aofsoru.com

Çocuk Ve Drama Dersi 6. Ünite Sorularla Öğrenelim

Alternatif Mekanlarda Drama

1. Soru

Eğitim programındaki pek çok ders için olduğu gibi,
drama dersini de sınıf ve okul sınırları dışına taşımak,
niçin tercih edilir?

Cevap

Drama gibi dramatik unsurları içinde barındıran
bir yöntemin ilgi merak ve heyecan oluşturması gereklidir
ki süreç doğal bir akış içinde ilerleyebilsin.


2. Soru

Dramanın temel bileşenleri nelerdir?

Cevap

Lider, katılımcı ve oturum planı.


3. Soru

İyi bir drama liderinin mekan seçimi neye göre olmalıdır?

Cevap

Mekân seçimi gelişigüzel değil amaçlara yönelik olmalıdır.


4. Soru

Drama çalışmalarının çocuk parkında yapılması niçin
tercih edilmez?

Cevap

Çocuk parkında yapılan bir drama çalışması,
çocuklarının ilgilerinin kolaylıkla salıncaklara,
kaydıraklara ya da parktaki başka oyuncaklara kaymasını
kolaylaştırmaktadır.


5. Soru

Drama çalışmalarında farklı mekan kullanımı neye hizmet eder?

Cevap

Mekânın özelliklerinden ve barındırdığı
zenginliklerden faydalanarak, o mekân için özel olarak
yapılandırılmış bir drama planı ile çalışma olanağına.


6. Soru

Alternatif mekanda yapılacak etkinliğin personelle iş
birliği içinde gerçekleşmesi için neler yapılmalıdır?

Cevap

Çalışma öncesinde ve sonrasında veya çalışma
süresince nelerin gerekli olduğunu öğrenmek, çalışma ile
ilgili varsa öğretmene düşen görev ve sorumlulukları
bilmek, çocukların özellikleri ve hazır olmaları hakkında
karşılıklı olarak bilgi alışverişinde bulunmak.


7. Soru

Mekanı önceden görmek ne işe yarar?

Cevap

Öncelikle, drama eğitimcisinin yapması gereken
çalışacağı ortamın drama etkinliği gerçekleştirmeye uygun
olup olmadığını belirlemek ve eğer mümkünse onu
çalışmaya hazır hâle getirmektir.


8. Soru

Arzu edilen genişlikte bir alan olmaması durumunda ne yapılır?

Cevap

Bu noktada planımızı ve uygulamamızı mekâna
göre kurgulamak gerekmektedir. Bu nedenle, mekânın
özelliklerinin lider tarafından önceden bilinmesi şarttır.
Eğer gerekliyse, çocuklara çalışma öncesinde mekânla
ilgili gerekli bilgiler verilmeli ve drama dersi sırasında
dikkat etmeleri gereken noktalar net bir şekilde
açıklanmalıdır.


9. Soru

Dış mekanın kendine has özellikleri nelerdir?

Cevap

Gürültü, seyirci, alanın genişliği, güvenlik


10. Soru

Bir planlamadaki önemli noktalar nelerdir?

Cevap

1. Çalışılacak grubun özellikleri
2. Mekânla katılımcı arasında iletişim sağlama
3. Mekânla yapılandırma arasında bağlantı kurma
4. Mekâna uygun dramatik yapılandırma


11. Soru

“Herkes için bilgi” raporunda Kütüphane nasıl tanımlanmıştır?

Cevap

İnsanların bir araya geldiği, güzel vakit
geçirebildikleri, hayat-boyu öğrenmenin gerçekleştiği ve
yeniliklere açık eğitim merkezleri.


12. Soru

Kütüphanede drama için önem arz eden iki temel nokta nedir?

Cevap

Gürültü ve boş çalışma alanı.


13. Soru

Seminer odası niçin ideal drama çalışması ortamıdır?

Cevap

Eğer kütüphanenin ayrı ve ses yalıtımı sağlanmış
bir seminer odası varsa, hem kütüphane ile bağlantı
kopmamış hem de doğaçlamalara olanak tanıyan bağımsız
bir alan kullanılmış olur.


14. Soru

Kütüphanenin ana kullanım alanı drama için
kullanılacaksa ne tür oyunlar tercih edilmelidir?

Cevap

Kısa süren “sözsüz oyunlar” ya da “donuk imge”
gibi katılımcının sessiz bir şekilde kendini ifade ettiği
teknikteki çalışmalar.


15. Soru

Okullarda geniş alanlarda kurulan kütüphaneler ne sağlar?

Cevap

Çocukların hareketine olanak, etkinlikler için
alan yaratma ve okuma- araştırmaya dair ilgiyi arttırarak
kütüphane ve çocuk arasında sıkı bağlar kurulmasını
sağlar.


16. Soru

Uluslararası Müzeler konseyi, müze kavramını nasıl tanımlar?

