Eski Türk Edebiyatına Giriş: Biçim ve Ölçü Dersi 3. Ünite Sorularla Öğrenelim

Bendlerden Oluşan Nazım Biçimleri: Musammatlar

1. Soru

Bend nedir?

Cevap

Bend kelimesinin “bağ, boğum, rabıta” gibi sözlük anlamları bulunur. Bend edebiyat terimi olarak en az üç mısradan oluşan bir nazım biriminin adıdır.


2. Soru

Müseddes nedir?

Cevap

Müseddes, edebiyat terimi olarak altı mısralı bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Divan şiirinde bendlerden oluşan nazım biçimleri içinde murabba ve muhammesten sonra en çok kullanılmış bir nazım biçimidir Müseddeslerde kullanılmış olan kafiye düzenleri şunlardır: 1. Mütekerrir: a) aaaaaA, bbbbbA, cccccA, . . . b) aaaaAA, bbbbAA, ccccAA, . . . 2. Müzdevic: a) aaaaaa, bbbbba, cccccca,… b) aaaatt, bbbbuu, ddddvv, ...


3. Soru

Musammatların genel özellikleri nelerdir?

Cevap

Bu nazım biçimlerinin ortak özellikleri birden fazla bendden meydana gelmeleri ve bütün bendlerinin aynı vezinle yazılmış olmasıdır. I. grup musammatlarda genellikle ilk bend kendi içinde, diğer bendlerin son ya da son iki mısra dışında kalan mısraları yine kendi içinde, son ya da son iki mısra ise ilk bendle kafiyelidir. Ancak, az sayıda da olsa bu genellemeden farklı kafiye düzenleriyle yazılmış musammatlara da rastlanmaktadır. Bazı musammatlarda ilk bendin son ya da son iki mısraı her bendin sonunda aynen tekrarlanmıştır. Eğer bir musammatın ilk bendinin son ya da son iki mısraı her bendin sonunda aynen tekrarlanmışsa; bu musammat mütekerrir, tekrarlanmamışsa; müzdevic olarak nitelenir. Terkîb-i bend ve tercî’-i bend ise, kafiye düzeninde ve bu düzene bağlı olarak bendleri oluşturan nazım biriminde gösterdikleri farklılık nedeniyle diğer musammatlardan ayrılırlar. Bu iki nazım biçiminde her bend son beyitler dışında diğer musammatlar gibi değil, kaside ya da gazel gibi kafiyelenmiştir. Dolayısıyla bu gruptaki musammatlarda bendler mısralardan değil, beyitlerden oluşur. Ayrıca bu nazım biçimlerinin bir bendindeki beyit sayısı da terkîb-i bendden terkîb-i bende ya da tercî’-i benden tercî’-i bende farklılık gösterir. Terkîb-i bend ve tercî’-i bendlerde her bendin sonunda birbirinden farklı vâsıta ya da bendiyye denilen kendi içinde kafiyeli bir beyit bulunur. Bu beytin kafiyesinin genellikle ilk bend de dahil olmak üzere terkîb-i bendin ya da tercî’-i bendin kafiyesiyle bir ilgisi yoktur. Terkîb-i bend ve tercî’-i bend arasındaki en önemli fark ise vâsıta beytinin terkîb-i bendlerde her bendin sonunda değişmesi; tercî’-i bendlerde ise aynen tekrarlanmasıdır. Musammatlar hemen her konudaki şiirlerin yazıldığı nazım biçimleridir. Ancak bu nazım biçimlerinde bendlerde anlam bütünlüğü, şiirin tamamında da konu birliği bulunmasına büyük özen gösterilmiştir. Şairler musammatlarda mahlaslarını genellikle son bendde kullanmışlardır.


4. Soru

Terbî’ nedir?

Cevap

Terbî’, edebiyat terimi olarak bir gazelin her beytinin üstüne aynı vezin ve kafiyede ikişer mısra eklenerek meydana getirilmiş dört mısralı bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Terbîlerde her bendin son iki mısraı beyitlerinin üzerine ikişer mısra eklenen gazele; ilk iki mısraı da terbîi yapan şaire aittir. Bendlerdeki ekleme mısralara zamîme denir. Kafiye düzeni şöyledir: aa (aa), bb (ba), cc (ca), … Terbî’in bir de terbî’ edilen gazelin her beytinin iki mısraı arasına aynı vezin ve kafiyede ikişer beyit eklenerek yapılan bir biçimi vardır. Bu yöntemle yapılan terbî’lerde ilk ve son mısra terbî’ edilen gazele, aradaki iki mısra da terbî’i yapan şaire aittir. Böyle terbî’lere terbî’-i mutarraf, yapılan işleme de taştîr (=teştîr) denir. Kafiye düzeni şöyledir: (a)aa(a), (b)bb(a), (c)cc(a), …


