Cevap

1. Sistemli gözlemler 2. Kişisel dokümanların sistemli incelenmesi 3. Anketler 4. Mülâkatlar 5. Tutum ölçekleri 6. Kişilik testleri 7. Davranışların analizi 8. Semantik analiz ölçekleri 9. Klinik metotta kullanılan derinlikli analiz 10. İstatiksel analizler 11. Deneyler 12. Yorumlama ve değerlendirme.


16. Soru

İlk İslam filozofu olarak kabul edilen kişi kimdir? Çalışmaları ve eserleri nelerdir?

Cevap

İlk İslam filozofu olarak kabul edilen Kindî’nin (öl. 252/866) Risâle fî mâhiyyeti’n-nevm ve’r-ru’ya/ Rüyanın ve uykunun mahiyeti adlı eseri, İslam dünyasında rüya psikolojisi hakkında yazılan ilk telif eserdir. Kindî’nin psikoloji kültürüne bir diğer önemli katkısı, elHîle li- defi’l-ahzân/Üzüntüden Kurtulma Yolları adlı ruh sağlığı konusundaki öncü çalışmasıyla olmuştur.


17. Soru

Hâris el-Muhâsibi kimdir? Çalışmaları ve eserleri nelerdir?

Cevap

Hâris el-Muhâsibi (öl. 243/857), İslam dünyasında psikolojik bakış açısıyla insanın iç hayatını inceleyen ilk bilgindir. Eserlerinde derin psikolojik tahliller ve ruhsal haller ve süreçlerle ilgili kavramlaştırmalar dikkat çekicidir. Bunların başında Nefs kelimesinin salt psikolojik anlamda en tutarlı kullanımına yer verdiği görülmektedir. Dini/ahlâki hakikatlerle uyumlu bir hayat tarzı için kişinin öncelikle kendisini iç açıdan anlamaya çalışmasını ısrarla vurgulamıştır. Bireyin kendisini “iç gözlem”e dayalı olarak araştırması ve kendisi hakkında “iç görü” elde etmesini bir araştırma ve eğitim yöntemi olarak ilk defa dile getirmiştir. Bu konuda da kendinden sonraki birçok araştırmacıyı etkilemiştir. er-Riâye li Hukuk’ı-llah derin psikolojik tahlillerinin yer aldığı en önemli eseridir.


18. Soru

Din Psikolojisi hangi bilimler grubu ile ilişki ve yardımlaşma içindedir?

Cevap

İnsan ve Toplum Bilimleri, İlahiyat Bilimleri, Din Bilimleri.


19. Soru

Din psikologları din fenomenologlarının hangi çalışmalarından faydalanmışlardır?

Cevap

Din fenomenologlarının analiz ve değerlendirmelerinden din psikologları önemli ölçüde yararlanmışlardır. Fakat daha da önemlisi dinî tecrübenin, dinî gerçeklere saygı, hoşgörü ve sempati anlayışı çerçevesinde ele alınması yönündeki din fenomenologlarının vurgusu, din psikolojisi çalışmalarında da önemli yansımalara yol açmıştır.


20. Soru

Din nasıl bir psikolojik faktördür?

Cevap

Din, ister bilinçli bir kabul isterse dolaylı bir etkilenme yoluyla olsun bireylerin duygularında, düşünce ve tasavvurlarında, tutum ve davranışlarında, sözlerinde ve ilişkilerinde kendisini ortaya koyan önemli bir psikolojik faktördür.


21. Soru

Din psikologları din antropologlarının hangi çalışmalarından faydalanmaktadırlar?

Cevap

Din psikologları dindarlığın yerel kültür ve toplum yapılarına bağlı şekilleri kadar evrensel görünüm ve anlamlarını anlamada, din antropologlarının çalışmalarından yararlanmaktadırlar.


22. Soru

Din psikologları, Din Psikolojisinin konularını nasıl değerlendirmelidir?

