aofsoru.com

Eleştiri Tarihi Dersi 7. Ünite Sorularla Öğrenelim

Cumhuriyet Döneminde Eleştiri (1923-1938, 1939-1960)

1. Soru

Fuat Köprülü’nün 1928 de Piyale ile ilgili değerlendirmeyi hangi dergide yapmıştır?

Cevap

Hayat dergisi


2. Soru

Üzerinde en çok değerlendirme yapılan şairler kimlerdir?

Cevap

Abdülhak Hamit, Tevfik Fikret, Ahmet Haşim, Yahya Kemal, Nazım Hikmet, Necip Fazıl


3. Soru

Ahmet Hamdi Tanpınar 1933 de Mülkiye Mecmuasında yazdığı yazı ile Ahmet Haşim’e hangi eleştirilerde bulunmuştur?

Cevap

Sanatı ön planda tutan tavrı bakımından Ahmet Haşim’i ele almış ve anlaşılmadığı kapalı olduğu yönündeki eleştirilere karşı çıkmıştır.


4. Soru

Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Abdülhak Hamid e eleştirisi nedir?

Cevap

Abdülhak Hamid’in biraz abartıldığını özellikle düşünce ve şekil itibariyle bahsi edildiği gibi çok da başarılı olmadığını söylemiştir.


5. Soru

Mehmet Ali Ayni Reybilik, Bedbinlik,Lailahilik kitabında hangi şairi ve eserini eleştirmiştir?

Cevap

Tevfik Fikret’in Tarih-i Kadim isimli eseri.


6. Soru

Tevfik Kikret hakkında servet-i Fünan dan günümüze kadar olan eleştiriler nelerdir?

Cevap

Servet-i Fünan şiirinin önemli bir tarafını oluşturmasının yanı sıra, zamanının siyasal ve sosyal hayatına göndermeler içeren şiirleri hakkında eleştiriler yapılmıştır.


7. Soru

Nurullah Ataç, 1933 de Milliyet’te çıkan iki serilik yazısında Yahya Kemal ile ilgili neler söylemiştir?

Cevap

Öncelikle Yahya Kemal’in bir şair olmayıp şiiri iyi anlamış bir adam olduğunu, büyük bir şair olmayıp, büyük bir usta olduğunu, bir devir açmayıp Divan şiiri ile Servet-i Fünun arasında bir bağlantı noktası olduğunu belirtmesine rağmen, devamında ismini verdiği bazı şiirlerinin birer harika olduğunu söyler.


8. Soru

Sabahattin Eyüboğlu Yahya Kemal ile ilgili neler söylemiştir?

Cevap

Yahya Kemal’i Türk sanatçısının Frenk bilinci ile kendi değerlerini algılamasının tipik bir örneği olarak gösterir ve onu öz şiir anlayışına göre değerlendirmek gerektiğini belirtir.


9. Soru

Faruk Nafiz Çamlıbel, Mehmet Akif adlı eserinde neye vurgu yapmıştır?

Cevap

Mehmet Akifin şiirini bireyin değil, toplumun emrine vermesini över ve eserlerinin nitelik ve nicelik bakımından edebiyatımızı aştığını söyler.


10. Soru

Faruk Nafiz Çamlıbel, 1936 da hangi eseri nerede yayınlamıştır?

Cevap

Mehmet Akif isimli eseri “Yedigün” de yayınlanmıştır.


11. Soru

Halit Fahri, Mehmet Akif’in ölümü üzerine 1936 da yazmış olduğu eserinde Mehmet Akif ile ilgili hangi açıklamlarda bulunmuştur?

Cevap

Mehmet Akif’in aruz veznini kullanışındaki beceriye dikkat çeker; onun büyük bir ustalıkla mahalle kahvesindeki konuşmaları dahi bu ölçüyle büyük bir ustalık göstererek realist bir çerçevede aktardığını yazmıştır.


12. Soru

Yakup Kadri, Ahmet Haşim isimli kitabında hangi eleştirileri yapmıştır ?