5. Soru

Tardiyye terimi hakkında bilgi veriniz

Cevap

Divan şiiri nazım biçimleri arasında muhammesin bir de tardiyye ya da tard u rekb adı verilen mef’ûlü mefâ’ilün fe’ûlün vezni ve “bbbba, cccca, dddda, . . .” kafiye düzeniyle yazılmış özel bir biçimi olduğu ileri sürülmektedir. Ancak, “tardiyye” ya da “tard u rekb” bir edebî terim olarak “mesnevîlerde ara söz olarak kullanılmış kaside, gazel, musammat vb. şiirler” anlamındadır ve bir nazım biçimi değildir. Yanlış olarak bu şekilde adlandırılmış olan muhammeslerin kafiye düzenlerinin ilk bend dışında “aaaaa, bbbba, cccca, dddda...” kafiye düzeniyle yazılmış bir müzdevic muhammesten hiçbir farkı yoktur. Dolayısıyla tard u rekb ya da tardiyye adı verilen muhammesleri farklı kafiye düzeniyle yazılmış müzdevic muhammesler, bu iki terimi de “mesnevîlerde ara söz olarak kullanılmış manzumeler” anlamında kullanmak gerekir.


6. Soru

Müselles nedir?

Cevap

Müselles, edebiyat terimi olarak her bendi üçer mısradan oluşan nazım biçiminin adıdır. Edebiyatımızda az kullanılmış bir nazım biçimidir. Müzdevic ve mütekerrir müselleslerde kullanılmış olan kafiye düzenleri şunlardır: 1. Mütekerrir: aaA, bbA, ccA, . . . 2. Müzdevic: aaa, bba, cca, . . .


7. Soru

Tahmîs nedir?

Cevap

Tahmîs, edebiyat terimi olarak bir gazelin ya da kasidenin her beytinin başına aynı vezin ve kafiyede üçer mısra eklenerek meydana getirilmiş bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Bir şair tarafından başka bir şairin, nadir olarak da kendi kasidesi ya da gazelinin her beytinin üzerine üçer beyit eklenerek yapılır. Kafiye düzeni şöyledir: aaa(aa), bbb(ba), ccc(ca), . . . Tahmîs-i mutarrafın kafiye düzeni şöyledir: (a)aaa(a), (b)bbb(a), (c)ccc(a), . . .


8. Soru

Murabba’ nedir?

Cevap

Murabba’, edebiyat terimi olarak her bendi dört mısradan oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Murabba edebiyatımızda çok kullanılmış bir nazım biçimidir. Bunun nedeni halk edebiyatının yaygın ve sevilen nazım biçimlerinden biri olan koşmaya benzemesine bağlanmaktadır. Farklı kafiyelenmiş murabbalar da olmakla birlikte bu nazım şeklinde en çok kullanılmış olan kafiye düzenleri şunlardır: 1. Müzdevic: aaaa, bbba, ccca, … 2. Mütekerrir: aaaA, bbbA, cccA, …


9. Soru

Tesdîs nedir?

Cevap

Tesdîs, edebiyat terimi olarak bir gazelin her beytinin başına aynı vezin ve kafiyede dörder mısra eklenerek meydana getirilmiş bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Kafiye düzeni şöyledir: aaaa(aa), bbbb(ba), cccc(ca), . . .


10. Soru

Muhammes nedir?

Cevap

Muhammes, edebiyat terimi olarak beş mısralı bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Bu nazım biçimiyle yazılmış şiirlerdeki kafiye düzenleri kullanım sıklıkları göz önünde bulundurularak aşağıda gösterilmiştir: 1. Müzdevic: a) aaaaa, bbbba, cccca, . . . b) bbbba, cccca, dddda, . . . 2.Mütekerrir: a) aaaaA, bbbbA, ccccA, … b) aaaAA, bbbAA, cccAA, . . . Son sırada verilen kafiye düzeniyle yazılmış muhammeslere daha çok XVIII. ve XIX. yüzyıl şairlerinin divanlarında rastlanmaktadır. Bu muhammeslerin bend sonlarında tekrar edilen mısralar çoğunlukla başka şairlerin şiirlerinden tazmin edilmiş matlalardır.


