XIV-XV. Yüzyıllar Türk Edebiyatı Dersi 1. Ünite Sorularla Öğrenelim
Xıv.-Xv. Yüzyıl Edebiyatı-I: Anadolu Ve Azeri Sahası Türk Edebiyatı
- Özet
- Sorularla Öğrenelim
XIV. yüzyılda geniş bir coğrafyada görülen Türk edebiyatı, hangi sahalarda Doğu Türkçesiyle yazılarak gelişmiştir?
Harezm, Altınordu ve Mısır sahalarında Doğu Türkçesiyle yazılarak gelişmiştir.
XIV. yüzyılda geniş bir coğrafyada görülen Türk edebiyatı, Harezm, Altınordu ve Mısır sahalarında Doğu Türkçesiyle (Harezm, Kıpçak, Çağatay, Kuman-Kıpçak Türkçesi), hangi sahada Batı Türkçesi ile gelişmeye devam etmiştir?
XIV. yüzyılda geniş bir coğrafyada görülen Türk edebiyatı, Harezm, Altınordu ve Mısır sahalarında Doğu Türkçesiyle (Harezm, Kıpçak, Çağatay, Kuman-Kıpçak Türkçesi), Anadolu ve Azerbaycan’da ise Batı Türkçesi gelişmeye devam etmiştir.
XIII. yüzyılda Azerî sahasında Farsçanın üstünlüğü sona erdiren olay nedir?
XIII. yüzyıldaki Moğol istilası Azerî sahasında Farsçanın üstünlüğü sona erdirmiştir.
Türkçe Divan’ı ile Arapça yazdığı İksîrü’s-sa’âdât fî-Esrâri’l-ibâdât ile Tercîhü’ttavzîh adlı mensur iki eseri olan ve buna göre Türk idarecileri, beyleri içinde ilk divan sahibi olan şair ve yazar kimdir?
Türkçe Divan’ı ile Arapça yazdığı İksîrü’s-sa’âdât fî-Esrâri’l-ibâdât ile Tercîhü’ttavzîh adlı mensur iki eseri olan ve buna göre Türk idarecileri, beyleri içinde ilk divan sahibi olan şair ve yazar Kadı Burhaneddîn’dir. Arapça ve Farsça şiirlerin yanında Arapça dinî eserler de yazan Kadı Burhaneddîn, büyük Türkçe Divanı ile Türk edebiyatında önemli bir yere sahiptir
Coşkun bir propaganda şairi olarak, pervasız bir şekilde, çekinmeden inandıklarını söylemesi fitneye yol açmış ve kendisinin zındıklıkla ithamına sebep olan ve sonunda derisi yüzülerek öldürülen şair kimdir?
Nesîmî’nin coşkun bir propaganda şairi olarak, pervasız bir şekilde, çekinmeden inandıklarını söylemesi fitneye yol açmış ve kendisinin zındıklıkla ithamına sebep olmuştur. Sonunda derisi yüzülerek öldürülen Nesîmî’nin acıklı durumu onun etrafında menkıbelerin ortaya çıkmasına yol açtığı gibi, edebiyat âleminde de geniş şekilde yer tutmuştur.
Hurûfîlik nedir?
Fazlullah-ı Hurûfî’nin (öl.1394) kurup geliştirdiği, harflerin sırlarına dayanan bâtinî bir akım. Bu inanca sahip olanlar, varlığı ve yaratılışı harflerle izah etmeye çalışırlar. Arapçadaki yirmi sekiz ve Farsçadaki otuz iki harf ile bütün varlıklar, hatta Kur’an tefsir edilir.
XIV. Yüzyıl Azeri sahası Türk Edebiyatının önde gelen şair ve yazarları kimdir?
Hasanoğlu, Kadı Burhaneddîn, Nesimi, Sultan Ahmed b. Veys
XIII. yüzyılda Anadolu’da yerleşen tasavvuf, XIV. yüzyılda hangi inançların etkisiyle gelişerek devam etmiştir?
XIII. yüzyılda Anadolu’da yerleşen tasavvuf, XIV. yüzyılda Mevlevîlik, Âhilik, Babaîlik, Hurûfîlik gibi inanç ve tarikatların mensupları arasında gelişerek devam etmiştir.