Cevap

Ahmet Haşim’in muhayyilesinin geniş, ifade gücünün yüksek olmakla birlikte duygu bakımından zayıf olduğunu belirtmiştir.


13. Soru

Ahmet Hamdi Tanpınar 1933 de nerede yazdığı yazı ile Ahmet Haşim’i eleştirmiştir?

Cevap

Mülkiye Mecmuası


14. Soru

İsmail Habib’in 1927 de yazmış olduğu eser nedir?

Cevap

Edebi Yeniliğimiz.


15. Soru

Peyami Safa, Nazım Hikmet ile ilgili neler söylemiştir?

Cevap

Nazım’ın sadece şekil ve dil bakımından yeni bulunmasını kabul etmez; Peyami Safa’ya göre Nazım Hikmet’i aynı zamanda “Türk şairinin sanatta güzellik iddialarından uzaklaştığı yerde aramak lazımdır; çünkü gerçek insan oradadır” demiştir.


16. Soru

İsmail Habib’in Edebi Yeniliğimiz isimli eserin de ele aldığı konu nedir?

Cevap

Tevfik Fikretin Tarihi Kadim isimli eserinin ümmetçi anlayışa bağlı bütün inanç ve değerleri yıkmak niyeti taşıyan bir saldırı olduğunu söyler ve bunun yanı sıra önemli bir hizmeti olarak şiirmize laikliği getirmiş olduğunu söyler.


17. Soru

Orhan Burian, Halide Edip’in ‘’Sinekli Bakkal’’ isimli eseri ile ilgili neler söylemiştir ?

Cevap

1937’de Yücel dergisinde çıkan Yeni Halide Edip yazısında Sinekkli Bakkal’ın İngilizce ve Türkçe baskılarını karşılaştırarak İngilizce olanının daha başarılı olduğunu, Türkçesinin bunun tam çevirisi olmayıp yeni bir roman olduğunu, özellikle Türkçesindeki dil hatalarının İngilizce Sinekli Bakkal’da bulunmadığını belirtmiş ve romanın İngiliz okurlarında uyandırmış olduğu ilgiye dikkat çekmiştir.


18. Soru

Sadri Ethem, Nazım Hikmet ile ilgili neler söylemiştir?

Cevap

Nazım’ı eleştirenlerin sadece kendilerini anlattıklarını söyleyerek Nazım’ın şiirini teknik özelliklerinden, dil özelliklerine ve sanatının materyalizm ile birleşen taraflarına dikkat çekmeye çalışır.


19. Soru

Munis Faik Ozansoy, 1936 da Marmara dergisinde yazmış olduğu Tenkit ve Münekkit yazısında iyi bir eleştirmen için neler söylemiştir?

Cevap

Katılan olmasa dahi her türlü düşünceye saygının gösterildiği, ahlaki sorumluluğun göz ardı edilmediği bir ortamda gelişebildiğini düşünmektedir.


20. Soru

Edebiyat tarihi ve eleştiri arasındaki lişki bağlamında başlayan tartışmada edebiyat tarihini nesnel bir yöntem kullanan alan olarak kabul eden Ataç, eleştiriyi nasıl kabul eder ve hangi düşünceleri benimsemiştir?

Cevap

Ataç, eleştiriyi öznel tarafı ön planda bir sanat olarak kabul eder ve eleştirmenin de objektif olamayacağı düşüncesini benimser.


21. Soru

Edebiyat tarihi ve eleştiri arasındaki lişki bağlamında başlayan tartışmada Sabahattin Eyüboğlunun edebiyat tarihi, edebi eleştiri ve estetik ile ilgili söylemleri ve çözüm önerisi ne olmaktadır?

Cevap

Eyüboğlu edebiyat tarihi, edebi eleştiri ve estetiğin sınırlarının birbiriyle karıştığı ve her üç alan birer disipline dönüştüğünde bu karışıklığın ortadan kalkacağı fikrindedir.