11. Soru

Terkîb-i Bendlerin kafiye düzeni hakkında kısaca bilgi veriniz

Cevap

Terkîb-i bendlerin kafiye düzeni terkîb-i bendi diğer musammatlardan ayıran en önemli özelliktir: 1. aa xa xa xa xa rr; bb xb xb xb xb ss, . . . 2. aa xa xa xa xa aa; bb xb xb xb xb aa, . . . Terkîb-i bendlerde bu iki kafiye düzeninden en çok kullanılmış olanı ilkidir. İkinci kafiye düzeni bu nazım biçiminde nadir olarak kullanılmıştır. Terkîb-i bendlerde en çok kullanılmış vezinler mef’ûlü mefâ’îlü mefâ’îlü fe’ûlün ve mef’ûlü fâ’ilâtü mefâ’îlü fâ’ilündür.


12. Soru

Şarkı nedir?

Cevap

Şarkı, bestelenmeye uygun olarak yazılmış murabbalardır. Şarkı olarak değerlendirilebilecek muhammes ve müseddesler de olmakla birlikte şarkılar genellikle murabba nazım biçimiyle yazılmışlardır. Murabba şarkılarda üçüncü mısraa miyân, her bendin sonunda tekrarlanan mısraa da nakarât denir. Şarkılarda dil sade, bend sayısı azdır. Şarkı yakın zamana kadar halk edebiyatındaki türkünün Divan Şiiri’ndeki karşılığı ve Türk edebiyatına özgü bir nazım biçimi olarak kabul edilmekteydi. Ancak belli bir formu olmadığı için şarkıyı ayrı bir nazım biçimi olarak değil, bestelenmek üzere yazılmış şiirlerin genel adı olarak kabul etmek daha doğru bir yol gibi görünmektedir. Kafiye düzeni şöyledir: 1. Müzdevic: a) aaaa, bbba, ccca,… b) abab, cccb, dddb,… 2. Mütekerrir: a) aAaA, bbbA, cccA,… b) aBaB, cccB, dddB,… c) aaaA, bbbA, cccA,…


13. Soru

Terkîb-i Bend nedir?

Cevap

Terkîb-i Bend, edebiyat terimi olarak her bendindeki beyit sayısı genellikle 6 ile 10 arasında olan ve en az üç bendden meydana gelen bir nazım biçiminin adıdır. • Mersiye türünün en güzel örnekleri de bu nazım biçimiyle yazılmıştır. Terkîb-i bend, edebiyatımızda çok kullanılmış nazım biçimlerindendir. Türk edebiyatında en ünlü terkîb-i bend, Ruhî-i Bağdadî (öl.1605)’nin her bendi 8 beyitten oluşan 17 bendlik manzumesidir. Ruhî’nin bu terkîb-i bendi çok beğenilmiş; birçok şair tarafından da tanzîr edilmiştir. Ancak bu nazîreler içinde en beğenileni Ziya Paşa (öl. 1880)’nın yazdığı nazîre olmuştur.


14. Soru

Musammat nedir?

Cevap

Musammat sözcüğünün asıl anlamı “ipliğe dizilmiş inci”dir. Divan şiirinde bendlerden oluşan nazım biçimleri I. grup musammatlar yani müselles, murabba’, terbî’, muhammes, tahmîs, müseddes, tesdîs, müsebba’, tesbî’, müsemmen, tesmîn, mütessa’, mu’aşşer, ta’şîr, II. grup musammatlar yani terkîb-i bend (=terkîb-bend) ve tercî’-i bend (=tercî’-bend)’dir. • Divan şiirinde 4 mefâ’îlün ya da 4 müstef’ilün gibi tef’ileleri aynen tekrarlanan vezinlerle yazılan ve genellikle birinci beyit dışındaki beyitlerin her mısraında bir iç kafiye bulunan gazel ve kasideler de musammat olarak nitelenmiştir.


15. Soru

Tesmîn nedir?

Cevap

Tesmîn, edebiyat terimi olarak bir gazelin her beytinin üzerine aynı vezin ve kafiyede altı mısra ilâvesiyle elde edilen bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Çok az kullanılmış bir nazım biçimidir. Kafiye düzeni şöyledir: aaaaaa(aa), bbbbbb(ba), …


16. Soru

Mütessa’ nedir?

Cevap

Mütessa’, edebiyat terimi olarak her bendi dokuz mısradan oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Bilindiği kadarıyla bu nazım biçimini hiçbir ünlü Divan şairi kullanmamıştır. Kuramsal olarak mütekerrir ve müzdevic mütessaların kafiye düzeni şöyle olabilir: a) Mütekerrir: 1. aaaaaaaaA, bbbbbbbbA, ccccccccA, … 2. aaaaaaaAA, bbbbbbbAA, cccccccAA, … b) Müzdevic: 1. aaaaaaaaa, bbbbbbbba, cccccccca, … 2. aaaaaaaaa, bbbbbbbaa, ccccccccaa, … 3. aaaaaaass, bbbbbbbşş, ccccccctt, …


17. Soru

Mu’aşşer nedir?