Cevap

Dinin gerçek kaynağı ve özü, dinî kavram ve değerlerin nihai hakikati gibi konularda hüküm yürütmek din psikologlarının işi değildir. Din Psikolojisinin Tanrı’nın varlığının ispatı ya da inkârına yol açacak deliller üretmek gibi bir amacı yoktur. İnançlara saygı duymak, tarafsız ve gözlemci bir tutumla onları en azından yaşanan etkili bir gerçek ve olgu olarak değerlendirmek durumundadır.


23. Soru

Dinî inanç ve değerlerin güdülenmesiyle insanlar neler yapmaktadırlar?

Cevap

Dinî inanç ve değerlerinin güdülemesiyle insanlar iyi ve kötünün, doğru ve yanlışın ölçüsüne sahip olmakta ve bunları koruma ve geliştirmeye çalışmaktadırlar.


24. Soru

Din psikologları din felsefecilerinin hangi çalışmalarından faydalanmaktadırlar?

Cevap

Din psikologları, dinî tanım ve kavramlar oluştururken, dinî olguların anlamı üzerine incelemeler yaparken din felsefecilerinin çalışmalarından yararlanırlar.


25. Soru

Bireylerin dinî inançları nasıl oluşur ve gelişir?

Cevap

Bireylerin dinî inançları, tutum ve davranışları belli bir sosyo - kültürel bağlamda oluşur ve gelişir.


26. Soru

Din Psikolojisi hangi amaçla araştırmalarını sürdürür?

Cevap

Din Psikolojisi, bireylerin ruhsal yaşayış ve davranışlarında ortaya çıkan dinî olguyu anlamak, tasvir etmek ve en genel kavramsal çerçevelerle ifade etmek amacıyla araştırmalarını sürdürür.


27. Soru

Psikanaliz ekolünün kurucusu S. Freud (1856-1939), hangi kitaplarında din ile ilgili görüş ve değerlendirmelerini ortaya koymuştur?

Cevap

Psikanaliz ekolünün kurucusu olan S.Freud (1856-1939), uzun kariyeri boyunca din ile yakından ilgilenmiştir. Totem ve Tabu, Bir Yanılsamanın Geleceği, Musa ve Tektanrıcılık, Uygarlık ve Hoşnutsuzlukları gibi kitaplarında din ile ilgili görüş ve değerlendirmelerini ortaya koymuştur.


28. Soru

Kur’ânın anlatısında bütün psikolojik işlevlerin yeri ve kaynağı neresidir?

Cevap

Kur’ân’ın anlatımında nefsin, çeşitli duygu ve heyecanların, inançların, aklî etkinliklerin kısacası bütün psikolojik işlevlerin yeri ve kaynağı kalbdir.


29. Soru

Bağımsız bir disiplin olarak kurulduğu günden beri din psikologlarının üzerinde araştırma yaptığı konular ve alanlar her gün artmaktadır. Şimdiye kadar üzerinde çalışılan beli başlı konular nelerdir?

Cevap

1. Dindarlığın kaynakları 2. Dinî ve manevi tecrübe 3. Dinî gelişim 4. Dindarlığın tanımı ve ölçülmesi 5. İman, şüphe ve inançsızlık 6. Dua, ibadet ve dinî ritüel 7. Din ve ahlaklılık 8. Tanrı tasavvurları 9. Din değiştirme 10. Dinî tutumlar 11. Birey ve dinî gruplar arasındaki ilişkiler 12. Din ve ruh sağlığı 13. Din ve akıl bozuklukları 14. Ölüm ilgileri ve din 15. Mistisizm 16. Kişilik ve din 17. Din ve manevi yaşam 18. Erdem psikolojisi 19. Mutluluk, hayat tatmini ve dindarlık.


30. Soru

Kur’ânın anlatısında doğal inanma yeteneği (fıtrat) nasıl açıklanmıştır?