22. Soru

Nazım Hikmet 1930 yılında hangi eserini yayınlamıştır?

Cevap

Resimli Ay.


23. Soru

Nazım Hikmet Resimli Ay isimli eserinde neye vurgu yapmıştır?

Cevap

Tevfik Fikret’i dönemi için yol açıcı fakat sonrası için kalıcı olmayan küçük burjuva aydını olarak tanımlar ve sanatının çok tezatlı olduğunu belirtir.


24. Soru

İbrahim Alaattin 1935 Perşembe dergisinde çıkan Tenkit yokluğu, Edebiyatta Tenkit, Tenkit Ne Demektir adlı yazılarında eleştiri yokluğunu nasıl dile getirmiştir?

Cevap

Eleştiri yokluğunu, bilim anlayışının yeterince oturmamış olmasına, felsefi terbiyenin yokluğuna ve en önemlisi de düşünce özgürlüğüne alışkın olmayışımıza bağlamaktadır.


25. Soru

Agah Sırrı Levent 1930 da Servet-i Fünun da çıkan İstediğimiz Münekkit yazısında eleştirmenlerle ilgili neler söylemiştir?

Cevap

Eleştirmenin istenilen ölçülerde olmamasını, kendi kafalarının ve duygularının ürünü kelime oyunlarıyla, tuhaf sözlerle yazmayı yeterli sanmalarına; akıl, ölçü,duygu, hoşgörü gibi gereklilikleri gruplandırıp bir ölçü çerçevesinde eleştiri yapmayı öğrenemediklerinden bahsetmiştir.


26. Soru

Sadri Ertem, 1931’de Resimli Şark’ta çıkan Bizde Niçin Münekkit Çıkmıyor? isimli yazısında eleştirmenle ilgili neler söylemiştir

Cevap

Eleştimeninde sanatkar gibi, ortak özellikler etrafında kümelenmiş toplumun ürünü olması gerektiğini, okuyucunun yetersizliğini dile getirmekle birlikte gelişen ve derinleşen bir toplumun iyi eleştirmenin ortaya çıkmasını sağlayacağını düşünmektedir.


27. Soru

Fuat Köprülü, 1926’da Hayat’ta çıkan İnkilap ve Edebiyat yazısında roman kahramanlarından nasıl bahsetmiştir?

Cevap

Roman kahramanlarının hep hastalıklı tipler olduğunu ve milli karakterden uzak olduklarını; bunların hep geçmişin döküntüleri veya yabancı hayranlığı uzantıları olduğunu seöylemiştir.


28. Soru

Tanpınar 1930’da Görüş’te çıkan Dokuzuncu Hariciye Koğuşu ve 1936’da Kültür Haftası’ında çıkan Bizde Roman isimli iki yazısında türk romanıyla ilgili neler söylemiştir?

Cevap

Türk romanının sayısal olarak var olduğunu ama nitelik bakımından bundan bahsedilemeyeceğini belirtir. Romancılarımızın insan denen realiteyi gerçek anlamıyla yakalayamadıklarını ve anlayamadıklarını belirtmiştir.


29. Soru

Peyami safa 1936 da Kültür Haftasında çıkan Roman ve Biyografi yazısında romanımız ile ilgili neler söylemiştir?

Cevap

Romanımızı daha çok tip yaratmakla, karaktere geçememekle eleştirir ve romancılarımızın insan ruhunun eşiğinden içeri giremediklerini, insanı göremediklerini belirtir(Safa, 1990: 200).


30. Soru

Dil üzerine yapılan eleştiriler daha çok hangi konular üzerine olmuştur ?

Cevap

Yazı devrimi, dil devrimi, dilde özleşme, konuşma dili-yazı dili ve gramer konuları.


31. Soru

Servet-i Fünun şiirinin önemli bir tarafını oluşturmasının yanı sıra zamanın siyasal ve sosyal hayatına göndermeler içeren şiirler hangi şaire aittir?