Cevap

Mu’aşşer, edebiyat terimi olarak on mısralı bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Elimizde sadece mütekerrir örnekleri bulunan muaşşerin henüz müzdevic şekline rastlanmamıştır. Mütekerrir mu’aşşerlerin kafiye düzeni iki şekildedir: 1. aaaaaaaaaA, bbbbbbbbbA 2. aaaaaaaaAA, bbbbbbbbAA Kuramsal olarak müzdevic mu’aşşerin kafiyesi de “aaaaaaaaa, bbbbbbbba, cccccccca, . . .” düzeninde olmalıdır.


18. Soru

Ta’şîr nedir?

Cevap

Ta’şîr edebiyat terimi olarak bir gazelin her beytinin üzerine sekiz mısra eklenerek elde edilmiş bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Edebiyatımızda az kullanılmış nazım biçimlerindendir. Kafiye düzeni şöyledir: aaaaaaaa(aa), bbbbbbbb(ba) . . .


19. Soru

Tesbî’ nedir?

Cevap

Tesbî’, edebiyat terimi olarak bir gazelin her beytinin üstüne aynı vezin ve kafiyede beşer mısra eklenerek elde edilen bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Edebiyatımızda çok az kullanılmış bir nazım biçimidir. Kafiye düzeni şöyledir: aaaaa(aa), bbbb(ba), …


20. Soru

Müsebba’ nedir?

Cevap

Müsebba’, edebiyat terimi olarak yedi mısralı bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Az kullanılmış nazım biçimlerindendir. Müsebba’, edebiyatımızda müsemmen ve mütessa’a göre daha fazla kullanılmış bir nazım biçimidir. Müsebbalarda kullanılmış olan kafiye düzenleri şunlardır: 1. Mütekerrir: a) aaaaaaA, bbbbbbA, ccccccA, ... b) aaaaaAA, bbbbbAA, cccccAA. . . 2. Müzdevic: aaaaaaa, bbbbbba, cccccca ...


21. Soru

Tercî’-i bend nedir?

Cevap

Tercî’-i bend, her bendindeki beyit sayısı genellikle 4 ile 10 arasında olan ve en az üç bendden meydana gelen bir nazım biçimidir. Vasıta beyti ise bendlerden bağımsız olarak kendi içinde kafiyelidir ve her bendin sonunda aynen tekrarlanır. Kafiye düzeni şöyledir: aa, xa, xa, xa, xa ZZ ; bb, xb, xb, xb, xb ZZ, . . . Tercî-i bend, Türk edebiyatında XIV. yüzyıldan itibaren görülen bir nazım biçimidir. Ziya Paşa’nın tercî’-i bendi bu nazım şeklinin edebiyatımızdaki en başarılı örneklerindendir.


22. Soru

Müsemmen nedir?

Cevap

Müsemmen, edebiyat terimi olarak sekiz mısralı bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Az kullanılmış nazım biçimlerindendir Mütekerrir ve müzdevic müsemmenlerde kullanılmış olan kafiye düzenleri şunlardır: 1. Mütekerrir: a) aaaaaaaA, bbbbbbbA, cccccccA, … b) aaaaaaAA, bbbbbbAA, ccccccAA, … 2. Müzdevic: a) aaaaaaaa, bbbbbbba, ccccccca, … b) aaaaaaaa, bbbbbbaa, cccccccaa, … c) aaaaaa-ss, bbbbbb-şş, cccccc-tt, …


23. Soru

I. Grup Musammatlar hangileridir?

Cevap

1. Grup Musammatlar: Müselles, murabba’, terbî’, şarkı, muhammes, tahmîs, müseddes, tesdîs, müsebba’, tesbî’, müsemmen, tesmîn, mütessa’, mu’aşşer, ta’şîr.


24. Soru

Müselles nedir?

Cevap

Müsellesin asıl anlamı “üçleme, üç köşeli yapma”dır. Müselles Edebiyat terimi olarak ise her bendi üçer mısradan oluşan nazım biçiminin adıdır. Müselleslerde ilk bendin mısraları kendi içinde; diğer bendlerin ilk iki mısraı birbiriyle, son mısraı ise ilk bendle kafiyelidir. Bir müselleste ilk bendin son mısraı bütün bendlerin sonunda aynen tekrarlanıyorsa, bu müselles müselles-i mütekerrir; tekrarlanmıyorsa müselles-i müzdevic adını alır. Müzdevic ve mütekerrir müselleslerde kullanılmış olan kafiye düzenleri şunlardır:

  1. Mütekerrir: aaA, bbA, ccA…
  2. Müzdevic: aaa, bba, cca…

Edebiyatımızda az kullanılmış bir nazım biçimidir.