Cevap

Kur’ânın anlatısına göre, insan tabiatında değişmez evrensel bir öz olarak doğal inanma yeteneği (fıtrat) bulunmaktadır. Hz. Peygamberin hadislerinde de bu doğal inanma yeteneği ile ilgili geniş açıklamalar yer alır. Buna göre doğal inanma yeteneği (fıtrat) çocukta konuşma çağına kadar bu saf haliyle devam eder. Çocuk içinde yetiştiği toplumun dilini kullanmasını öğrenmeye başladığı andan itibaren çevresel faktörlere (anne baba, toplum, kültür) göre şekil alarak belli bir dinî kimlik haline gelir. Bu doğal inanma yeteneği kendi yönünde sağlıklı bir gelişme gösterme imkânı bulursa Allah’a inanç ve bağlılıkla son bulur. Dinî inanç ve bağlılık kişinin bilincine ve karakterine işleme düzeyine göre, kişinin ruhsal hayatını ve davranışlarını düzenleyici güçlü bir içsel faktör haline gelir. Aksi durumda kişi ya kendi doğal dürtülerine ya da toplumsal arzulara ve ideolojilere tapınmaya yönelir.


31. Soru

Kur’ân-ı Kerim’de üç yüze yakın yerde geçen “nefs” kavramı ne ifade etmektedir?

Cevap

K. Kerimde üç yüze yakın yerde geçen “nefs” kavramı, insanın kişilik yapısı, iç dünyası ve davranış eğilimlerini ifade etmektedir. Nefsin kelime anlamı bir şeyin kendisi ve özü “zât”; “benlik”, “kendilik” demektir. Kur’ân’da nefs genel olarak, ruhsal ve bedensel, bilinçli ve bilinç dışı tüm fonksiyonların bütününden oluşan insanın psikolojik yapısı anlamında kullanılmaktadır.


32. Soru

Farabî’ye göre sâdık rüya, ilham ve vahyin kaynağı ile insandaki alıcı organ nedir

Cevap

Farabî’ye göre sâdık rüya, ilham ve vahyin kaynağı Faal Akıl, insandaki alıcı organ ise hayal gücüdür.


33. Soru

Hangi amaçla istatiksel analizlere başvurulur?

Cevap

Anketler ve testler yoluyla elde edilen nicel veriler, değişkenler arasındaki ilişkilerin anlamlı olup olmadığını ortaya çıkarmak amacıyla çeşitli istatistik analizlere başvurulur.


34. Soru

Din psikologları dinler tarihinin verilerine hangi durumda başvurma ihtiyacı duyarlar?

Cevap

Dinî olguların bireysel ve toplumsal olduğu kadar tarihsel bir arka planı ve gerçekliği vardır. Din psikologları, bireyin hayatında gözlemlediği dinî olguların anlamını daha iyi ortaya koyabilmek için, bunların geçmişten gelen köklerini ve gelişim tarzlarını araştırma ihtiyacı duyar. İşte bu durumda dinler tarihinin verilerine başvurma ihtiyacı ortaya çıkar.


35. Soru

Bir kimseye “sen kimsin?” diye sorulduğunda insanların çoğu bu soruyu nasıl cevaplamaktadırlar?

Cevap

Bir kimseye “sen kimsin?” diye sorulduğunda, insanların önemli bir kısmı “Müslümanım”, “Hıristiyanım” “Yahudiyim”, “Budistim” gibi dine dayalı cevaplar vermektedir.


36. Soru

İlk ve özgün ruh sağlığı kitabı kime aittir?

Cevap

Filozof Ebû Bekir Râzî’nin (öl. 313/925) etTıbbu’r-Rûhânî isimli eseri gerek kavramsal gerekse içerik açısından ilk ve özgün bir ruh sağlığı kitabıdır.


37. Soru

Rüya ve vahy psikolojisi konusunda sistemli bir teori ilk olarak kim tarafından ortaya konulmuştur?