Cevap

“Toplumun ve gelişiminin hizmetinde olan, hâlka
açık, insana ve yaşadığı çevreye dair tanıklık eden
malzemelerin üzerinde araştırma yapan, bu malzemeleri
toplayan, koruyan, bilgiyi paylaşan ve sonunda inceleme,
eğitim ve zevk alma doğrultusunda sergileyen, kâr
düşüncesinden bağımsız, sürekliliği olan bir kurum.”


17. Soru

Müzelerin çeşitliliği ve amaçları arttıkça hangi alanlar
ortaya çıkmıştır?

Cevap

Eğitsel ve öğretimsel kapsamının da genişlediğini
ve müze pedagojisi, kültür pedagojisi gibi önemli alanların
ortaya çıktığını görülmektedir.


18. Soru

Müzelerin eğitim için kullanılmaya başlaması ne
zaman başlamıştır?

Cevap

19. Yüzyılın sonlarında.


19. Soru

Ülkemizdeki ilk müze müdürü kimdir?

Cevap

Osman Hamdi Bey


20. Soru

Müzede drama uygulamasının temel amacı nedir?

Cevap

Bir eseri, bir dönemi, bir dönemi, bir eşyayı, bir
kişiyi tanıtmak veya bir olayı işlemek yoluyla merak
duygusunu uyandırmak.


21. Soru

Tiyatro performansı sonrasında drama etkinliği hangi amaçla yapılır?

Cevap

Oyunun konusundan hareketle çocukların kendi
duruşlarını ve deneyimlerini ortaya koymalarını
sağlayacak, kendi tepkileri üzerine tekrar düşünüp
yansıtabilecekleri güvenli bir ortam yaratma.


22. Soru

Doğada drama çalışması, ne tür olumlu sonuçlar doğurur?

Cevap

Doğal yaşama karşı duyarlılık sağlama, çevreyi
tanıma ve koruma, doğal yaşamın parçası olarak insanı
algılama, doğanın insan yaşamındaki önemini kavrama ve
fazla enerjiden kurtulma.


23. Soru

Drama çalışmalarında kullanılan diğer alternatif
mekanlar nelerdir?

Cevap

Okul bahçeleri, okul binaları, fabrikalar, sanat
galerileri, meydanlar, huzurevleri, hastaneler,
laboratuvarlar, sağlık ocakları, postaneler, bankalar,
süpermarketler, antrepolar, pek çok meslek erbabının
atölyeleri.


24. Soru

Drama dersini sınıf dışına taşınırken dikkat edilmesi gereken noktalar nelerdir?

Cevap

sınıf ortamı dışında yapılacak bir drama çalışmasının seçilen mekânın özelliklerini içeri alan bir oturum mu olacağına karar vermek, mekanın dikkat dağıtıcı unsurlarının olup olmamasına dikkat etmek, mekânın içeriğine bağlı drama yapmak, mekânda çalışabilmek için gerekli kurum ve kuruluşlardan izin almak


25. Soru

Drama çalışmasının yapılacağı mekan seçimi nasıl olmalıdır?

Cevap

Drama, verimli ve rahat bir çalışma için temelde boş bir alan ihtiyacı duyar; eğer yeterli alan yoksa bu durum drama planlamasını değiştirebilir. Dolayısıyla drama planı ile mekân arasında organik bir bağ olduğunu söyleyebiliriz. Arzu edilen genişlikte bir alan olmaması durumunda, drama çalışmasını iptal etmemiz gerekmez, bu noktada planımızı ve uygulamamızı mekâna göre kurgulamak gerekmektedir. Bu nedenle, mekânın özelliklerinin lider tarafından önceden bilinmesi şarttır. Eğer gerekliyse, çocuklara çalışma öncesinde mekânla ilgili gerekli bilgiler verilmeli ve drama dersi sırasında dikkat etmeleri gereken noktalar net bir şekilde açıklanmalıdır. Seçilen mekân içinde drama çalışması yapmak mümkün değilse mekânın bahçesinin, girişinin, varsa ayrı bir seminer odasının, kafeteryasının da kullanılabileceği unutulmamalıdır.


26. Soru

Drama çalışmasında dikkat edilmesi gereken dış mekânla ilgili öngörülebilir özellikler nelerdir?

Cevap

Sınıf ortamı dışında, alternatif bir mekânda drama çalışması yaparken, dış mekânla ilgili öngörülebilir dört özelliğe dikkat etmek gerekir: • Katılımcıların güvenliği • Katılımcıların yaratacağı veya dış mekândan gelen gürültü • Mekandaki kişilerin dış seyirciyi oluşturması • Alanın kontrolsüz genişliği


27. Soru

Drama planlarken dikkat edilmesi gereken noktalar nelerdir?

Cevap

Çalışılacak grubun özellikleri, mekânla katılımcı arasında iletişim sağlamak, mekânla yapılandırma arasında bağlantı kurmak, mekâna uygun dramatik yapılandırma


28. Soru

Kütüphanede drama yapılırken dikkat edilmesi gereken noktalar nelerdir?

Cevap

Kütüphanede drama çalışması ile ilgili iki temel nokta gürültü ve drama için gerekli olan boş bir çalışma alanıdır.


29. Soru

Müzede drama yapmanın çocuklara yönelik avantajları nelerdir?