25. Soru

Murabba nedir?

Cevap

Murabbaın asıl anlamı “dörtlü, dört köşeli”dir. Edebiyat terimi olarak ise her bendi dört mısradan oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Murabbalarda genellikle ilk bend kendi içinde, diğer bendlerin ilk üç mısraı yine kendi içinde, son mısraı ise ilk bendle kafiyelidir. Bir murabbada ilk bendin son mısraı diğer bendlerin sonunda aynen tekrarlanıyorsa, bu murabba murabba’-ı mütekerrir; tekrarlanmıyorsa, murabba’-ı müzdevic adını alır. Divan şairleri murabbaları daha çok mütekerrir olarak yazmayı tercih etmişlerdir. Murabbalarda bend sayısı, genellikle 5 ile 7 arasındadır; fakat 4 bendlik ve 21 bendlik murabba örneklerine de rastlanmıştır. Farklı kafiyelenmiş murabbalar da olmakla birlikte bu nazım şeklinde en çok kullanılmış olan kafiye düzenleri şunlardır:

  1. Müzdevic: aaaa, bbba, ccca…
  2. Mütekerrir: aaaA, bbbA, cccA…

Murabba, edebiyatımızda çok kullanılmış bir nazım biçimidir. Bunun nedeni halk edebiyatının yaygın ve sevilen nazım biçimlerinden biri olan koşmaya benzemesine bağlanmaktadır.


26. Soru

Terbî' nedir?

Cevap

Terbî’in asıl anlamı “dörtleme, dört köşeli yapma”dır. Edebiyat terimi olarak ise bir gazelin her beytinin önüne aynı vezinde ve ilk mısra ile kafiyeli ikişer mısra eklenerek meydana getirilmiş dört mısralı bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Terbîlerde her bendin son iki mısraı beyitlerinin üzerine ikişer mısra eklenen gazele; ilk iki mısraı da terbîi yapan şaire aittir. Bendlerdeki ekleme mısralara zamîme denir. Kafiye düzeni şöyledir: aa (aa), bb (ba), cc (ca)…

Terbî’in bir de terbî’ edilen gazelin her beytinin iki mısraı arasına aynı vezin ve kafiyede ikişer mısra’ eklenerek yapılan bir biçimi vardır. Bu yöntemle yapılan terbî’lerde ilk ve son mısra terbî’ edilen gazele, aradaki iki mısra da terbî’i yapan şaire aittir. Böyle terbî’lere terbî’-i mutarraf, yapılan işleme de taştîr (=teştîr) denir. Kafiye düzeni şöyledir: (a)aa(a), (b)bb(a), (c)cc(a)…

Bu nazım biçiminde hem terbî’ edilen gazelin şairinin hem de terbî’i yapan şairin mahlası manzumenin son bendinde olur.


27. Soru

Şarkı nedir?

Cevap

Şarkı bestelenmeye uygun olarak yazılmış murabbalardır. Şarkı olarak değerlendirilebilecek muhammes ve müseddesler de olmakla birlikte şarkılar genellikle murabba nazım biçimiyle yazılmışlardır. Murabba şarkılarda üçüncü mısraa miyân, her bendin sonunda tekrarlanan mısraa da nakarât denir. Murabba şarkılarda kullanılan kafiye düzenleri şunlardır:

  1. Müzdevic: a) aaaa, bbba, ccca… b) abab, cccb, dddb…
  2. Mütekerrir: a) aAaA, bbbA, cccA,... b) aBaB, cccB, dddB,... c) aaaA, bbbA, cccA,...

Şarkılarda dil sade, bend sayısı azdır. Şarkı yakın zamana kadar halk edebiyatındaki türkünün Divan şiirindeki karşı- lığı ve Türk edebiyatına özgü bir nazım biçimi olarak kabul edilmekteydi. Ancak belli bir formu olmadığı için şarkıyı ayrı bir nazım biçimi olarak değil, bestelenmek üzere yazılmış şiirlerin genel adı olarak kabul etmek daha doğru bir yol gibi görünmektedir.


28. Soru

Muhammes nedir?