Cevap

Rüya ve vahy psikolojisi konusunda sistemli bir teori ilk olarak Farabî (öl. 339/950) tarafından ortaya konulmuştur.


38. Soru

Dinî rehberlik ve danışmanlık çalışmaları hangi yolla ilerlemektedir?

Cevap

Klinik metotta kullanılan derinlikli analizde, birebir görüşme yoluyla, bireylerin geçmiş dinî yaşantıları, bilinç dışı saplantıları ve kaygıları anlaşılmaya çalışılır. Dinî rehberlik ve danışmanlık çalışmaları daha çok bu yolla ilerlemektedir.


39. Soru

Din Psikolojisi hangi konuları araştırır?

Cevap

Din Psikolojisi Bilimi, bireyin ruhsal yaşayış ve davranışları içerisinde dinî nitelikli olguları ele alıp araştırır. Din Psikolojisi dinin veya dine karşı olan anlatı ve söylemlerin karşısında bireyin ortaya koyduğu olumlu veya olumsuz öznel (sübjektif) tutumları araştırır. Bir yandan dinî inanç ve davranışın birey üzerindeki psikolojik etkileri (ruh sağlığına, kişiliğine, sosyal ilişkilerine) diğer yandan ise, kişinin çeşitli duygu ve arzularının, karakter ve kişilik yapısının, tutum ve davranışlarının dinî inanç ve yaşayış üzerindeki etkileri karşılıklı olarak araştırılır. Dindarlığın çok çeşitli şekilleri ortaya çıkışı, gelişimi, yapılanması, değişim ve dönüşümleri açısından din psikolojisinin başlıca araştırma konusudur.


40. Soru

Din psikologlarının görevleri nelerdir?

Cevap

Din psikologlarının görevi din üzerinde, dinî metinlere dayalı bir araştırma yapmak değil, insan tecrübe ve davranışında ortaya çıkan dinî tezahürleri anlamaya çalışmaktır. Dinin insanî ve kültürel gerçeklik boyutunu açığa çıkarmaktır. Toplumsal ve kültürel bir ortamda yaşayan ve bir etkileşim içerisinde dinî değerleri kendisine mal eden dindar ( ya da din ile bir şekilde ilgili) kimselerin iç dünyasının görüntülerini anlaşılır hale getirmektir.


41. Soru

Din Antropolojisi hangi konuları araştırmaktadır?

Cevap

Din Antropolojisi, belli zaman ve mekânlarda özel bazı dinî inanç ve uygulamaların (özel bir mit, özel bir ritüel veya özel bir ritüelin ilahi, kurban, ruh gibi yönünü) tezahürlerini araştıran bir bilim dalıdır.


42. Soru

Din Psikolojisi, Türkiye’de ders olarak ilk defa ne zaman ve nerede okutulmuştur?

Cevap

Türkiye’de bu ders ilk defa 1949 yılında açılan Ankara İlahiyat Fakültesinde okutulmuştur.


43. Soru

Ülkemizde, derslerde okutulmak üzere hazırlanmış belli başlı Din Psikolojisi kitapları hangileridir?

Cevap

? B. Ziya Egemen, Din Psikolojisi. Saha Kaynak ve Metot Üzerine Bir Deneme, Ankara 1952. ? Osman Pazarlı, Din Psikolojisi. İstanbul 1968. ? Neda Armaner, Din Psikolojisine Giriş I. Ankara 1980. ? Hayati Hökelekli, Din Psikolojisi. Ankara 1993. ? Hüseyin Peker, Din Psikolojisi. Samsun 1991.


44. Soru

Hicri üçüncü asırdan itibaren İslam dünyasında hangi kitaplar, risaleler ve kitap bölümleri ortaya çıkmıştır?

Cevap

Hicri üçüncü asırdan itibaren İlmü’n-Nefs, İlmü’n-Nefs ve’r-Ruh, Kitabu’r-Ruh, İlmu Ahval-i Ruh gibi başlıklar taşıyan kitaplar, risaleler ya da kitap bölümleri ortaya çıkmaya başlamıştır.