Cevap

Tevfik Fikret


32. Soru

Peyami Safa, Nazım Hikmet’i hangi eser bağlamında eleştirmiştir?

Cevap

Jokond ile Si-Ya-U


33. Soru

İsmail Habib, 1935’te basılan Edebi Yeniliğimiz kitabında hangi şairi eski edebiyatın etkisini tümüyle kıran ve milli edebiyata kadar bütün edebi dönemi etkileyen bir şair olarak kabul etmiştir?

Cevap

Abdülhak Hamid


34. Soru

Cahit Sıtkının 1937de Servet-i fünun da yazdığı Hamid’in Şiiri yazısında hangi ismi şiirimize batıyı getiren şair olarak görmektedir?

Cevap

Abdülhak Hamid


35. Soru

Fuat Köprülü Piyale yi değerlendirdiği yazısında Ahmet Haşim ile ilgili hangi değerlendirmede bulunmuştur?

Cevap

Haşim’in şiir sanatının başından sonuna kadar değişmediğini, hayattaki büyük akımlara ilgisiz kaldığını, sadece kendi ruhunun sesini dinlediğini söylemiştir.


36. Soru

Mehmet Ali Ayni’nin 1927 de basılan kitabının ismi nedir?

Cevap

Reybilik, Bedbinlik,Lailahilik nedir?


37. Soru

Ahmet Hamdi Tanpınar Yahya Kemal ile ilgili neler söylemiştir?

Cevap

Yahya Kemal üzerinde en detaylı yorumlamalar hem öğrencisi hem de arkadaşı olan Ahmet Hamdi Tanpınar’dan gelmiştir. 1934 de Anayurt da çıkan Yahya Kemal’e Hürmet, Tan gazetesinde çıkan, Son 25 Senenin Mısraları seri yazısında ve 1938 de Cumhuriyet gazetesinde çıkan Yahya Kemal e Dair yazısında bir anlamda kendi şiirinin de yol göstericisi durumundaki üstadının modern Türk şiirinin başlatıcısı olarak görür. Yahya Kemal öncesinde Türk şiirinin durumunu göstererek Yahya Kemal in bütün bunların üzerinde nasıl bir şiir yarattığını göstermeye çalışır ve onun Baki ve Nefi den sonra Türk şiirinin hakim şairi olduğunu belirtir. Bazılarının bir eleştiri olarak Yahya Kemal e yönelttiği gibi kısır bir şair olmadığını, “Tıknefes” bir şair olmadığı aksine herşiirinde apyarı bir güzellik yaratan şairlerin üretkenliği gibi üretken olduğunu ele aldığı konunun ruhuna uygun bir gür sesle coşkunluk ve dolulukla konuştuğunu; felsefi bir huzursuzluğun bulunmadığı eleştirilerine ise, Yahya Kemal şiirinin bir klasik şiir olduğunu bir şeklin şiiri olduğunu ve huzursuzluğun bittiği yerde başladığını söyler. Eleştirilerin aksine Türk şiirinin önemi bir olgunluk noktası olduğunu söyler.


38. Soru

Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun ‘Yaban’ isimli eserine hangi şairler hangi eleştirileri yapmışlardır ?

Cevap

Vedat Nedim : İnkılabın hedefini gösteren bir roman, demiştir Kazım Nami : İlk orjinal Türk romanı,demiştir Şevket Süreyya : Aydın ve köylü ikilemine dikkat çeker ve Yaban’ı Türk aydınının beklediği ve özlediği roman olarak görür Nahit Sırrı : Yazarın, Ahmet Celal’in kişiliğini tam olarak veremediğini düşünür.


39. Soru

İsmail Habip, Nazım Hikmet ile ilgili neler söylemiştir?

Cevap

Nazım Hikmet’in abartıldığı düşüncesindedir. 835 Satır, sadece tarz olarak farklı olduğu için; aruzu, heceyi atıp ahenk ve ritm den bir şiir kurduğu için beğenilmektedir demiştir.