XIV. Yüzyıl Batı Türk Edebiyatının önemli şair ve yazarları kimlerdir?
Yûnus Emre (d. 1240-41), Gülşehrî (d. 1240) ve Âşık Paşa (d. 1272)
XIV. yüzyılda Germiyanoğulları beyliğinde yazıldığı bilinen Türkçe eserler nelerdir?
Germiyanoğulları Beyliği: Mehmed Bey oğlu Süleyman Şah’ın emriyle Kâbus-nâme ve Marzubân-nâme Türkçeye çevrilmiştir.
XIV. yüzyılda Candaroğulları (İsfendiyaroğulları) beyliğinde yazıldığı bilinen Türkçe eserler nelerdir?
Candaroğulları (İsfendiyaroğulları) Beyliği: Cevâhirü’l-esdâf isimli Kur’an tefsiri, İsfendiyar Bey’in emriyle oğlu İbrahim Bey’in okuması için yazılmıştır. Celâlüddîn Bâyezîd adına 1362’de Maktel-i Hüseyin tercüme edilmiştir.
XIII. yüzyılda doğan ve yetişen şairler içinde ilk türkçe eser veren şair kimdir?
XIII. yüzyılda doğan ve yetişen şairler içinde ilk türkçe eser veren şair Yunus Emre'dir.
XIV. yüzyılda Anadolu’da, Karahanlı dönemi edebiyatı ile Arap ve Fars edebiyatlarına bağlı ve bu edebiyatlardan faydalanılarak eserler yazan en önemli iki şair kimdir?
Karahanlı dönemi eserlerini örnek alanların başında Âşık Paşa ile Yûnus Emre gelir.
Risâletü’nnushiyye dışındaki şiirlerinde de peygamberlere, tanınmış mutasavvıflara, Attâr ve Mevlânâ’nın eserlerindeki hikâyelere yer yer telmihlere başvurur. Bu yönü ile edebiyatımızda telmihle anlatımda ön sırada yer alan ilk şairimiz kimdir?
Edebiyatımızda telmihle anlatımda ön sırada yer alan ilk şair Yûnus Emre’dir. Onunla aynı zamanda yaşayan şairlerden Gülşehrî ve Âşık Paşa da bu yönden Yûnus’u takip ederler.
Yûnus Emre'nin bütün iyilikleri ve kötülükleri saydığı, insanı yücelten ve alçaltan ne varsa anlattığı ve insan olmanın yolunu gösterdiği eserinin adı nedir?
Yûnus Emre, bir öğüt kitabı olan Risâletü’nnushiyye’sinde, bütün iyilikleri ve kötülükleri saymış, insanı yücelten ve alçaltan ne varsa anlatmış ve insan olmanın yolunu göstermiştir. Bunu yaparken peygamberlerin hayatlarından örnekler vermiş, cimrilik, haset, kibir, öfke, gaflet, dünya sevgisi, kin, gıybet ve dedikodunun insanı felakete sürüklediğini belirterek, bunların aşağılık ve insanı küçük düşüren şeyler olduğunu vurgulamıştır
Türk edebiyatında mahlas kullanan ilk şair kimdir?
Türk edebiyatında mahlas kullanan ilk şair Gülşehri'dir.
Gülşehri'nin başlıca eserleri nelerdir?
Gülşehrî’nin Felek-nâme, Mantıku’t-tayr, Arûz-ı Gülşehrî, Kudûrî Tercümesi ve Kerâmât-ı Âhi Evren isimli eserleri başlıca eserleridir.
Gülşehrî’nin 1317’de fâilâtün fâilâtün fâilün vezniyle kaleme aldığı en büyük ve önemli eseri nedir?
Mantıku’t-tayr adıyla anılan Gülşen-nâme, Gülşehrî’nin en büyük ve önemli eseri
Âşık Paşa’nın en önemli ve büyük eseri nedir?
Âşık Paşa’nın en önemli ve büyük eseri Garîb-nâme’dir
Âşık Paşa’nın eserleri nelerdir?
Garib-nâme, Fakr-nâme, Vasf-ı Hâl, Hikâye, Kimyâ Risâlesi, Dâsitân-ı Mâzî ve Müstakbel ü Hâl, Dâsitân-ı Su’âl-i Acîb ü Garîb, Dâsitân-ı Hammâl ve Dâsitân-ı Seyyid ve Şeyh ü Müftî ve Risâle-i Âşık Paşa