Cevap

Muhammesin asıl anlamı “beşli, beş köşeli olan”dır. Edebiyat terimi olarak ise beş mısralı bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Muhammeslerde ilk bend kendi içinde, diğer bendlerin ilk üç ya da dört mısraı yine kendi içinde, son ya da son iki mısraı ise ilk bendle kafiyelidir. Bir muhammeste ilk bendin son ya da son iki mısraı bütün bendlerin sonunda aynen tekrarlanıyorsa bu muhammes muhammes-i mütekerrir; tekrarlanmıyorsa, muhammes-i müzdevic adını alır. Muhammeslerin bend sayısı genellikle 2 ile 7 arasında değişmektedir. Bu nazım biçimiyle yazılmış şiirlerdeki kafiye düzenleri kullanım sıklıkları göz önünde bulundurularak aşağıda gösterilmiştir:

  1. Müzdevic: a) aaaaa, bbbba, cccca… b) bbbba, cccca, dddda…
  2. Mütekerrir: a) aaaaA, bbbbA, ccccA… b) aaaAA, bbbAA, cccAA…

Son sırada verilen kafiye düzeniyle yazılmış muhammeslere daha çok XVIII. ve XIX. yüzyıl şairlerinin divanlarında rastlanmaktadır. Bu muhammeslerin bend sonlarında tekrar edilen mısralar çoğunlukla başka şairlerin şiirlerinden tazmin edilmiş matlalardır. Muhammeslerin konusu genellikle “aşk”tır; ancak farklı konularda yazılmış muhammesler de görülmektedir.


29. Soru

Tahmîs nedir?

Cevap

Tahmîsin asıl anlamı, “beşleme, beş köşeli yapma”dır. Edebiyat terimi olarak ise bir gazelin ya da kasidenin her beytinin önüne aynı vezinde ve ilk mısraları ile kafiyeli üçer mısra eklenerek meydana getirilmiş bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Bir şair tarafından başka bir şairin, nadir olarak da kendi kasidesi ya da gazelinin her beytinin üzerine üçer beyit eklenerek yapılır. Kafiye düzeni şöyledir: aaa(aa), bbb(ba), ccc(ca)…

Tahmîsin bir de tahmîs edilen gazelin her beytinin iki mısraı arasına aynı vezin ve kafiyede üçer mısra eklenerek yapılan bir biçimi vardır. Bu yöntemle yapılan tahmîslerde her bendin ilk ve son mısraı tahmis edilen gazele, aradaki üç mısra da tahmisi yapan şaire aittir. Bu tahmislere tahmîs-i mutarraf, yapılan işleme de taştîr (= teştîr) denir. Kafiye düzeni şöyledir: (a)aaa(a), (b)bbb(a), (c)ccc(a)…


30. Soru

Müseddes nedir?

Cevap

Müseddesin asıl anlamı “altılı, altı köşeli”dir. Edebiyat terimi olarak ise altı mısralı bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Müseddeslerin bend sayısı genellikle 5 ile 7 arasında değişmektedir. Bir müseddeste ilk bendin son ya da son iki mısraı diğer bendlerin sonunda aynen tekrarlanıyorsa, bu müseddes müseddes-i mütekerrir, tekrarlanmıyorsa müseddes-i müzdevic adını alır. Müseddeslerde kullanılmış olan kafiye düzenleri şunlardır:

  1. Mütekerrir: a) aaaaaA, bbbbbA, cccccA… b) aaaaAA, bbbbAA, ccccAA…
  2. Müzdevic: a) aaaaaa, bbbbba, ccccca… b) aaaaaa, bbbbcc, ddddee… c) aaaass, bbbbşş, cccctt…

Müseddes, bendlerden oluşan nazım biçimleri içinde murabba ve muhammesten sonra çok kullanılmış bir nazım biçimidir.


31. Soru

Tesdîs nedir?

Cevap

Tesdîsin asıl anlamı “altılama, altı köşeli kılma”dır. Edebiyat terimi olarak ise bir gazelin her beytinin önüne aynı vezinde ve ilk mısraları ile kafiyeli dörder mısra eklenerek meydana getirilmiş bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Kafiye düzeni şöyledir: aaaa(aa), bbbb(ba), cccc(ca)…


32. Soru

Müsebba' nedir?

Cevap

Müsebba’ın asıl anlamı “yedili, yedi köşeli”dir. Edebiyat terimi olarak ise yedi mısralı bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Bir müsebba’da ilk bendin son ya da son iki mısraı diğer bendlerin sonunda aynen tekrarlanıyorsa, bu müsebba’ müsebba’-i mütekerrir; tekrarlanmıyorsa, müsebba’-i müzdevic adını alır. Müsebbalarda kullanılmış olan kafiye düzenleri şunlardır:

  1. Mütekerrir: a) aaaaaaA, bbbbbbA, ccccccA… b) aaaaaAA, bbbbbAA, cccccAA…
  2. Müzdevic: aaaaaaa, bbbbbba, cccccca…

Müsebba’ az kullanılmış nazım biçimlerindendir.