40. Soru

Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Tevfik Fikret, Hayatı, Şahsiyeti, Şiirleri ve Eserlerinden Seçme Parçalar” isimli kitabında Tevfik Fikret’e yapmış olduğu eleştiri nedir?

Cevap

Fikret’i önemli bir şair olarak kabul etmekle birlikte, şiiri yeterince kavrayamadığı; genellikle statik ve biraz duygusallık karışmış doğa manzaralarında kaldığı düşüncesini ileri sürer. Tanpınar’a göre Fikret, orta halli şair iken döneminin sosyal koşulları onu bir kahraman haline getirmiştir.


41. Soru

Nurullah Ataç hangi kitaba yazmış olduğu yazısıyla eleştiri alanına giriş yapmıştır?

Cevap

Ahmet Haşim’in Göl saatleri şiir kitabına yazmıştır


42. Soru

Cahit Sıtkının 1937de servet-i fünun da hangi şiiri yazmıştır?

Cevap

Hamid’in şiiri


43. Soru

Eleştirmen, “... okuduğu kitaplar dolayısıyla kendi zevkini kendi düşüncelerini, kendi duygularını söyleyen bir sanat adamıdır. Nasıl ki sanatta önemli olan tabiat değil de sanatçının kimliği ise, ‘tenkitte de asıl olan kitaplar, sözü edilen eserler değil, onları anlatan tenkitçinin yaradılışıdır, bu yaradılışın ortaya konduşu sanatsal ürünlerdir. ‘Münekkit bir sanatkârdır. Bir şairi, bir romancıyı ne için okuyorsak, onu da öyle okuruz.’ Tenkit yazısı bir şey öğrenelim diye, hangi kitap değerliymiş, hangisi değilmiş bize onu bildirsin diye okunmaz; tenkit yazısı da herhangi bir sanat yazısı gibi, zevk almak için okunur.’ Neden derseniz eleştirmen de bir yaratıcı, bir sanatçıdır da ondan. Bundan ötürü, eleştirmenden yazarla çevresi arasında bir köprü kurmasını beklemek yersizdir.” (Bezirci, 1968: 24-25). Yukardaki ifadesiyle Ataçın eleştiri ile ilgili hangi düşünceleri benimsediğini anlamaktayız?

Cevap

Bütün bunlar Ataç’ın bir taraftan eleştiriyi sanat olarak kabul ettiğini, diğer taraftan öznel – izlenimci bir eleştiri anlayışını benimsediğini göstermektedir.


44. Soru

Mehmet Ali Ayni (Reybilik, Bedbinlik,Lailahilik) isimli eserini niçin yazmıştır?

Cevap

Tevfik Fikret’in Tarih-i Kadim isimli eserinin gençleri ruhen etkilemesine engellemek amacıyla rica üzerine yazmıştır.


45. Soru

1937 de Sabiha Zekeriya, Mehmet Akif ile ilgili neler söylemiştir?

Cevap

Mehmet Akif’in, ne yüksek sınıfın ne işçi sınıfının bir şairi olduğunu, onun sadece, küçük esnafın, orta sınıfın dertlerini yazan küçük bir burjuva şairi olduğunu söylemiştir.


46. Soru

Yakup Kadri’nin 1934’te hangi kitabı yazmıştır ?

Cevap

Ahmet Haşim


47. Soru

Ahmet Hamdi Tanpınar’ın 1936 da Tan gazetesinde çıkan yazı dizisinin ismi nedir?

Cevap

Son 25 Senenin Mısraları.


48. Soru

Eleştirmenliği ile ön plana çıkan ve cumhuriyet dönemi türk edebiyatında öznel eleştiri anlayışı ile dikkat çeken ilk isim kimdir?

Cevap

Nurullah Ataç


49. Soru

Şevket Süreyya, Nazım Hikmet’in hangi eserini eleştirmiştir?

Cevap

Benerci Kendini Niçin Öldürdü?