Cevap

Müzeler pedagojik açıdan bakıldığında son derece değerli mekânlardır ve öğrenmeye dair oldukça zengin bir ortam sağlarlar.


30. Soru

Müze ile eğitim arasındaki ilişkinin kurulmasını sağlayan kişi kimdir?

Cevap

Satı Bey


31. Soru

Müzede drama uygulamasındaki temel amaçları nelerdir?

Cevap

Müzede drama uygulamasında temel amaç bir eseri, bir dönemi, bir eşyayı, bir kişiyi tanıtmak veya bir olayı işlemek olabilir. Konu okul programı ile paralel olabileceği gibi okul programından bağımsız bir şekilde de seçilebilir. Dolayısıyla asıl amaç bütün müzeyi en kısa zamanda gezip bir an önce çıkmak değildir. Tam tersine, tek bir dönem hatta tek bir esere odaklanarak diğer eser ve dönemler hakkında merak uyandırabilmektir.


32. Soru

Müzede drama yaparken dikkat edilmesi gerekenler nelerdir?

Cevap

yüksek sesle konuşmamak ve gürültü yapmamak,  eserlere zarar verebilecek her türlü hareketten kaçınmak


33. Soru

Drama eğitmeni müzede dramayı gerçekleştirmeden önce neler yapmalıdır?

Cevap

müzeyi öncesinde mutlaka gezmesi ve müze hakkında bilgi edinmesi, müzenin iç yapısının (eserlerin ve oturulacak alanın birbirine yakınlığı gibi) tespiti ve çocukların bilgilendirilmesi 


34. Soru

Tiyatroda drama nedir?

Cevap

Tiyatroda drama alternatif mekân dramasıdır.


35. Soru

Tiyatroda drama yapmanın çocuk açısından yararı nedir?

Cevap

çocuklar izledikleri oyuna dair fikirlerini, tepkilerini ve kendi deneyimlerini ortaya çıkartıp drama ortamında oynayabilmekte ve tiyatro oyununda işlenen konuyu sıcağı sıcağına tartışabilmektedirler.


36. Soru

Tiyaroda drama kimler tarafından yönetilmelidir?

Cevap

Tiyatroda bulunan uzman drama eğitimcisi tarafından


37. Soru

Drama hangi mekanlarda uygulanabilir?

Cevap

Müzede, Kütüphanede, Tiyatroda, Doğada


38. Soru

Doğada drama çocuklar için neden önemlidir?

Cevap

Doğada drama, çocuklara hareket özgürlüğü ve ses deneyimi için eşsiz bir ortam sağlar. Özellikle kapalı mekânlarda yaşamını geçiren çocukların iç dengelerini yakalayabilmeleri için hareketli olacakları ve yüksek ses kullanabilecekleri çalışmalara doğada yapabilir


39. Soru

Doğa eğitimleri nedir?

Cevap

Doğa eğitimlerinin, doğal yaşama karşı duyarlılık sağlama, çevreyi tanıma ve koruma, doğal yaşamın parçası olarak insanı algılama, doğanın insan yaşamındaki önemini kavrama, fazla enerjiden kurtulma gibi alt amaçlarının olduğunu söyleyebiliriz.


40. Soru

Doğada drama çocuklara ne gibi katkılar sağlar?

Cevap

Doğada drama çalışması öncelikle mekân genişliği açısında hareket özgürlüğünün daha net deneyimlendiği bir öğrenme ortamı sağlayacaktır. Özellikle küçük çocukların fazla enerjilerini boşaltabilmelerine olanak sağlar.


41. Soru

Doğada drama yaparken nelere dikkat etmeliyiz?

Cevap

drama eğitimcisinin kurallarını sürecin başında net bir şekilde ifade etmesi gerekir

drama çalışması yapılacak yerde çocukların ilgisini çekebilecek başka unsurların olması ve çalışmanın dağılması tehlikesine karşı dikkatli olmak, çalışmayı bu doğrultuda planlamak gerekir

doğa eğitimine dair amacın mutlaka doğa ile eşleşmesine dikkat etmek gerekir.


42. Soru

Drama yapılabilecek mekanlar nelerdir?

Cevap

Okul binaları ve bahçeleri,fabrikalar, sanat galerileri, çocuk parkları, meydanlar, huzurevleri, hastane, laboratuvar, sağlık ocağı, postane, banka, bir süpermarketin içi, antrepolar, pek çok meslek erbabının atölyesi


43. Soru

Okulda drama yapmanın yararları nelerdir?

Cevap

Kolay ulaşılabilir

Okul binası içindeki bu sisteme dair farkındalık oluşturmak, çocukların okulu bambaşka bir gözle algılayabilmelerini sağlar

farklı roller almaları bulundukları okul sistemine dair daha geniş bir bakış açısı kazanmalarını sağlar

Drama çalışmaları ile başlayan okul çalışmaları daha sonra gerçek projelere de ön ayak olabilir


Yukarı Git

Sosyal Medya'da Paylaş

Facebook Twitter Google Pinterest Whatsapp Email