33. Soru

Tesbî' nedir?

Cevap

Tesbî’in asıl anlamı “yedili ya da yedi köşeli yapma”dır. Edebiyat terimi olarak ise bir gazelin her beytinin önüne aynı vezinde ve ilk mısraları ile kafiyeli beşer mısra eklenerek elde edilen bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Kafiye düzeni şöyledir: aaaaa(aa), bbbbb(ba)…

Edebiyatımızda az kullanılmış bir nazım biçimidir.


34. Soru

Müsemmen nedir?

Cevap

Müsemmen edebiyat terimi olarak sekiz mısralı bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Bir müsemmenin ilk bendinin son ya da son iki mısraı diğer bendlerin sonunda aynen tekrarlanıyorsa, bu müsemmen müsemmen-i mütekerrir; tekrarlanmıyorsa, müsemmen-i müzdevic adını alır. Mütekerrir ve müzdevic müsemmenlerde kullanılmış olan kafiye düzenleri şunlardır:

  1. Mütekerrir: a) aaaaaaaA, bbbbbbbA, cccccccA… b) aaaaaaAA, bbbbbbAA, ccccccAA…
  2. Müzdevic: a) aaaaaaaa, bbbbbbba, ccccccca… b) aaaaaaaa, bbbbbbaa, cccccccaa…

Az kullanılmış nazım biçimlerindendir.


35. Soru

Tesmîn nedir?

Cevap

Tesmînin asıl anlamı “bir nesneyi sekizli, sekiz köşeli yapmak”tır. Edebiyat terimi olarak ise bir gazelin her beytinin önüne aynı vezinde ve ilk mısraları ile kafiyeli altı mısra ilâvesiyle elde edilen bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Kafiye düzeni şöyledir: aaaaaa(aa), bbbbbb(ba)…

Çok az kullanılmış bir nazım biçimidir.


36. Soru

Mütessa' nedir?

Cevap

Mütessa’ın asıl anlamı “dokuzlu, dokuz şeyden oluşmuş”tur. Edebiyat terimi olarak ise her bendi dokuz mısradan oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Bilindiği kadarıyla bu nazım biçimini hiçbir ünlü Divan şairi kullanmamıştır.


37. Soru

Mu'aşşer nedir?

Cevap

Mu’aşşerin asıl anlamı, “onlu, on köşeli”dir. Edebiyat terimi olarak ise on mısralı bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Elimizde sadece mütekerrir örnekleri bulunan mu’aşşerin henüz müzdevic şekline rastlanmamıştır. Mütekerrir mu’aşşerlerin kafiye düzeni iki şekildedir:

  1. aaaaaaaaaA, bbbbbbbbbA...
  2. aaaaaaaaAA, bbbbbbbbAA…

Mütekerrir mu’aşşerlerde sadece son mısraın tekrarlandığı örnekler daha azdır. Mu’aşşer, edebiyatımızda müsemmen ve mütessa’a göre daha fazla kullanılmış bir nazım biçimidir.


38. Soru

Ta'şîr nedir?

Cevap

Ta’şîrin asıl anlamı “onlama, ona çıkarma”dır. Edebiyat terimi olarak ise bir gazelin her beytinin önüne aynı vezinde ve ilk mısraları ile kafiyeli sekiz mısra eklenerek elde edilmiş bendlerden oluşan bir nazım biçiminin adıdır. Kafiye düzeni şöyledir: aaaaaaaa(aa), bbbbbbbb(ba)…

Edebiyatımızda az kullanılmış nazım biçimlerindendir.


39. Soru

II. Grup Musammatlar hangileridir?

Cevap

II. Grup Musammatlar: Terkîb-i Bend (terkîb-bend), Tercî’-i Bend (tercî’-bend)


40. Soru

Terkîb-i bendlerde en çok kullanılan vezinler hangileridir?

Cevap

Terkîb-i bendlerde en çok kullanılmış vezinler mef’ûlü mefâ’îlü mefâ’îlü fe’ûlün ve mef’ûlü fâ’ilâtü mefâ’îlü fâ’ilündür.


41. Soru

Terkîb-i Bend ya da terkîb-bend nedir?