50. Soru

1939-1960 Arasında Türk edebiyatının şekillenmesinde neler etkili olmuştur ?

Cevap

• Tek parti iktidarının bir takım uygulamaları • Demokrat Parti iktidarı • Köy Enstitüleri • Tercüme Bürosunun faaliyetleri


51. Soru

Ahmet Hamdi Tanpınar, 1930 da Görüş dergisinde çıkan Şiir Hakkında yazısında şiirin amacından nasıl bahsetmiştir?

Cevap

Şiirin amacının kendisi olduğunu; kendisinde başlayıp kendisinde bittiğini ve şiirden başka görevler beklemenin doğru olmayacağını söylemektedir.


52. Soru

Hasan Ali Yücel 1933’de Ahmet Haşimle ilgili yazılarında hangi eleştiride bulunmuştur?

Cevap

Yeni Türk Mecmuası’ndaki Ahmet Haşim’in Yaratılışı Nasıldı; Yarattığı nedir? Yazısında şiirlerindeki kapalılık ile düz yazılarındaki gerçekçi üslubun tezatlığına işaret etmiştir.


53. Soru

Nurullah Ataç, bizde nitelikli eleştirmen bulunmamasının nedenini nelere bağlamaktadır?

Cevap

Nitelikli eleştirmen bulunmamasının nedenini bilgisizlik ve kültürsüzlüğe bağlar. Eleştirmenlerin kendilerine yakın olanları kayırıp diğerlerini yermelerini ya da eleştiri sürecini bir ahlak hocalığı göreviyle yapılmasını eleştirmektedir.


54. Soru

Cahit Sıtkının Abdülhak hamid e olan eleştirisi nedir?

Cevap

Dili kullanışında doğallık ve samimiliğin çok az yer aldığını belirtir.


55. Soru

Muammer Lütfi’nin 1934’te Servet-i Fünun’da yazmış olduğu ‘’Ahmet Haşim’e Dair’’ isimli yazısında neye atıfta bulunmuştur ?

Cevap

‘’Ahmet Haşim’i Sevenler Cemiyeti’’ isminde bir derneğin kurulacağı haberleri üzerine Haşim’in o kadar büyük bir şair olmadığını; Arapça ve Farsça’dan sözcüklerle bir dil ve ahenk kurduğu için onda milli bir benliğin bulunmadığını dolayısıyla böyle bir derneği ondan önce hakedenler bulunduğunu ifade etmiştir.


56. Soru

Cumhuriyet’in ilk şiir grubunun adı nedir?

Cevap

Cumhuriyetin ilk şiir grubu Yedi mesaleciler olarak anılmaktadır.


57. Soru

Ahmet Hamdi Tanpınar’ın 1937 de basılan monografik kitabının ismi nedir?

Cevap

Tevfik Fikret, Hayatı, Şahsiyeti, Şiirleri ve eserlerinden seçme parçalar.


58. Soru

Şevket Süreyya, Nazım Hikmet’in “Benerci Kendini Niçin Öldürdü” eserinde neyi eleştirmiştir?

Cevap

Benerci’nin gerçekliğinin tartışmalı olduğu üzerinde durur. Ona göre Benerci, Hindistan toplumu içerisinde Hindistan kurtuluş mücadelesine yabancı olan ve sadece ihtilale bağlı toplum dışı bir kimsedir.


59. Soru

Hüseyin Cahid, Necip Fazıl ile ilgili neler söylemiştir?

Cevap

Necip Fazıl’ın şiirlerini pek beğememiş ve özellikle sözcükleri keyfi anlamlarda kullanmasını eleştirmiş ve ayrıca şiirindeki düşünceler ve hayaller arasında da bir düzensizlik, bağlantısızlık bulunduğunu belirtmiştir.


60. Soru

Ziya Osman, Necip Fazıl ile ilgili neler söylemiştir?