45. Soru

İbn-i Sinâ psikoloji ve din psikolojisinin hangi konularında çalışmalarda bulunmuştur ve bu konulardaki eserleri nelerdir?

Cevap

İbn-i Sina ruhsal hallerin, çeşitli duygu ve heyecanların davranışlar ve bedensel fonksiyonlar üzerine, dolayısıyla sağlık ve hastalık üzerine olan etkisini iknâ edici tarzda ortaya koymuştur. Telkin, hipnoz, nazar, büyü, mucize gibi olayları “ruhsal etki” kavramıyla açıklamıştır. İbn-i Sina duyuları dış ve iç olmak üzere ikiye ayırmış; bilinen beş dış duyunun yanında beş de iç duyu olduğunu ortaya koyarak bunların fonksiyonlarını açıklamıştır. Hocası Farabi’den devraldığı rüya ve vahy psikolojisi ile ilgili görüşleri geliştirerek, daha detaylı bir teori haline getirmiştir. İbn-i Sina’nın bu alana bir başka katkısı da ölüm kaygısı ve stres konusundaki çalışmalarıdır. Risâle fî def’i gami’l-mevt/ Ölüm Korkusundan Kurtuluş adlı eserinde ölüm korkusu ve kaygısının sebepleri, sonuçları ve bundan kurtulma yollarını ortaya koymuştur. İbn-i Sina’nın es-Salâtü ve mâhiyetühâ/ Namaz ve Mahiyeti isimli risalesi felsefi ve psikolojik açıdan namaz ibâdetini inceleyen ve başkaca örneğine rastlanmayan özgün görüşler içermektedir.


46. Soru

W. James Din Psikolojisine katkıları nelerdir, hangi konularda çalışmıştır ve bu konulardaki eserleri nelerdir?

Cevap

The Varieties of Religious Experience (1902)/ Dini Tecrübenin Çeşitliliği isimli eseri din psikolojisinin klasiği olarak kabul edilir. James bu kitabında dua, din değiştirme, din ve ruh sağlığı, dindarlık tipleri, mistisizm gibi konuları ele alarak, din psikolojisi araştırmalarına yön vermiştir. Dindarlık yönünden en uçta yar alan (peygamber, mezhep kurucusu, din filozofu, ilahiyatçı, din yenilikçisi, mistik, aziz vb.) kimselerin hayatlarını incelemiştir. Dinin bireysel ve duygusal yönüne özel bir önem vermiştir. Çünkü ona göre dindarlığın asıl kaynağı buradan ortaya çıkmaktadır. Din psikolojisinin, kendine özgü sınırları içerisinde tecrübî (emprik) bir disiplin olarak gelişmesi için temelleri atmıştır.


47. Soru

İslam filozofları içinde psikoloji ve din psikolojisinin çeşitli konularında en çok eser yazmış isim kimdir?

Cevap

İslam filozofları içerisinde psikoloji ve din psikolojisinin çeşitli konularında en çok eser yazmış olan isim İbn-i Sinâdır (öl. 428/1037).


48. Soru

İslam dünyasında dini kaynakların başında neler gelmektedir?

Cevap

İslam dünyasında dini kaynakların başında Kur’ân-ı Kerim ve Hz. Peygamberin hadisleri gelmektedir. Kur’ân-ı Kerim ve Hz. Peygamberin hadisleri olmak üzere dinî kaynaklarda birçok psikolojik kavram ve konuya yer verilmiştir.


49. Soru

Din Sosyolojisi hangi konuları inceler?

Cevap

Din Sosyolojisi din-toplum ilişki ve etkileşimini ve bu çerçevede ortaya çıkan olgular, süreçler, kurumlar ve gruplaşmaları inceler.


Bahar Dönemi Dönem Sonu Sınavı
25 Mayıs 2024 Cumartesi