Cevap

Terkîb-i bend “bend(ler)i bir araya getirmek” anlamındadır. Edebiyat terimi olarak ise her bendindeki beyit sayısı genellikle 6 ile 10 arasında olan ve en az üç bendden meydana gelen bir nazım biçiminin adıdır. Terkîb-i bendlerde her bende hâne ya da terkîb-hâne; bendleri birleştiren beyitlere ise vâsıta veya bendiyye denir. Bu iki terimin yerine sadece bendin kullanıldığı da görülmektedir. Terkîb-i bendlerde her bend vasıta beyti dışında kaside ve gazel gibi kafiyelidir. Vasıta beyti ise hem ait olduğu bendden hem de diğer bendlerden ve bendlerin vasıta beyitlerinden bağımsız olarak kendi için de kafiyelidir. Bazı terkîb-i bendlerde vasıta beyitlerinin birinci bendle aynı kafiyede olmak üzere kendi içinde kafiyelenmiş olduğu da görülür. Kafiye düzeni terkîbi bendi diğer musammatlardan ayıran en önemli özelliktir: 1. aa xa xa xa xa... yy; bb xb xb xb xb... zz, . . . 2. aa xa xa xa xa... aa; bb xb xb xb xb... aa, . . . Terkîb-i bendlerde bu iki kafiye düzeninden en çok kullanılmış olanı ilkidir. İkinci kafiye düzeni bu nazım biçiminde nadir olarak kullanılmıştır.

Bendlerin beyit sayıları hakkında bir genelleme yapmak zordur. Ayrıca eşit sayıda beyitten oluşanlar çoğunlukta olmakla birlikte birbirine göre eksik ya da fazla beyitli bendlerden oluşmuş terkîb-i bendler de vardır. Terkîb-i bendler mersiye, övgü, yergi, sosyal eleştiri gibi çok farklı konularda yazılmış manzumelerdir. Sakinâmeler gibi bazı edebî türlerde de bu nazım biçiminin kullanıldığı görülmektedir. Mersiye (=ağıt) türünün en güzel örnekleri de bu nazım biçimiyle yazılmıştır. Terkîb-i bend, edebiyatımızda çok kullanılmış nazım biçimlerindendir. Türk edebiyatında en ünlü terkîb-i bend, Ruhî-i Bağdadî (öl. 1605)’nin her bendi 8 beyitten oluşan 17 bendlik manzumesidir. Ruhî’nin bu terkîb-i bendi çok beğenilmiş; birçok şair tarafından da tanzîr edilmiştir (aynı vezin ve kafiye kullanılarak onu andıran bir şiir yazılmıştır). Ancak bu nazîreler içinde en beğenileni Ziya Paşa (öl. 1880)’nın yazdığı nazîre olmuştur.


42. Soru

Tercî'-i Bend ya da tercî'-bend nedir?

Cevap

Tercî’-i bend tamlaması “bend(ler)i döndürmek, çevirmek” anlamındadır. Her bendindeki beyit sayısı genellikle 4 ile 10 arasında olan ve en az üç bendden meydana gelen bir nazım biçimidir. Tercî’-i bendde de terkîb-i bendde olduğu gibi bendlere hâne ya da tercî’-hâne, bendleri birleştiren beyitlere de vâsıta yahut bendiyye denir. Bu terimlerin yerine yalnızca bendin kullanıldığı da görülmektedir. Bu nazım biçiminde vasıta beyitleri dışında her bend kendi içinde diğer bendlerden bağımsız olarak kaside ya da gazel gibi kafiyelenmiştir. Vasıta beyti ise bendlerden bağımsız olarak kendi içinde kafiyelidir ve her bendin sonunda aynen tekrarlanır. Kafiye düzeni şöyledir: aa, xa, xa, xa, xa... ZZ; bb, xb, xb, xb, xb... ZZ, . . . Tercî-i bendde bendlerdeki beyit sayıları genellikle birbirine eşittir. Ancak beyit sayıları birbirinden farklı bendlerden oluşmuş tercî’-i bendlere de rastlanmaktadır. Terkîb-i benden tek farkı vasıta beytinin bend sonlarında aynen tekrarlanmasıdır. Tercî’-i bendler mersiye, övgü, yergi, sosyal eleştiri gibi çok farklı konularda yazılmıştır. Tercî-i bend, Türk edebiyatında XIV. yüzyıldan itibaren görülen bir nazım biçimidir. Ziya Paşa’nın tercî’-i bendi bu nazım şeklinin edebiyatımızdaki en başarılı örneklerindendir.


Güz Dönemi Ara Sınavı
7 Aralık 2024 Cumartesi
v