Hadis Dersi 3. Ünite Sorularla Öğrenelim
Hadis Kaynaklarında Sünnet Tasavvuru
- Özet
- Sorularla Öğrenelim
Sözlükte, sünnet ne anlama gelmektedir?
Takip edilen yol ve davranış tarzı anlamına gelir.
Hadis âlimlerinin ıstılahına göre sünnet nedir?
Risâlet öncesi dönem de dâhil olmak üzere Hz. Peygamber’in (s.a.v.) söz, fiil ve davranışları ile yaratılış ve ahlâkî özelliklerini ifade eder.
Allah Resûlü’nün sünnetinin muhafaza edilip sonraki nesillere ulaşmasında ilk halka olması itibariyle en önemli görevi üstlenmiş, hadisleri ezberleyerek, yazarak ve uygulayarak muhafaza etmiş olan ilk nesile ne ad verilir?
Sahâbe.
Sahâbeye mü’min olarak mülâki olan müteakip nesil’e ne ad verilir?
Tâbi‘ûn.
Sahâbenin Hz. Peygamber’in huzurunda yaptığı ve reddedilmeyen/onaylanan davranışlarına ne denir?
Takrîr
Ashâbın sünneti öğrenme ve öğretme noktasındaki iştiyâkının arkasında yatan sebeplerden birisi de Hz. Peygamber’in hangi hadisidir?
Allah, benden bir hadisi işitip de onu ezberleyerek başkasına aktaran kimsenin yüzünü ak etsin. Çünkü nice ilim sahibi, onu kendisinden daha anlayışlı kişiye nakleder ve nice ilim sahibi dinde ince anlayış sahibi değildir (Tirmizî, İlim 7, hadis no: 2868; Ebû Dâvûd, İlim 10, hadis no: 3662)
Çok hadis rivâyet eden sahâbîlere ne ad verilir?
Muksirûnun
Hz. Peygamber’in gündelik hayatındaki davranışlarını takip edenlere ne ad verilir?
Sünen-i zevâid.
Bir kişinin mü’minliğinin ön şartı nedir?
Kur’ân’ı baş tâcı etmek ve Sevgili Peygamberimizin (s.a.v.) yaptığı Nebevî sünnet .
Kur’ân-ı Kerîm ve Sünnetten temel ilkeler tespit etmek ve sosyal hayatı bu ilkelere dayalı olarak düzenlemek, dönüştürmek ve çağdaş medeniyet seviyesine ulaştırmak iddiasıyla ileri sürülen arayışlar neyi ifade eder?
Nebevî uygulamanın sürdürülmesi açısından bir kopmayı ifade eder.
Ashâb neyi , başka herkesin -bu kişi bir diğer sahâbî veya devlet adamı dahi olsa- sözü ve uygulaması karşısında tercih etmiştir?
Sünneti
Sahâbe-i kirâm’ın Hz. Peygamber’in (s.a.v.) sünneti ve hadisleri söz konusu olduğunda etrafındaki insanların da aynı hassasiyeti göstermelerini talep etmelerine örnek olaylardan biri hangisidir?
Abdullâh b. Mugaffel (r.a.) ise naklettiği hadise muhalif hareket etmekte ısrar ettiğini gördüğü yakınına Sana Allah Resûlü’nün bu yaptığın şeyi yasakladığını naklediyorum ve sen hâlâ yapmaya devam ediyorsun. Seninle asla konuşmayacağım (M?? üslim, Sayd ve zebâih 10, hadis no: 5165).
Hadis kaynaklarında, ilk neslin Hz. Peygamber’in sünneti söz konusu olduğunda yöneticilere karşı çıkmaktan dahi çekinmediklerine dair örneklerden biri hangi olaydır?
Hz. Ali, Hz. Osmân’ın halîfeliği döneminde hacc- ı temettu ve hacc-ı kırâna izin vermemesi kendisine sorulunca Biz kimsenin sözüne dayanarak, Peygamber’in (s.a.v.) sözünü bırakacak değiliz diyerek sergilemiştir (Buhâri, Hac 34, hadis no: 1563; Nesâî, Menâsikü’l-hacc 49, 2735; 56 Ahmed b. Hanbel, cilt III, s. 157, hadis no: 1151).
Âyet-i kerîmelerde geçen çok sayıdaki doğru yol, doğruluk kelimesini hangi anlamlarda kullanılmıştır?
Bazen genel anlamda Kur’ân-ı Kerîm’i, bazen Sevgili Peygamberimizin ortaya koyduğu örnekliği, bazen de her ikisini içine alacak şekilde istikâmet anlamında kullanılmıştır.
Allah Resûlü’nün etrafında halkalanmış ilk kutlu nesil sahâbe-i kirâm’ın ayrım gözetmediği hususlardan biri hangisidir?
Bilgi edinmekle bu bilgiyi uygulamak arasında hiçbir ayırım gözetmemiştir.
Kur’ân ve Sünnet arasındaki ilişki ortaya konulurken mutlaka dikkate alınması gereken husus nedir?
İlk dönem uygulamaları.
Sünnetin bir hayat tarsi olduğunu anlatan ayetlerden biri hangisidir?
Her kim de kendisine doğru yol belli olduktan sonra Resûlüne karşı bir duruşu tercih eder, (Rasûlü örnek alan) mü’minlerin yolundan başkasına uyarsa onu döndüğü yolda terk ederiz. Sonra da kendisini cehenneme atarız. (en-Nisâ 4/115)
Sünnetin bir hayat tarsi olduğunu anlatan hadislerden biri hangisidir?
(Müellif dedi ki:) Bize Ebû Bekir İbn Ebî Şeybe tahdîs yoluyla bildirdi. (O da dedi ki:) Bize Muhammed b. Bişr el-‘Abdî tahdîs yoluyla bildirdi. (O da dedi ki:) Bize Zekeriyyâ b. Ebî Zâide tahdîs yoluyla bildirdi. (O da dedi ki:) Bize Abdülmelik b. ‘Umeyr, Ebü’l-Ahves vasıtasıyla tahdîs etti ki Abdullâh şöyle demiştir: Nifakı malûm münâfıkdan yahut hastadan başka hiç birimiz namazdan geri kalmazdık. Hasta olan dahi iki kişi arasına girerek mutlaka namaza gelirdi. Resûlullâh -sallallâhü aleyi ve sellembize sünen-i hüdâyı öğretti. Ezan okunan mescidde namaz kılmak da sünen-i hüdâdandır. (Müslim, Mesâcid ve mevâdi‘u’s-salât 45, hadis no: 1519)