Cevap

Necip Fazıl ve Baudelaire arasındaki bağlantıya dikkat çektikten sonra Kaldırımlar ve Ben ve Ötesi eserlerini telkin kuvveti oldukça güçlü şiirler olarak görür sadece Necip Fazıl’ın kısa şiirlerinde ahengi sağlayamadığı yönünde olumsuz eleştirileri vardır.


61. Soru

Şükufe Nihal, Mehmet Akif hakkında neler söylemiştir?

Cevap

Şiirlerinin düşün ve estetik olarak zayıf olduğunu belirtmiştir.


62. Soru

Sadri Ertem, Mehmet Akif ile ilgili neler yazmıştır?

Cevap

Onun zamanı geçmiş bir “Müslüman Dante” olduğunu söylemiştir.


63. Soru

Ahmet Hamdi Tanpınar, Mehmet Akif ile ilgili neler söylemiştir?

Cevap

Türk şiirinde değiştirici bir rol oynamadığını belirtmiştir.


64. Soru

Ahmet Haşim, Nazım Hikmet hakkında neler söylemiştir?

Cevap

Nazım Hikmeti’in 835 Satır’ını bir orkestraya benzetip çok beğenmekle birlikte bu orkestranın sadece marş çaldığını söyleyerek şiirin ideolojik bağlamına eleştirel bir göndermede bulunur. Kendisiyle yapılan bir röportajda ise, onun tamamen Mayakovski yi taklit ettiğini, Fecr-i Ati ye yapılan eleştirilerin bu bağlamda ona da yapılması gerektiğini söyler.


65. Soru

Halit Fahri, Nazım Hikmet ile ilgili hangi düşüncelerini belitmiştir?

Cevap

835 Satır isimli eseri sadece maddi bir amaca hizmet eden bir düşünceyi merkeze alması bakımından eleştirir. Halit Fahri ye göre, her türle şiirserlikten sıyrılmış düşünce tek başına şiiri kuramaz.


66. Soru

Ahmet Kutsi Tecer, Nazım Hikmet ile ilgili hangi eleştirilerde bulunmuştur?

Cevap

Nazım Hikmet’in Varan 3 isimli eserini sanatı güzellikten başka herhangi bir emelin hadimi yapan sanatkar yaratıcılık kudretini kaybeder diyerek, bu eserdeki ideolojik merkezililiğe işaret eder.


67. Soru

Türk Edebiyatı Tarihi adlı eser kim tarafından kaleme alınmıştır? 

Cevap

Fuat Köprülü 


68. Soru

Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatında öznel eleştiri anlayışıyla dikkat çeken ilk isim kimdir? 

Cevap

Nurullah Ataç


69. Soru

"Nurullah Ataç Eleştiri Anlayışı ve Yazıları"adlı çalışma kimin eseridir? 

Cevap

Asım Bezirci


70. Soru

Nurullah Ataç hangi kitap üzerine yazmış olduğu yazısıyla eleştiri alanına girmiştir?

Cevap

Ahmet Haşim'in "Göl Saatleri" şiir kitabı


71. Soru

Edebiyat tarihi, edebi eleştiri ve estetiğin sınırlarının birbiriyle karıştığı ve her üç alan birer disipline dönüştüğünde bu karışıklığın ortadan kalkacağı fikrinde olan edebiyatçı kimdir? 

Cevap

Sabahattin Eyüboğlu


72. Soru

1931 Resimli Şark'ta çıkan "Bizde Niçin Münekkit Çıkmıyor?" isimli yazı kim tarafından kaleme alınmıştır? 

Cevap

Sadri Ertem


73. Soru

Ulus'ta çıkan "Münekkitsizlik", "Gene Tenkide Dair", "Yaratıcı Tenkit" isimli yazılarında sanat hayatımızda gerçek eleştirmenin bulunmadığı fikrini ileri sürerek hayatını bu işe vermiş  otoriter bir eleştirmenin sanat ve edebiyat hayatımıza hareket getirebileceğini söyleyen edebiyatçı kimdir?

Cevap

Yaşar Nabi


74. Soru

İnkılâp edebiyatı konusuna 1934'te Kadro dergisinde çıkan İnkılâp Edebiyatı yazısında değinen edebiyatçı kimdir? 

Cevap

Yakup Kadri Karaosmanoğlu 


75. Soru

Zorla inkılabın emrine giren sanatçının başarılı olamayacağını ifade eden edebiyatçı kimdir? 

Cevap

Yakup Kadri Karaosmanoğlu 


76. Soru

Sanatçıyı sınırlamanın doğru olmayacağı; bunun demagojik bir edebiyata ve konformizme yol açabileceği, kalitesiz bir sanatı ortaya çıkarabileceği görüşünü ortaya koyan edebiyat insanı kimdir? 

Cevap

Yaşar Nabi 


77. Soru

1935'te Ülkü'de yayımlanan "Gönüllü Saat" yazısı kime aittir? 

Cevap

Behçet Kemal 


78. Soru

Ülkü dergisindeki "Türk Edebiyatına Bir Bakış" yazısında Türk edebiyatının bütünüyle milli bir edebiyat olduğunu, kaynağının ise halk edebiyatı olduğunu söyleyen edebiyatçı kimdir? 

Cevap

Kazım Nami 


79. Soru

Yeni Adam'da ki "Milli Bir Edebiyat Yaratabilir miyiz? isimli yazı kim tarafından kaleme alınmıştır? 

Cevap

İsmail Hakkı 


80. Soru

Türk edebiyatının bitmez gibi görünen tartışmalarının başında hangi konular gelmektedir? 

Cevap

Eskilik ve yenilik problemi gelmektedir. 


81. Soru

Cumhuriyet’in ilk şiir grubu hangisidir? 

Cevap

Yedi Meşaleciler


82. Soru

Abdülhak Hamid'in ve Mehmet Emin Yurdakul'un putlaştırılan birer şair olduklarını ama gerçekte bu ünü hak etmediklerini; suni bir şiir yaptıklarını öne süren, buna karşın Yakup Kadri ve Hamdullah Suphi tarafından Akşam ve İkdam gazetesinde çok şiddetli eleştirilere uğrayan şair kimdir?  

Cevap

Nazım Hikmet Ran


83. Soru

Fuat Köprülü, 1926'da Hayat'ta çıkan "İnkılâp ve Edebiyat" isimli  yazısında roman hakkında hangi görüşü ortaya atar?  

Cevap

Roman kahramanlarının hep hastalıklı tipler olduğunu ve milli karakterden uzak olduklarını; bunların hep geçmişin döküntüleri veya yabancı hayranlığının uzantıları olduğunu söyler.


84. Soru

Fuat Köprülü, 1926'da Hayat'ta çıkan İnkılâp ve Edebiyat yazısında roman kahramanlarının hep hastalıklı tipler olduğunu ve milli karakterden uzak olduklarını; bunların hep geçmişin döküntüleri veya yabancı hayranlığının uzantıları olduğunu söylemektedir. Aynı görüşe Tanpınar hangi yazılarıyla katılmaktadır? 

Cevap

Aynı görüşlere Tanpınar da 1930’da Görüş'te çıkan "Dokuzuncu Hariciye Koğuşu" ve 1936’da Kültür Haftası'nda çıkan "Bizde Roman" isimli iki yazısında katılmıştır. 


85. Soru

Türk romanını  daha çok tip yaratmakla fakat karaktere geçememekle eleştiren edebiyatçı kimdir?  

Cevap

Peyami Safa 


86. Soru

1939-1960 arasındaki eleştiri yazılarında bir önceki dönemde de tartışılan edebiyatta eskilik-yenilik problemi ve milli edebiyat konusunun yanı sıra hangi konular tartışılmaya başlanmıştır? 

Cevap

Edebiyatın amacı ve konusu, edebiyatta içerik ve üslup problemleri


Yukarı Git

Sosyal Medya'da Paylaş

Facebook Twitter Google Pinterest Whatsapp Email